אליהו מצא יעמוד בראש הוועדה לתביעות הנזיקין ב"הולדה בעוולה"

מקרי "הולדה בעוולה" הם מקרים שבהם אדם בא לעולם עקב התרשלות רפואית באיתור מום בו ■ הוועדה הציבורית תבחן את שאלת קיומה של עילת תביעה בנזיקין לבעל המום, סייגיה וגדריה

שופט בית המשפט העליון בדימוס, אליהו מצא, יעמוד בראש הוועדה הציבורית שתבחן את שאלת תביעות הנזיקין בתחום הרשלנות הרפואית ב"הולדה בעוולה". מדובר במקרים שבהם אדם בא לעולם עקב קיומה של התרשלות רפואית באיתור מום בו, בבדיקות שהתבצעו במהלך ההריון לפני לידתו. עניין זה תלוי ועומד בפני בית המשפט העליון.

הוועדה הציבורית, שאותה מינה שר המשפטים יעקב נאמן, תבחן בין היתר את שאלת קיומה של עילת תביעה בנזיקין לבעל המום, סייגיה וגדריה, לרבות בשאלת הצורך בהסדרי חקיקה.

מלבד מצא יכהנו בוועדה גם פרופ' אסא כשר, פרופ' ישראל גלעד והרב פרופ' אברהם שטיינברג מבית-החולים שערי צדק; פרופ' דרורית הוכנר מבית-החולים הדסה הר הצופים; ד"ר רוני גמזו, מנכ"ל משרד הבריאות; אורית סון, המשנה לפרקליט המדינה לעניינים אזרחיים; ואחיה קמארה, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות.

נאמן הורה לוועדה להגיש את המלצותיה עד תחילת אפריל 2012.

"גוף לא אובייקטיבי"

עו"ד כרמי בוסתנאי, המייצג את אחד התובעים בעוולת "הולדה בעוולה" בבית המשפט העליון, מתח ביקורת חריפה על הוועדה הציבורית שהקים נאמן, וטען כי לא מדובר בגוף אובייקטיבי אלא בוועדה שיש לה עניין מובהק בתוצאות ההליך המשפטי ובשאלה העקרונית העומדת על הפרק.

לדבריו, שניים מחברי הוועדה, פרופ' כשר והרב פרופ' שטיינברג, נתנו חוות-דעת עבור הנתבעים כחלק מראיותיהם כנגד התביעה, ובה הביעו עמדה ברורה התומכת בטענות הנתבעים, הזהות לטענות המדינה.

לדברי בוסתנאי, "עצם מינויים של שני חברים אלה בוועדה 'הציבורית' מעיד על הרוח הנושבת בוועדה. לא מדובר בוועדת מומחים נייטרלית ששמה לנגד עיניה גם את עניינם של נפגעי הרשלנות הרפואית".