קפריסין הבאה בתור? מודי'ס הורידה הדירוג בשתי רמות

זאת בשל מצב תקציבי חלש, מחלוקות פוליטיות והקשרים עם יוון ■ הדירוג ירד ל-Baa1 עם תחזית שלילית

סוכנות הדירוג מודי'ס הורידה היום (ד') את הדירוג של קפריסין בשתי רמות והזהירה שהיא עלולה להוריד גם את הדירוג החדש. בכך ליבתה מודי'ס את הפחדים שקפריסין תהיה מדינת מרחב האירו הבאה שתזדקק לחילוץ כספי.

מודי'ס הסבירה את הורדת הדירוג ל-Baa1 עם תחזית שלילית, במצבה התקציבי החלש של מדינת האי, במחלוקות הפוליטיות שלה ובקשרים ההדוקים עם כלכלת יוון חסרת החיים.

לקשיים הכלכליים של קפריסין נוספו הפסקות חשמל מתגלגלות שנובעות מהפיצוץ שאירע החודש בתחנת הכוח הגדולה במדינה. מודי'ס הודיעה שהפיצוץ גרם ל"הפרעה מהותית" לכלכלת קפריסין בטווח הבינוני, והורידה את תחזית הצמיחה שלה מ-1.8% ל-0%.

13 בני אדם נהרגו בפיצוץ שקרה ב-11 בחודש, כאשר 98 מכולות של תחמושת שנתפסה על ספינה איראנית התפוצצו בסמוך לתחנת הכוח וסיליקוס.

קפריסין נאבקת בצמיחה חלשה ובהידבקות אפשרית מיוון, שקיבלה בשבוע שעבר חבילת חילוץ כספי שנייה ממנהיגי מרחב האירו. מלבדה קיבלו סיוע חירום גם אירלנד ופורטוגל.

מודי'ס מסרה שהדירוג החדש של קפריסין מביא בחשבון הידוק תקציבי והזהירה שאי-יכולת להשיג הידוק כזה תגרור הורדת דירוג נוספת. ממשלת האי השיגה אישור לסדרת צעדי צנע בשבוע שעבר.

"אם השינויים שהוכרזו באחרונה במבנה כספי הממשלה ידוללו או יידחו משמעותית, יהיה אולי צורך בהפחתת דירוג נוספת", מסרה שרה קרלסון, אנליסטית בכירה במודי'ס.

עוד מסרה הסוכנות שקיים סיכון שהממשלה תצטרך לסייע לכמה בנקים קפריסאיים בשנים הקרובות, בהתחשב בחשיפתם לבעיותיה הכלכליות של יוון, בייחוד לאג"ח היווניות.

עד כה נמנעה מערכת הבנקאות הקפריסאית השמרנית והזהירה במסורתה מהצורך בחילוצים ממשלתיים, ונשארה רווחית למרות המשבר הכלכלי. אך תשואות האג"ח הקפריסאיות עלו בתלילות בחודשים האחרונים, ושיקפו בכך את חששות השוק מפני השלכות חדלות פירעון של יוון. מודי'ס הורידה את הדירוג של קפריסין בשתי רמות גם בפברואר.

ניקוסיה צריכה לפדות חוב בסך 2 מיליארד אירו ברבעון הראשון של 2012, מה שיחייב אותה בהידוק חגורה רציני.

שלשום הפחיתה מודי'ס את הדירוג של יוון בשלוש דרגות נוספות, עמוק לטריטוריה של "זבל", והזהירה שעסקת החילוץ מהווה חדלות פירעון זמנית וקובעת תקדים שלילי במרחב האירו שמונה 17 מדינות.