קרוגמן: "אין אור בקצה המנהרה, ארה"ב הולכת בעקבות יפן"

חתן פרס נובל בראיון ל-ABC: "אנחנו הולכים להפוך את מצב הכלכלה להרבה יותר גרוע ב-90% ובמונחים של הרפובליקנים זה יהיה יותר גרוע ב-100%"

"אין טעם לדבר על קיצוצים כששיעור האבטלה בארה"ב עומד על 9%. קיצוצים בהוצאות רק יחריפו את מצב האבטלה בטווח הארוך, כי כרגע המצב הוא שהאבטלה הפכה לסטטוס קבוע של יותר ויותר אנשים בארה"ב", כך אמר היום (ב') פרופסור פול קרוגמן מאוניברסיטת פרינסטון, חתן פרס נובל בראיון ל-ABC.

"נהגנו לדבר על היפנים ועל העשור האבוד שלהם, אבל אנחנו הולכים בעקבותיהם. אני לא מכיר אף אחד שחושב ששיעור האבטלה הולך לרדת מתחת ל-8% בסוף השנה הבאה. עם קיצוצים בהוצאות, שיעור האבטלה יכול בהחלט להגיע מעל ל-9% בסוף השנה הבאה. אין אור בקצה המנהרה הזו, אנחנו הולכים להפוך את מצב הכלכלה להרבה יותר גרוע ב-90% ובמונחים של הרפובליקנים זה יהיה יותר גרוע ב-100%".

"נקלענו למאבקים פוליטיים על מי יהיו המנצחים והמפסידים במערכה על תקרת החוב, יחד עם זאת חשוב להסתכל על ההשפעה הכלכלית הממשית של עסקה שהוסכם עליה. המיתון בכלכלות לא יתאפשר עם קיצוצים בהוצאות בלבד. קיצוץ ללא הכנסות רק יחונק את המערכת עוד יותר, ויחמיר את המצב", אמר קרוגמן.

"הדמוקרטים איבדו לחלוטין את האחיזה עם המציאות והרפובליקנים אפילו לא מנסים להפעיל שיקול דעת רציונלי או הגיוני כדי לפתור את הבעיה, הם שולטים בקפידה על ידי האידיאולוגיה שלהם. מה שחשוב להם זה לא התוצאה, אלא יישום של מערכת האמונות שלהם על הכלכלה".

"הדבר הכי מתסכל בוויכוח הזה הוא איך, לא רק אובמה, אלא כל הדמוקרטים היו מוכנים לדון על תקרת החוב בתנאים של הרפובליקנים. לא שמעתי דמוקרט אחד מהקונגרס או מהבית הלבן שקם לשאול למה אנחנו בכלל מדברים על קיצוץ בהוצאות אם הדיון הוא על העלאת תקרת החוב. קיצוץ בתקציב לא עולה בקנה אחד עם העלאת תקרת החוב, פשוט כי השניים הם לא אותו דבר", אמר קרוגמן.