מי אמר שאין בנייה ציבורית?

9% מסך תוצר הישראלים שמעבר לקו הירוק נובע מפעילות בנייה, לעומת 4.7% בתוכו

מי אמר שממשלת ישראל לא מכירה בגבולות של יוני 1967? מי אמר כי ממשלת ישראל מתנגדת להוצאה גדולה על שירותים חברתיים?

מי ציין כי בישראל של 2011 בונים מעט מדי דירות מגורים? דוח חדש שפורסם בשבוע שעבר על ידי ה-OECD, בסיוע מלא של ממשלת ישראל, מגלה כי הממשלה מכירה גם מכירה, בגבולות הקו הירוק, שהיא מוציאה כספים רבים בהתנחלויות, ושהמחסור בבתים חדשים למגורים לא חל על התנחלויות.

בטרם יובל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לאיזו ועדת חקירה פרלמנטרית, או שיואשם על- פי סעיפי חוק החרם, כדאי לציין כי ממשלת ישראל נאלצה לשתף פעולה עם ה-OECD בעריכת המחקר, אשר מטרתו לבחון את הנהלים הסטטיסטיים בישראל בנוגע לגדה המערבית, רמת הגולן וירושלים המזרחית.

התוצאה הסופית היא תמונה, מדויקת למדי, הן של ישראל בגבולות 1967 והן של הפעילות הכלכלית והחברתית מעבר לקו הגבול של יוני 1967. כדאי לציין כי כל הנתונים לגבי פעילות כלכלית, בנייה, והוצאות ממשלה, מתייחסים לשנת 2007, כלומר הם לא כוללים את הפעולות של ממשלת ישראל מאז הבחירות, ומשקפות את מעשי הממשלה בראשות אהוד אולמרט.

כדאי להבליט את נתוני הפעילות הכלכלית מעבר לקו הירוק, כי הם מכמתים, בפעם הראשונה, את הפערים הקיימים בין שני צדי הגבול של יוני 1967. ראשית, ריסון בהוצאה ממשלתית לא ממש חל על ההתנחלויות, על רמת הגולן ומזרח ירושלים. ערך התוצר של פעילות הממשלה מהווה 20% מהפעילות הכלכלית הישראלית בשטחים, והיא מוסיפה 11% לתוצר של הסקטור הציבורי הישראלי.

לשם השוואה, התרומה לתוצר של ישראל מסך הפעילות בשטחים לא מסתכמת ב-3.9% בלבד. חלק מהפער נובע מפעילות ביטחונית בשטחים, אך גם בחלק האזרחי, התוספת לתוצר היא של כ-7%.

מי שטוען שבישראל אין בנייה, מוטב לו לעיין בנתוני ה-OECD לגבי פעילות ענף הבנייה מעבר לקו הירוק. כ-9% מסך התוצר של ישראלים מעבר לקו הירוק נובע מפעילות בנייה, לעומת 4.7% בישראל ה"ישנה". כאשר בוחנים את ההשקעה בבנייה למגורים, הפערים הרבה יותר משמעותיים. בישראל של גבולות 1967 הבנייה למגורים מהווה קצת יותר מחמישית מסך ההשקעה, לעומת כמעט 45% מסך ההשקעה מעבר לקו הירוק.

צריך להוסיף כי חלק מפעילות הבנייה המוגברת וההוצאה הגדולה יותר על שירותים ציבוריים אזרחיים, לרבות חינוך, שיכנעו לא מעט ישראל לעבור לאזורים אלה. על-פי הנתונים המובאים בדוח של ה-OECD, בין שנת 1997 לשנת 2009 כמעט והוכפלה האוכלוסייה מעבר לקו הירוק.

השפעת השטחים מעבר לקו הירוק על התוצר הישראלי לפי תעשייה
 השפעת השטחים מעבר לקו הירוק על התוצר הישראלי לפי תעשייה