הסכם חדש: יותר השפעה לרשויות בתאגידי המים

הרשויות ינהלו את מוקדי השירות, יבצעו את גביית הכסף מהתושבים ויפרסמו מכרזים משותפים

ביקורת ברשות המים על הסכם ההבנות החדש בין משרד האוצר למרכז השלטון המקומי, על הסדרת מעמד תאגידי המים מול הרשויות המקומיות. על פי ההסכם שנחתם אמש בין ראשי השלטון המקומי לשר האוצר, יובל שטייניץ, כוחן של הרשויות המקומיות במשקי המים העירוניים יגבר ולפחות במחצית מתאגידי המים ברחבי הארץ, הרשויות ינהלו את מוקדי השירות, יבצעו את גביית הכסף מהתושבים ויפרסמו מכרזים משותפים. זאת, לצד האפשרות שבכירים ברשויות המקומיות, בהם ראשי הערים, יכהנו בדירקטוריונים של התאגידים. עיריות שתאגידי המים בתחומן יהיו רווחיים - יוכלו לגזור דיבידנדים ולא לשלם על כך מס.

הסיכומים הושגו במסגרת דיוני ועדה מיוחדת שבחנה את מעמד תאגידי המים מול הרשויות המקומיות, בראשות הממונה על התקציבים באוצר, אודי ניסן. בהסכם שנחתם אמש נאמר כי רשויות מקומיות שטרם מילאו את חובת ההתאגדות שלהן ומשק המים שלהן לא מנוהל באמצעות תאגיד, יצטרפו לתאגיד קיים בתוך כחצי שנה. ברחבי הארץ פועלים כ-54 תאגידי מים. עם זאת, בהסכם צוין כי במקרים שבהם הוכיחו רשויות מקומיות כי בכוחן לנהל בעצמן משק מים יעיל ואחראי - הן יוכלו להקים תאגיד ביוב ומים עצמאי, ובכך יגדל מספר התאגידים.

דיוני הוועדה בראשות ניסן נקלעו פעמים רבות למבוי סתום בשל מחלוקות קשות בין השלטון המקומי לבין רשות המים. עיקר המחלוקת, סביב מספר תאגידי המים בארץ: בעוד שרשות המים דרשה לצמצם את מספר התאגידים ל-10-15 כדי לייעל את משקי המים העירוניים בצורה משמעותית, התעקשו הרשויות המקומיות על הקמת תאגידים בהיקף נרחב. ברשות המים האשימו את ראשי הרשויות ברצונן ליצור מנגנונים רבים שיאפשרו חלוקת ג'ובים. כך, בעוד האוצר והשלטון המקומי חוגגים את הסכם ההבנות, רשות המים הודיעה כי היא מתנגדת לו.

"מדובר באבסורד. במקום לנצל את ההזדמנות לייעל את משק המים לחלוטין, נכנעים לדרישות של הרשויות המקומיות. האוצר, משום מה, נעתר לרוב הדרישות של השלטון המקומי ונתן לו פרס על הזנחה מתמשכת של תשתיות מים וביוב. בפועל, הוא מחזיר חצי מהתאגידים הקיימים לאחריות של העיריות ומאפשר להקים עוד 10 תאגידים נוספים. כך לא מייעלים את משק המים", אמר ל"גלובס" גורם בכיר ברשות: "בימים שכל המדינה רותחת בגלל מחאה חברתית רחבה, יש כנראה גם שיקולים פוליטיים וזה מה שקרה כאן. למישהו באוצר חשוב למצוא חן בעיני השלטון המקומי".

"שיפור השירות"

שר האוצר שטייניץ, לעומת זאת, נשמע מרוצה: "לפני למעלה משנה עמדנו על הבעיות בתאגידי המים. עם גיבוש ההסכמות, אני מקווה שפעילות התאגידים תיועל לצד שיפור השירות לאזרחים".

יו"ר מרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט, אמר מצדו כי "ההסכם מהווה סיום תקופת מאבק בת 10 שנים של השלטון המקומי בתאגידי המים. שינוי מבנה התאגידים יאפשר לבלום את השתוללות מחירי המים. הרווחים של התאגידים יחזרו לציבור".

הממונה על התאגידים ברשות המים, ישראל ענב, שסירב לחתום אמש על ההסכם, אמר היום (ה') כי בכוונת הרשות להביא את הסתייגויותיה הרבות בנושא לידיעת ראש הממשלה נתניהו: "הרשויות המקומיות בעצמן ביקרו במשך תקופה ארוכה את התאגידים, אמרו שהמנגנונים שלהם מנופחים ויש לסגור אותם. אנחנו רוצים לצמצם את מספרם, כך שברחבי הארץ יפעלו 10 בלבד. עכשיו, הולכים להציף בגלל הרשויות את כל הארץ בעוד תאגידים", אמר.

בתוך כך - ביום ראשון הקרוב יביא לאישור הממשלה שר התשתיות הלאומיות, עוזי לנדאו, את מינויו של אלכס קושניר, סמנכ"ל בכיר במשרדו, לתפקיד יו"ר רשות המים. מאז שהיו"ר הקודם אורי שני פרש מתפקידו לפני חודשים אחדים, מילא את מקומו עודד פיקסלר.