מנכ"ל סקיילקס במסר מרגיע: "החברה יציבה ואיתנה"

על רקע הסדר החוב המוצע בחברת טאו של אילן בן-דב, מסביר יהל שחר מדוע הוא בטוח ביכולת החזר החוב של החברה שבאמצעותה שולט בן-דב בפרטנר

לאור הירידות באג"ח סקיילקס על רקע הסדר החוב בטאו, שתי חברות ששתיהן בשליטת אילן בן דב, מבקש יהל שחר, מנכ"ל סקיילקס, להפיג את החששות: "יש לנו יתרת מזומנים של מאות מיליוני שקלים, פעילות רווחית של ייבוא מכשירי סמסונג ויתרת משמעותית של מניות לא משועבדות בפרטנר, המעידים על יציבות ואיתנות החברה", אמר שחר בריאיון ל"גלובס".

סקיילקס, דרכה מחזיק בן דב את השליטה בפרטנר, חייבת למחזיקי האג"ח שלה כ-2.26 מיליארד שקל בתשע סדרות אג"ח, ויש לה חוב נוסף של 970 מיליון שקל שנלקח מהאצ'יסון, הבעלים הקודם של פרטנר, כ"הלוואת מוכר". חוב זה מהווה את סדרה ה' של האג"ח. החזר החוב אמור להגיע בעיקר מדיבידנדים שתחלק פרטנר לסקיילקס (450 מיליון שקל לשנה), רווח מפעילות יבוא הסמארטפונים של סמסונג (125-150 מיליון שקל לשנה), וכן מהמקורות העצמיים של סקיילקס (בהיקף של מאות מיליוני שקלים).

מאז פרסום הסדר החוב המוצע בטאו, לפני כשבועיים, נרשמו ירידות שערים בכל סדרות האג"ח של החברה, כאשר בסדרה ט' שהונפקה באפריל האחרון, מגיע ההפסד "על הנייר" לכ-10%. ירידות השערים השפיעו לא רק האג"ח להן אין שעבוד (סדרות ז' עד ט') אלא גם על הסדרות להן משועבדות מניות פרטנר (א' עד ד', ו-ו'). למרות זאת, שחר טוען כי למחזיקי האג"ח בסקיילקס אין סיבה לדאגה. "המניות המשועבדות בסדרות אלו אינן משתחררות משעבודן עם התקדמות שחרור הקרן ועד פירעון סופי ומלא שלה. כך שככל שיתרת הקרן קטנה, כך חוזק הבטוחות עולה ביחס ליתרת החוב.

"כבר בסוף שנה זו צפויה יתרת קרן האג"ח להן משועבדות המניות לעמוד על כ-1.25 מיליארד שקל, ובסוף 2012 צפויה יתרת הקרן לעמוד על פחות מ-750 מיליון שקל, בעוד שווי מניות פרטנר המשועבדות כנגד חוב זה עומד על 1.25 מיליארד שקל (בהינתן מחיר השוק הנוכחי של פרטנר, ר' ש')".

* מה יקרה במצב בו כתוצאה מהגדלת התחרות בשוק הסלולר ושינויים רגולטוריים בשוק, הרווח של פרטנר יקטן ובהתאמה הדיבידנד שתחלק יהיה קטן יותר?

"עשינו בדיקות רגישות וסבירות לגבי הדיבידנד של פרטנר, והחברה מכל מקורותיה יכולה לשרת את החוב. בנוסף להחזקה בפרטנר, יש לחברה פעילות אופרטיבית רווחית, צומחת ויצרנית מזומנים: ייבוא ושיווק של טלפונים סלולריים ואביזרים נלווים של סמסונג. פעילות זו הניבה לחברה ברבעון הראשון הכנסות של 380 מיליון ש"ח ו-EBITDA של 66 מיליון שקל, והחברה הודיעה בסוף הרבעון הראשון כי היא צופה הכנסות של 650 מיליון שקל בחצי הראשון של 2011".

* ואם גם רווחיות פעילות סמסונג תרד?

"אם וככל שיגיע מקרה דחק, יש חלופות נוספות שיעמדו לרשותנו. יש לזכור שבסוף 2013 יעמוד שיעור מניות פרטנר הלא משועבדות שבידי החברה על כ-26% מהון פרטנר, ובסוף 2014 על כ-41% מהונה. סקיילקס תוכל לשעבד מניות אלו לצורך מימון בנקאי, או חוץ בנקאי שאינו אג"חי. בנוסף, חלוקת דיבידנד ע"י סקיילקס לבעלי מניותיה (כלומר לחברת סאני, ר' ש') הינה לשיקול דעתה הבלעדי, ודירקטוריון החברה יכול להחליט לא לחלק דיבידנד או להקטינו במידת הצורך. בדוח מקורות ושימושים הנחנו כי סקיילקס תחלק לבעלי מניותיה 50 מיליון שקל כל שנה, ובסך הכל 150 מיליון שקל בשלוש השנים הבאות. עם זאת, יש לזכור כי חלוקת דיבידנד נתונה לשיקול הדעת של דירקטוריון החברה, ולפיכך ייתכן שסכומים אלה או חלקם יישארו לשימוש החברה לפי הנסיבות והצרכים".

"תמיד יש חוסר ודאות מסוים לשנים הבאות, שאיתו צריך להתמודד ולהניח הנחות עבודה. עם זאת, יש לזכור כי לחברה יש מספר מקורות לצורך שירות החוב שלה - תזרים דיבידנד מפרטנר, רווח של החברה עצמה מפעילות סמסונג, יתרות מזומנים, ובמקרה הצורך גם כרית ביטחון בדמות מניות פרטנר שאינן משועבדות, שניתן לגייס מולן חוב נוסף או למכור חלק מהן".

מבנה החוב של סקיילקס
 מבנה החוב של סקיילקס