אמון הצרכנים בארה"ב עלה; מדד קייס שילר נפל ב-4.5% במאי

עוד פורסם היום כי ביוני נמכרו 312 אלף בתים חדשים לעומת צפי ל-320 אלף בתים ■ בשוק ציפו כי מדד אמון הצרכנים יעמוד על 56 נקודות ■ "מחירי הנדל"ן ישארו נמוכים עד סוף השנה"

נתוני המאקרו ממשיכים לזרום היום (ג') לשוק ומשפיעים על סנטימנט המשקיעים. מלבד מדד קייס שילר שרשם ירידה של 4.5% במחירי הדיור ב-20 הערים המרכזיות בארה"ב ב-12 החודשים שהסתיימו במאי, פורסם היום מדד אמון הצרכנים שעלה ל-59.5 נקודות ביולי לעומת 57.6 נקודות ביוני. כמו כן, נתון נדל"ני נוסף שפורסם מצביע על ירידה במספר הבתים החדשים שנמכרו ביוני.

כאמור, מדד אמון הצרכנים עלה ביולי ל-59.5 נקודות לאחר שתוקן הנתון לחודש יוני ל-57.6 נקודות ביוני. בשוק ציפו שהמדד יעמוד על 56 נקודות, ירידה לעומת החודש הקודם. "בסך הכל, הצרכנים נשארים מעודדים לגבי העתיד אחרי שחלק מהנושאים שהדאיגו את השוק נפתרו", אמר ליין פראנקו, יו"ר הוועדה של ממד אמון הצרכנים.

באותו זמן פורסם כי בחודש יוני נמכרו 312 אלף בתים חדשים בקצב שנתי, נתון מאכזב לעומת הצפי בשוק למכירה של 320 אלף בתים ומכירה של 315 בתים במאי.

עוד עולה מהנתונים כי מחיר ממוצע לבית חדש עלה ביוני ב-5.8% ל-235 אלף דולר לעומת 222,400 בחודש הקודם. בקצב המכירות הנוכחי, ייקח 6.3 חודשים למכור את כל המלאי.

מוקדם יותר היום מדד קייס שילר הפתיע את השוק כשרשם עלייה של 1% בחודש מאי לעומת אפריל במחירי הדירות ב-20 הערים המרכזיות בארה"ב, וירידה של 4.5% ב-12 החודשים האחרונים. זאת למרות צפי בשוק לירידה של 4.4% במדד. נציין כי מדובר בנפילה המשמעותית ביותר ב-18 החודשים האחרונים.

כמו כן, נרשם תיקון לנתון שפורסם בחודש אפריל לעלייה מתונה יותר של 0.6% לעומת הנתון המקורי שפורסם שעמד על 0.7%. ב-12 החודשים שהסתיימו באפריל המדד נפל ב-4.2%.

המחירי הנדל"ן בהסתכלות שנתית נפלו בעקבות שיעור האבטלה הגבוה בארה"ב שעומד על 9.2% וירידה בצריכה הפרטית. "מחירי הנדל"ן ישארו נמוכים עד סוף השנה", אמרה ג'ניפר לי, כלכלנית בכירה בחברת BMO Capital Markets. "הכמות הגדולה של בתים שלא מצליחים להימכר, תמשיך להכביד על השוק".

בהתייחסותו לעלייה החודשית אמר דיוויד בילטזר, יו"ר ועדת המדד כי "אנחנו נמצאים בתקופה של ביקושים רבים בתחום הנדל"ן. לכן העלייה במחירים לעומת החודש הקודם הייתה צפויה, וכך אכן היה ב-16 מתוך 20 מהערים".

עם זאת, מהנתונים עולה כי ב-19 מתוך 20 הערים שנבדקו, מחירי הנדל"ן רשמו ירידה ב-12 החודשים שהסתיימו במאי, כשהירידה המשמעותית ביותר של 12% נרשמה במיניאפוליס בעוד בוושינגטון נרשמה עלייה של 1.3% במחירים.