חברת התבואה של רוני יצחקי קרסה: נמכרה למיליארדר צ'כי

נכסי חברת RAV שועבדו לבנקים ופיטר קלנר רכש אותה מהבנקים כשחובה נע סביב 50 מ' ד'

אין זה סוד שלפיטר קלנר, המיליארדר הצ'כי, יש קשר די חזק לחלק מבעלי ההון הישראליים, ובעיקר להשקעות שביצעו במזרח אירופה. קלנר (47), שלפי דירוג "פורבס" האחרון הונו עומד על 9.2 מיליארד דולר, היה בעבר שותף בקרן ההשקעות RP קפיטל, ויחד עם שותפו הישראלי בה, רפי ברבר, השקיעה הקרן בחברות בעלות זיקה ישראלית. בין החברות האלה נכללו מפעילת הלוויין הרומני וחברת הנדל"ן אטלס נכסים, מבית היוצר של אלרן השקעות.

רוני יצחקי, אחד מעשירי ישראל ואחד מאנשי העסקים היותר מסתוריים בארץ, היה שותף באטלס נכסים, ושותפות זו הובילה, כך זה נראה, לעסקה הנוכחית, שלא ממש מחמיאה לרזומה של יצחקי.

מהודעה שפרסמה הבוקר PPF Group, ענקית ההשקעות הצ'כית של קלנר, עולה כי זו רכשה את חברת התבואה החקלאית RAV Agro Pro שיצחקי נמנה על אחד מבעלי מניותיה הגדולים. PPF שהיא חברה פרטית לא חשפה את שווי הרכישה, אך ל"גלובס" נודע כי RAV נותרה ללא פרוטה, נכסיה שועבדו לבנקים המממנים, וקלנר רוכש את נכסיה מהבנקים ולא מבעלי מניותיה. לכן, אף אחד מבעלי המניות בה לא צפוי להרוויח מהעסקה.

RAV, שהייתה פעילה אך ורק ברוסיה, נשלטה בשיעור של 99.7% על ידי RAV agricultural ventures, בעוד 0.3% הנותרים הוחזקו בידי גוף השקעות בשם FRAP Investments. המוטבים של RAV agricultural ventures היו קרנות RP קפיטל בגרסתן המקורית (31.4%) - לפני שקלנר פירק את השותפות עם ברבר - יצחקי (דרך חברה שבשליטתו), וקונגלומרט ההשקעות במזון Cargill Foundation. שיעור ההחזקה המדויק של יצחקי אינו ידוע, אך לפי ההערכות הוא השקיע בחברה 70 מיליון דולר בקירוב, ואלו התנדפו כלא היו.

Cargill, לפי הידוע, השקיעה בחברה 27 מיליון דולר בתנאי שזו תונפק. כשתוכנית ההנפקה של RAV לא יצאה לפועל - החברה תכננה לפני שלוש שנים להפוך לציבורית בבורסת מוסקבה לפי שווי של כרבע מיליארד דולר - ביקשה Cargill לקבל את כספה בחזרה, נענתה בשלילה וכך נכנסה להליך משפטי מול החברה ובעלי מניותיה.

RAV, כך מסתבר, לא הצליחה לנצל נכונה את הגאות במחירי הסחורות. בעברה הזוהר יותר הפיקה החברה מדי שנה עשרות אלפי טון של גרעיני תבואה, ובבעלותה היו מעל חצי מיליון דונם של קרקעות הניתנות לעיבוד, שכולן היו ממוקמות בדרום רוסיה. ניהול לא נכון וחוסר נוכחות פיסית של בעלי המניות הגדולים בה, גרר את החברה מטה, ולבסוף דחף אותה למצב של כינוס נכסים.

לפי הערכות, שווי החוב הפיננסי של החברה נע סביב 50 מיליון דולר, וזה אומר שקלנר רוכש אותה בנזיד עדשים. מצב החברה, דרך אגב, יכול להסביר מדוע אתר הבית של RAV הוסר לא מזמן מהרשת.