"גלובס" מציג: 10 מלכודות בחוזה השכרת רכב

מגביית סכומים גבוהים על תיקון נזק קל, דרך "דמי תדלוק" ששיעורם לא ידוע ועד קנס של מאות אירו על אובדן מפתחות - חברות השכרת הרכב מעמיסות על שוכרי הרכבים שורה של הוצאות

אם חופשת הקיץ שלכם כוללת השכרת מכונית, כדאי לשים לב לאותיות הקטנות בחוזה ההשכרה, בהן עלויות נלוות שאתם עשויים לשלם לא מעט בהתרחש כל מיני תסריטים שאינם בהכרח דמיוניים: מתאונת דרכים או נזק קל למכונית, עבור באיבוד מפתחות המכונית ועד השבתה עם מיכל דלק לא מלא.

חברות ההשכרה קובעות תעריפים לכל פקטור. התעריפים בדרך-כלל רחוקים מהמחיר שתשלמו באופן רגיל: אחת הדוגמאות השכיחות לכך היא "דמי התדלוק" עבור דלק שחסר במיכל שלא חזר מלא לחברת ההשכרה, כנדרש.

משרד התחבורה אינו מפקח על התעריפים של חברות ההשכרה אלא על השירות בלבד. וכשאין פיקוח, בעיקר כשמדובר בצרכן שישלם בלית ברירה ככל שיידרש - השוק פרוץ, והבלגן חוגג.

שיטוט בין אתרי האינטרנט של חברות ההשכרה מעלה עוד סוגיה: בחלקם מפורטים עיקרי הדברים בהסכם ההתקשרות להשכרת המכונית: מספרים קשה מאוד למצוא, כלומר אזהרה כי תחויבו ב"דמי התדלוק" קיימת, אולם הסכום לא מצוין בכל האתרים שבדקנו.

צרכנים אמביציוזיים פנו לערכאות משפטיות: רק לאחרונה אושרה תביעה ייצוגית בנושא נגד חברת שלמה SIXT, בטענה כי היא גובה סכומים גבוהים במיוחד מלקוחותיה עבור דמי תדלוק במכוניות השכורות. בימים אלה הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית נגד באדג'ט (דומיקאר), בטענה כי גובה מלקוחותיה סכומים גבוהים עבור תיקונים קטנים, שאינם מגיעים להשתתפות עצמית.

הבשורות הטובות הן שהיות ועדיין חלק מהחברות מתמחרות את השירותים הללו בדולרים, השער הנמוך משחק לטובת הצרכן.

"גלובס" מגדיל 10 סעיפים מתוך חוזי ההשכרה של החברות השונות.

1. ביטוח: השתתפות עצמית גבוהה

זוהי סוגיה שחייבים לבדוק מראש בהיבט של הכיסוי והשתתפות עצמית: מחיר השכרת המכונית כולל ביטוח חובה וביטוח מקיף לכיסוי במקרים של תאונה ונזק למכונית (CDW). לפקטור של ההשתתפות העצמית חשיבות שיש לתת עליה את הדעת מראש. גובהה יקר לעומת פוליסות פרטיות כשנע מ-2,000 שקל עד 5,000 שקל בהתאם לקבוצת הרכב (באלדן) ו-400-1,000 דולר בבאדג'ט (1,400-3,400 שקל).

השתתפות עצמית תגבה עבור כל תאונה (חלילה) בנפרד. אם חברות ההשכרה מאפשרות לנהג צעיר לנהוג ברכב יש להוסיף כ-30 שקל ליום. דמי ההשתתפות העצמית בחלק מהחברות יוכפלו במקרים כאלה. בכל מקרה, הביטוח אינו כולל נזקים במרכב (שסי) בגינם ישלם הלקוח מחיר מלא.

נזקים שאינם חוצים את רף ההשתתפות העצמית (מכות קלות, שריטות וכדומה) הם פתח לחילוקי דעות ובעייתיות: חברת הביטוח היא אשר מעריכה את הפיצוי שיש לשלם בגין הנזק, וללקוח אין בדרך-כלל מה לעשות זולת התשלום.

רוב חברות הביטוח מציעות כיסויים משודרגים המבטלים את ההשתתפות העצמית: כיסוי המבטל השתתפות עצמית במקרה של תאונה/נזק יעלה כ-20-30 שקל ליום. כיסוי המבטל השתתפות עצמית במקרה של גניבת המכונית (TP) יעלה כ-15 שקל ליום. שווה לבדוק כיסויים אלה מראש.

2. דלק: דמי תדלוק גבוהים על מיכל לא מלא

חברות ההשכרה מוסרות את המכוניות עם מיכל דלק מלא, וכך גם הן מצפות לקבלן בחזרה. מכאן שיש להשתדל לתדלק את המכונית בתחנה הקרובה ככל שניתן לנקודת ההחזרה. אם החזרתם את המכונית עם מיכל שאינו מלא, תחויבו ב"דמי תדלוק" - גם בארץ וגם בחו"ל.

את דמי התדלוק קובעת חברת ההשכרה, ומדובר על תעריפים המנופחים בכ-30% ויותר ביחס למחיר הריאלי של הדלק. דמי התדלוק לא מפורטים בתקנוני החברות.

בעוד שהמחיר לליטר דלק היום עומד על 7.45 שקל (בתדלוק מלא), משיחות לקוח סמוי עולה כי הרץ למשל גובה 35% יותר, ואוויס גובה 8.10 לליטר דלק. באירופה עשויים דמי התדלוק להגיע ל-2 יורו לליטר. בכל מקרה, יש להקפיד למלא במכונית את סוג הדלק כנדרש.

כאמור, לאחרונה אושרה תביעה ייצוגית נגד שלמה SIXT בשל גביית דמי תדלוק גבוהים במיוחד. התביעה מוערכת ב-280 מיליון שקל. ההחלטה שפרסם בית המשפט היא שהחברה גבתה סכומים הגבוהים ב-128% ממחיר הדלק ללקוח פרטי.

3. אובדן: קנס על אובדן מפתחות ורשיונות

אובדן מפתח המכונית או הרישיונות יעלו לכם ביוקר: לדוגמה, בהשכרת רכב באירופה מדובר על כ-250 אירו (באדג'ט).

4. החזרה: בשדה-התעופה יקר יותר

רוב החברות גובות יותר עבור החזרת המכונית בשדה-התעופה: 90-100 שקל עבור החזרת מכונית בנתב"ג. החזרת המכונית בנקודה מרוחקת מאזור המרכז (אילת או קריית-שמונה למשל) כרוכה בתוספת תשלום, בעיקר כמדובר על חודשי הקיץ.

התוספת היא נגזרת של סוג המכונית ומשתנה בין חברות ההשכרה. בהשכרה קצרת-טווח התוספת עשויה להכפיל את מחיר ההשכרה. בחו"ל החזרת המכונית בארץ אחרת גם היא כרוכה בתשלום שיש לבררו.

5. דוחות: משלמים דמי טיפול

קיבלתם דוח חניה על הרכב השכור? התכוננו לשלם בנוסף גם דמי הסבת הדוח על שמכם: כ-50 שקל. נסעתם בכביש 6? בנוסף לחיוב עבור הנסיעה כלקוח מזדמן תשלמו גם "דמי טיפול".

6. עיכובים: קנס על החזרת הרכב באיחור

אל תאחרו לשעת ההחזרה כפי שנקבעה. איחור של יותר משעה, גם אם התעכבתם בדלפקי החברה, יגרור תשלום של 20%-30% מיום השכרה. חלק מהחברות גובות יום השכרה נוסף באיחור של יותר מ-3 שעות או 5 שעות.

7. ביטול: קנס על ביטול ההזמנה

חברות ההשכרה קובעות דמי ביטול לפי מועדים שונים ובהתאם לסוג המכונית. חלק מהחברות מאפשרות לבטל ללא קנס עד 72-48 שעות לפני מועד ההשכרה. חלקן גובות דמי ביטול המגיעים ל-100 דולר עבור מכוניות מיוחדות (מפוארות או "וואן").

8. כיסא תינוק: עלות יומית מצטברת

אם באפשרותכם להביא עמכם בוסטר/סלקל או מושב בטיחות לתינוק - תחסכו עוד כמה שקלים: חברות ההשכרה גובות 3-5 דולר ליום ובדרך-כלל יספקו לכם מוצר שלא הייתם משתמשים בו בבית.

9. מכשיר GPS: הוצאה לא חיונית

תוספת GPS היא כ-15 דולר ליום. זה הזמן להוריד את תוכנת WAZE לטלפון החכם או להצטייד בכל GPS אחר.

10. מע"מ: בד"כ לא כלול במחיר

בדקו מראש האם הצעת המחיר שקיבלתם על כל רובדי ההשכרה (ביטוח, תוספת לנהג שני וכד') כוללת מע"מ - ברוב מקרים המע"מ מתווסף רק במעמד התשלום. חלק מהחברות, בעיקר באירופה, מוסיפות גם דמי רישום של 10 דולר.

כמה יעלו מקרים חריגים בעת השכרת רכב
 כמה יעלו מקרים חריגים בעת השכרת רכב