ספקים: בנק דיסקונט אחראי לקריסתו של "גן אורנים"

‎לטענתם, הבנק איפשר חריגות בסכומי-עתק ממסגרות האשראי המאושרות בחשבונות החברה

סאגת קריסתו של אולם האירועים "גן אורנים" בתל-אביב מסרבת לגווע: קבוצת ספקים של הגן הגישו באחרונה לבית המשפט השלום בתל-אביב תביעה בסך 1.1 מיליון שקל נגד בנק דיסקונט, בטענה כי הוא אחראי לנזקיהם, לאחר שפעל באופן רשלני בחשבון האולם שהתנהל אצלו. לטענתם, הבנק איפשר חריגות בסכומי-עתק ממסגרות האשראי המאושרות בחשבונות "גן אורנים".

בינואר 2009 נתנה שופטת המחוזי בתל-אביב, ורדה אלשיך, צו פירוק נגד "גן אורנים", לאחר שבעליו יוחאי פלג ברח מהארץ והותיר את החברות שבשליטתו בחובות עצומים. עם קריסתו של האולם פסקה פעולתו, והתברר כי קיימים חובות של עשרות מיליונים שקלים, כלפי עובדים, לקוחות, בנקים וקבוצת הספקים התובעת.

בתביעת הספקים נטען כי בנק דיסקונט היה אחראי בהתנהגותו לקריסת החברות שהיו בשליטתו של פלג. לדבריהם, הבנק הגיש מיד בסמוך לקריסה בקשה מטעמו, במעמד צד אחד, לכינוס נכסים של החברות ושל יוחאי ולהכרזה עליו כפושט-רגל. לטענת התובעים, באמצעות עו"ד אבי זילברפלד, במסגרת אותם הליכים לא נחקרו כלל אופן התנהלותו של הבנק ואחריותו לקריסתו.

חריגות-עתק

הספקים טוענים כי הם קיבלו את שכרם מ"גן אורנים" בצ'קים דחויים, אותם הפקידו לחשבונותיהם. הם פנו לסניפי הבנק שלהם וביקשו לבצע, על סמך הצ'קים הדחויים שקיבלו, פעולת ניכיון לאשראי שקיבלו בחשבונות שלהם. לדבריהם, סניפי הבנק בדקו את הצ'קים מול בנק דיסקונט, וזה מסר להם מידע חיובי אודות חשבונות "גן אורנים" - מידע שהתברר בהמשך כמוטעה, וניתן בסמוך להגבלת הפעילות בחשבונות של האולם על-ידי הבנק עצמו.

לטענת התובעים, הבנק נתן אשראי בהיקפים עצומים לחשבונות האולם בלא כל יחס לביטחונות בידיו, ואף איפשר חריגות בסכומי-עתק ממסגרות האשראי המאושרות בחשבונות הגן.

עוד נטען כי החריגות ממסגרות האשראי נמשכו במשך חודשים, ובמסגרת זו איפשר הבנק משיכת מאות צ'קים מחשבונות הגן במיליונים, בניגוד להתנהלות בנקאית תקינה.

בתביעה ניתן לדוגמה מקרה בו באחד מחשבונות הגן עמדה מסגרת האשראי על אפס. זאת, למרות שיתרת החובה הגיעה ל-4.6 מיליון שקל, ולחשבון הוזרמו הלוואות במיליונים.

בחשבון נוסף, כך נטען, עמדה מסגרת האשראי על כמיליון שקל, למרות שיתרת החובה הייתה מעל 5 מיליון שקל.

טרם הוגש כתב הגנה.