המלצות חמות: השקעה במו"פ תנבא יכולת צמיחת ההכנסות

לפי אתר ההשקעות Smartmoney, היקף ההשקעה במחקר ופיתוח חשוב להערכת פוטנציאל ותמחור של מניות ■ להלן כמה המלצות

אחת מהדרכים הפופולריות בקרב משקיעים להערכת פוטנציאל ותמחור של מניות, היא דרך התמקדות ברווחי החברה השונים - נקי, תפעולי וגולמי, או במכירות, רמת החוב או תזרים המזומנים. מכפילים שונים כמו רווח, הון, או EBITDA, הנגזרים מאותם נתונים, משמשים כדי להעריך אם המניה זולה או יקרה.

ואולם, ישנו אינדיקטור נוסף, מעניין לא פחות - היקף ההשקעה של חברה במחקר ופיתוח(מו"פ). ייתכן שמשקיעים פחות מייחסים חשיבות לנתון זה, מאחר שזו הוצאה שאינה מיתרגמת באופן מיידי להכנסות, אך בטווח הארוך השקעה במו"פ היא שמקדמת את המוצרים החדשים שיתרמו לשורת הרווח העתידית של החברה, ויבטיחו את יכולתה לשמור על רלוונטיות עסקית בסביבה תחרותית.

באתר ההשקעות Smartmoney רואים בסוג זה של הוצאה כמנבא מהימן של יכולת צמיחת ההכנסות בחברה. כחיזוק הם מביאים מחקר ממגזין Journal of Finance שהתפרסם ב-2004, שהעלה כי חברות שהשקיעו יותר מאחרות במחקר ופיתוח (בשנים 1951-2001), הציגו בממוצע על פני השנים צמיחה גבוהה יותר בשיעורי הרווח ותשואות טובות יותר בהתאם.

לכן, אם ההוצאה על מו"פ מעידה על יכולת הפקת רווחים עתידית, הרי שכפי שנעשה שימוש במכפיל רווח כדי להעריך אם מניה זולה או לא, מציעים ב-Smartmoney לעשות שימוש דומה במכפיל מו"פ, כלומר לחלק את שווי השוק של החברה בהוצאה השנתית שלה על מו"פ. ככל שהמכפיל המתקבל נמוך יותר, המניה אטרקטיבית יותר.

בהתאם, ממליצים ב-Smartmoney על שלוש מניות בולטות בתחום. כולן מוציאות לפחות 10% מהמכירות שלהן על מו"פ, והגדילו את ההוצאה עליו בלפחות 10% בשנה החולפת. בנוסף, הן מציגות מכפיל מו"פ נמוך מ-30, שהוא לפי האתר המכפיל החציוני של חברות אמריקניות שהשקיעו במו"פ בשנה האחרונה. ואלו הן:

KLA-Tencor Corporation

החברה מייצרת מוצרי בקרת איכות לשימוש בתהליכי ייצור שבבים. אלו מסייעים לחברות השבבים להקטין את כמות הפגמים הנוצרים בהם, ומאפשרים להן להקטין את עלויות הייצור ולהגדיל רווחים. באתר מציינים כי ההוצאה על ציוד מהסוג שמייצרת KLAC צפוי על פי אנליסטים לרדת בשנה הקרובה, בשל האטה כלכלית, וההערכה היא שמכירות החברה יקטנו בכ-2%. עם זאת, מאחר שרוב עסקיה קשורים לשוק הטאבלטים והסמארטפונים המשגשג, הצפי לטווח הארוך, על פי Smartmoney, נראה מבטיח. ובמכפיל רווח של פחות מ-10, הנמוך בכ-40% מהמכפיל הממוצע בשוק האמריקני, סבורים שם שהפסימיות יותר ממתומחרת במניה. מכפיל המו"פ של KLAC הוא 20, והגידול בהוצאה על מו"פ בשנה האחרונה מגיע ל-13%.

Abbott Laboratories

Abbott מייצרת ומשווקת מוצרי פארמה, מכשור רפואי ותוספי תזונה בריאותיים, וכ-60% מהכנסותיה מגיעים מהפארמה. על פי Smartmoney, חשש המשקיעים נוגע לתלות הגדולה של החברה בתרופת ה-Humira לדלקת פרקים, האחראית לכ-50% ממכירות זרוע הפארמה שלה, ושהפטנט עליה צפוי לפוג ב-2016. ואולם, באתר מציינים שמכירות ה-Humira זינקו ב-25% ברבעון האחרון בזכות צמיחה מחוץ לארה"ב, ובזכות שינוי ההתוויה שלה לטיפול במחלות אחרות כמו קרוהן ופסוראיזיס. מכפיל המו"פ של ABT הוא 20, והגידול בהוצאה על מו"פ בשנה האחרונה - 36% - מעיד שהחברה נערכת לירידה עתידית במכירות התרופה. מכפיל הרווח של החברה הוא 10.3, והיא מספקת דיבידנד של 3.7%.

Analog Devices

אנאלוג עוסקת בייצור מעגלים חשמליים אינטגרטיביים לעיבוד אותות אנאלוגיים ודיגיטליים במגוון יישומים. אלו משמשים לעיבוד נתונים כמו טמפרטורה, תנועה, מגע, אור וקול, והפיכתם לאותות חשמליים המיושמים למשל בתעשיית הרכב ובתהליכים תעשייתיים (כ-50% מהמכירות), במוצרי אלקטרוניקה ובטלפונים סלולריים. על אף שתחזית הצמיחה במכירות צפויה לרדת מ-12% מסוף השנה הפיסקלית המסתיימת באוקטובר, ל-5% בזו שאחריה, סבורים ב-Smartmoney שמחיר המניה זול במכפיל של פחות מ-12 ותשואת דיבידנד של 2.9%. מכפיל המו"פ של ADI הוא 22, והגידול בהוצאה עליו בשנה החולפת היה 12%.