תקרת החוב אינה סוף העולם

אם תאושר - תשמע אנחת רווחה שלא נשמעה כמותה, ואם לאו, ובכן יש לי הפתעה בשבילכם

עיני כל העולם נשואות לעבר המועד האחרון להעלאת תקרת החוב האמריקאי ביום שלישי השבוע. אישור העלאת התקרה יתרום ככל הנראה לאנחת הרווחה הרועמת ביותר שנשמעה אי פעם בשווקים אולם יש לי הפתעה בשבילכם. גם אם לא תאושר ההעלאה, וזה לא מה שנראה כרגע,זה ממש לא נראה כמו סוף העולם.

רבים נוטים לקשר את חוסר ההסכמה עם חדלות פירעון. שמעתי אתמול את יועצת הכלכלית לשעבר בממשל ארה"ב אומרת כי אי הסכמה תוביל לאסון ולעליית תשואות חדה באגרות החוב של ארה"ב. טעות חמורה. די להביט בתשואות האג"ח האמריקאי ביום שישי, כשהסנאט דחה את ההצעה להגדלת התקרה, על מנת להבין את רמת הבלבול וחוסר היכולת לנתח את התוצאות. ננסה לעשות קצת סדר בדברים.

ראשית, חייבים לקחת בחשבון כי עדיין קיים סיכוי,אם כי נמוך, להגיע להסכמה ולאשר את העלאת התקרה. בל נשכח, האמריקאים המציאו את משחק הפוקר והם יכולים לשחק אותו עד הדקה האחרונה. במקרה כזה ינשום כל העולם לרווחה למספר ימים.

שנית, אם זה לא יקרה יש עוד 8 ימי חסד בהן יכול הממשל להשתמש בכספי תגמולים על מנת להמשיך ולשלם את החוב. מעבר לכך אני מניח שיש דין ודברים בין הממשל לבין חברות הדירוג שכן אנו שומעים כי חברת הדירוג מודי'ס לא תוריד לארה"ב את הדירוג המושלם במידה וזו תדאג קודם כל למחזיקי האג"ח. אין ספק כי ארה"ב תעשה כן במידת הצורך.

ואם בכל זאת זה לא יקרה ותהיה הורדת דירוג? צריך להבחין בין 3 השווקים.

שוק המניות לא יגיב בחיוב.אנחנו רואים את העצבנות הרבה בשבועות האחרונים.זה לא רק ארה"ב. אני שומע את נגיד הבנק המרכזי של גוש האירו ז'אן קלוד טרישה טוען שאירופה במצב טוב יותר מארה"ב ויפאן. איך אומרת הסדרה-"חי בלה לה לנד". הבעיות הכי קטנות של גוש האירו(יוון) זכו לדחייה,אולם אם מר טרישה חושב שרכישת אג"ח של ספרד ואיטליה על-ידי ה-ECB מרשימה מישהו הוא טועה טעות חמורה ותשואות אגרות החוב שם שממשיכות לעלות מתארות היטב את המצב.

שוק המט"ח בהערכה מאד זהירה יגיב בהתחזקות של הדולר. מדוע? כי כששוק המניות נופל בורחים לזהב,לכסף,ליין,לפרנק השוויצרי ו...לדולר. אני אומר דברים אלו בזהירות רבה כי דירוג החוב המושלם של ארה"ב מעולם לא עמד בסכנה ועל כן אף אחד אינו יכול לחזות מה תהיה התוצאה. היות ואני רואה בחדלות הפירעון של ארה"ב משהו טכני וזמני ולא את סופה של הכלכלה הגדולה בעולם אני מניח שהתוצאה של ירידה בשווקי המניות תהיה בין היתר התחזקות של המטבע האמריקאי.

שוק האג"ח הוא המעניין ביותר והוא כבר הגיב ביום שישי האחרון. ההיסטוריה מראה כי הורדת דירוג אשראי מרמה של AAA שהוא הדירוג המושלם שונה לגמרי מהורדה מרמה של A. לפחות בשני מקרים כאלו ביפאן ובקנדה הוכיחה המציאות כי לא היה שינוי של ממש בתשואות לאחר הפגיעה בדירוג המושלם.

כמו שאומרים זה לא נעים אבל זה לא כל כך נורא. כפי שכבר הזכרתי,גם אם לא תאושר הגדלת תקרת החוב מחר, כלל לא בטוח שהדירוג המושלם של ארה"ב ייפגע.

סביר יותר שתיקבע תחזית שלילית (שלב אזהרה לפני הורדת דירוג)על מנת להעניק לממשל זמן נוסף להגיע להסכמות. את זה מבינים כנראה גם המשקיעים ועל כן בשלב זה כשהם נמלטים מהבורסות הם מוצאים מפלט באג"ח ארה"ב לעשר שנים שתשואתו ירדה ביום שישי האחרון ל-2.8% בלבד.

יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס

Rika40@012.net.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.