בנק ישראל הורה לבנקים לבצע "מבחני לחץ" למצב בו מחירי הדירות יצנחו ב-15% ויותר

בנק ישראל ביקש מהבנקים לשמור על קיומה של ההוראה בסוד ■ אחד הבנקים בוחן את ההשפעה של נפילת מחירי הדירות ב-25% ■ הקשחת הפרמטרים למימון פרויקטים של בנייה עשויה לפגוע בתוכנית החירום של נתניהו ■ בנק ישראל: לא ניתנה הנחיה לעצור אשראי לנדל"ן

מכשול לתוכנית החירום של נתניהו? גורמים במערכת הבנקאית אישרו ל"גלובס" כי בנק ישראל הורה לבנקים לבחון את תיק הנדל"ן ולבצע מבחני רגישות בהתאם לתרחישים שונים. ההנחיה יצאה בעל פה ולא בכתב, והבנקאים התבקשו לשמור על קיומה בסוד.

בין היתר נדרשים הבנקים לבחון מה יקרה לביטחונות שהם מקבלים ומה יקרה לכדאיות פרויקטים חדשים במקרה של ירידה בשיעור הגבוה מ-15% במחירי הדירות. המסר הלא רשמי שיוצא מבנק ישראל ברור, אומרים בבנקים - כדי להגן על הבנקים אנחנו נדרשים להקשיח את הפרמטרים למימון חברות נדל"ן ולליווי פרויקטים של בנייה.

בתגובה נמסר מבנק ישראל כי לא ניתנה שום הנחיה לעצור אשראי לנדל"ן.

בחלק מהבנקים מתקיימים דיונים קדחתניים כדי להיערך לעמידה בהנחיות בנק ישראל. ההערכות הן כי כתוצאה מדרישת בנק ישראל, יגדילו הבנקים במידה ניכרת את דרישות ההון העצמי שלהם, את דרישתם לביטחונות ואת מחיר האשראי, כלומר הריבית על המימון.

"אם בנק ישראל מוטרד מהנדל"ן, ברור שאנחנו לא נגמיש את הפרמטרים", אומר אחד הבנקאים.

נודע כי באחד הבנקים הגדולים כבר התקבלה החלטה עקרונית להקטין אשראי ולצמצם אשראי חדש לקבלנים קטנים ובינוניים. בנק גדול אחר כבר הודיע לחברות ביצוע בתחום הנדל"ן כי ידרוש מהן הון עצמי גבוה יותר כתנאי למימון פרויקטים. בנק שלישי בוחן כעת את ההשפעה של ירידה של 25% במחירי הדירות על התיק ומתכוון לדרוש בהתאם הון עצמי מקבלנים שהוא מממן.

ענף הנדל"ן נחשב ענף עתיר אשראי. חברות נדל"ן הן מהחברות הממונפות במשק ואף קבלן אינו מתחיל לבנות פרויקט ללא שהבטיח לעצמו מימון בנקאי עד מסירת הדירות. לכן החלטה של הבנקים לצמצם את המימון ולהקשיח את התנאים למתן מימון תפגע ביכולת הקבלנים לבנות דירות.

חברות הנדל"ן - הממונפות במשק

היקף האשראי לסקטור הנדל"ן עומד כיום על יותר מ-200 מיליארד שקל, שמתוכם 143 מיליארד שקל אשראי (נכסי סיכון) מאזני. מדובר בסקטור הגדול ביותר במערכת הבנקאית. כך למשל מהווה האשראי לנדל"ן בבנק לאומי 22% מתיק האשראי ובבנק הפועלים 20% מהתיק.

חששות הבנקים מרמת המחירים הגבוהה אינם סוד. כבר לפני כמה שבועות אמר מנכ"ל מזרחי טפחות, אלי יונס, בראיון ל"גלובס" כי "כבר תקופה ארוכה מאוד לא הסכמנו לממן פרויקטים בגלל מחירי הקרקע. יש לנו מקרה של יזם שסירבנו לממן לו קניית קרקע, כי חשבנו שהמחיר מופקע ורק אחרי שהביא כסף מהבית כדי להוריד את המחיר ליחידה, הצטרפנו למימון".