היכונו לחורף כלכלי

די לאשליות על המשך הצמיחה - המשק צריך להיערך היום לתרחיש המשבר הכלכלי המתקרב

אמצע הקיץ, אך החורף האירופי מסרב לגווע. המהומות ברחובות יוון נמשכות, ופשיטת-רגל יוונית נראית כמעט ודאית. אם לא די בכך - גם איטליה, ממדינות ה-G7 ואחת מעמודי התווך של הכלכלה האירופית, נמצאת בקשיים חמורים, וזאת בלי אף מילה על ספרד (מעל ל-20% אבטלה), פורטוגל שתשואת האג"ח שלה זינקה, ואירלנד שהאג"ח שלה ספג הורדת דירוג אשראי ל"זבל".

משבר החובות האירופי, שתחילתו במשבר הכלכלי של שנת 2008, לא רק שלא בא לידי פתרון, אלא הולך ומחמיר ככל שהזמן עובר. כבר לא מדובר במשבר חוב של מדינה קטנה כמו יוון ואירלנד, אלא במשבר כולל של גוש האירו, והחדשות הרעות הן, שהמבוגרים האחראים באיחוד (גרמניה וצרפת), מתחילים לאבד את הסבלנות ואת הרצון לחלק חבילות סיוע בהיקף של עשרות ומאות מיליארדי דולרים.

גם מי שיחפש נחמה מעבר לאוקיינוס האטלנטי צפוי להתאכזב. גם ההסכמה הדו-מפלגתית בארה"ב על תקרת החוב לא תסמן את תחילת הדרך להתאוששות של הכלכלה הגדולה בעולם. הדרך לצמיחה משמעותית בארה"ב, מעל ל-2% בשנה, עוברת בשיקום של שוקי התעסוקה והנדל"ן.

למרבה הצער, למרות שתי חבילות סיוע נדיבות, המחירים בשוקי הנדל"ן האמריקני ממשיכים לצנוח לשפל היסטורי, ואילו שוק התעסוקה לא מצליח לחזור לרמת האבטלה שהייתה לפני המשבר, שנשארת סביב ה-9%. מנתוני תעסוקה אחרונים בארה"ב עולה כי מספר המשרות החדשות שנוספות מדי רבעון נמוך בהרבה מהנדרש להתאוששות כלכלית אמיתית.

על רקע הנתונים העגומים האלו, הן באירופה והן בארצות הברית, ההצלחה הכלכלית של ישראל בשנתיים האחרונות, שמתבטאת בצמיחה צפויה של כ-4.5% ב-2011 ובאחוז אבטלה נמוך מאוד (כ-6%), נראית יוצאת דופן.

קברניטי המשק טוענים, שהמדיניות שלהם היא זו שהובילה את ישראל ל"נס הכלכלי" הנוכחי, אך הם שוגים באשליות.

לא תקציב דו-שנתי ולא סופרטנקר כזה או אחר יצילו את ישראל ממשבר כלכלי קשה אם כדור השלג האירופי או האמריקני יצאו מכלל שליטה. אנו חיים בעולם גלובלי, וישראל תלויה ביצוא לאירופה ולארה"ב ובהשקעות הזרות שמגיעות אלינו. גם שוק ההון שלנו אינו מנותק מההתפתחויות בשווקי ההון בעולם. כשהמשקיעים בעולם נמצאים בסיטואציה של אי-ודאות וחרדה מפני משבר החובות באירופה ומיתון מתמשך בארצות הברית, יורדים שוקי ההון בעולם.

לסיטואציה הכלכלית הזו יכולה להיות השפעה קשה על שוק ההון הישראלי, שחלקם של המשקיעים הזרים בו מגיע, על-פי נתוני בנק ישראל, לכ-18%. כבר ראינו בעבר, שכאשר התמוטטו מטבעות ובורסות במזרח הרחוק וברוסיה, המשקיעים הזרים המבוהלים משכו את השקעותיהם בשוק ההון הישראלי, והובילו לירידות חריפות.

אם משבר החובות האירופי ימשיך לתפוס תאוצה, ובמקביל ארה"ב לא תדע להתמודד ומהר עם הגידול המפלצתי בחוב הלאומי שלה, הכלכלה העולמית תיקלע למיתון מתמשך, ובסביבה של משבר עולמי, ישראל תספוג פגיעה קשה. לפיכך, על ממשלת ישראל ועל הסקטור העסקי, ובראש ובראשונה על החברות הציבוריות להיערך מבעוד מועד. על החברות הציבוריות והפרטיות במשק להיערך היום לתרחיש של משבר כלכלי מתקרב, ולא לשגות באשליות על המשך צמיחה במנותק מהנעשה בעולם.

הכותב הוא מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות בישראל