סוחרי רחוב אבן גבירול בת"א יקיימו הערב "צעדת אבל"

זאת במחאה על הרפורמה בתחבורה הציבורית ■ במקביל, הסוחרים עתרו לביהמ"ש בבקשה לבטל את הפיכת נתיב הנסיעה הימני ברחוב לנתיב תחבורה ציבורית ברוב שעות היום

עשרות "מודעות אבל" המכריזות על מותו של רחוב אבן גבירול בתל-אביב קישטו בשבוע האחרון את הויטרינות ברחוב. המודעות נתלו כפרומו למה שצפוי הערב (א'): "מחאת אבל" רבת-משתתפים מול בניין עיריית תל-אביב, כך על-פי הבטחת המארגנים, כנגד הרפורמה בתחבורה הציבורית שהפכה את חייהם, לדבריהם, לסיוט.

בשבוע שעבר עתרו סוחרים ותושבים ברחוב לבית המשפט המחוזי בתל-אביב (בשבתו כבית המשפט לעניינים מנהליים) כנגד העירייה ומשרד התחבורה בבקשה לבטל את הפיכתו של נתיב הנסיעה הימני ברחוב לנתיב תחבורה ציבורית (נת"צ) לאורך רוב שעות היום.

בעתירה משותפת, שהגישו 87 עסקים ו-34 תושבים באמצעות משרד עוה"ד רון גזית, רוטנברג ושות', נטען כי הנת"צ מעמיד בסכנה ממשית את המשך קיומם של בתי העסק, שבמצב הנוכחי נפגעים בשל חוסר היכולת של קונים פוטנציאליים לחנות ברחוב, וחוסר יכולת לפרוק ולהטעין סחורה, למעט שעתיים במהלך יום העבודה.

‏"זהו ניתוק שאינו מאפשר לתושבים ולעסקים לקבל שירותי תיקונים והובלות, אינו מאפשר לבעלי משפחות להוריד ולהעלות ילדים ועגלות, ואינו מאפשר לנכים ולבעלי מוגבלות לעלות ולרדת מכלי רכב מיוחדים ולקבל סיוע", נטען בעתירה. "הנת"צים ניתצו לנו את הפרנסה. אבן גבירול הופך לנתיבי איילון, והחנויות יסגרו אחת אחרי השנייה", אומרת שלי שרמן, בעלת קונדיטורית "עדית" הוותיקה, המשמשת גם כדוברת המאבק.

בעתירה נטען כי הסדרת הנת"צ ויישומה נעשו כמחטף, ללא שיתוף הציבור - טענה שעלתה לאחרונה גם בהתייחס לרפורמה בתחבורה הציבורית שהנת"צ יושם במסגרתה.

רותי אמיר, ראש מנהל תחבורה ציבורית בנתיבי איילון האמונה על הרפורמה, אף צוטטה בעתירה לאחר שהתבטאה ב"הארץ" באומרה כי "אמרנו שנת"צ ימני לא יכול לעבוד... האוטובוסים מפריעים למסחר".

העתירה אכן מעלה מחלוקת בקרב חלק מהסוחרים והעסקים, המצדדים בהעברת הנת"צ מצדו הימני של המסלול לצדו השמאלי. אולם, לא ניתן להתעלם מכך שנת"צ שמאלי כרוך בעלויות רבות - בין אם מדובר בהתאמת דלתות האוטובוסים לצד שמאל, או בהקמת מפרדה בתוך הכביש, המותירה את דלתות האוטובוסים בצד ימין (כמו ברחוב ז'בוטינסקי בפתח תקווה או בדרך חברון בירושלים).

בעיריית תל-אביב דוחים את ההצעה הזו והפנו את העותרים למשרד התחבורה, שמצדו תומך ברעיון - אך הפנה את הפונים חזרה לעירייה. "מדובר בחריגה מסמכותה (של העירייה, א"ו וס"פ), שכן אין לה לרשות התמרור המקומית סמכות לקבוע הסדרי נת"צ", נכתב בעתירה. ‏‏‏‏

השופטת אסתר קובו דחתה את הבקשה להורות במעמד צד אחד על ביטול הנת"צ והורתה על קבלת תגובה ממשרד התחבורה ומהעירייה תוך 21 יום.

"אנחנו שוקלים להגיש בקשה נוספת לקביעת לוח זמנים דחוף יותר, לאור הנזקים הנגרמים לעסקים ולתושבים באזור", טוען עו"ד מוטי ארד. ‏

ממשרד התחבורה נמסר כי הוא "תומך ומעודד הקמת נת"צים בכל הארץ כדי לאפשר תחבורה מהירה וזמינה לנוסעים. ככלל, המשרד מעדיף הקמתם בצדו השמאלי של הכביש כדי לייעל את זרימת התנועה. עם זאת, על טענות הסוחרים להתברר מול עיריית תל-אביב". ‏

מעיריית תל-אביב נמסר כי העתירה התקבלה היום, וכי היא תגיב לה בבית המשפט. "העירייה מקדמת ומעודדת, כמדיניות, תחבורה ציבורית ואלטרנטיבית, כאשר יצירת תשתית יעילה ומהירה עבורה, גם על חשבון מקומות חניה, היא הדבר הנכון לעשות סביבתית וחברתית. הרחוב הוא אחד מצירי הכניסה והיציאה הראשיים של העיר, ומכאן הצורך בנת"צ. התלונות הנשמעות כנגדו גם כשבוטלו מקומות חניה לטובת נת"צים ברחובות אחרים בעיר, ופריחתם מדברת בעד עצמה". (עת"מ 50894-07-11)‏‏‏.