"ארה"ב תצטרך להעלות מסים; הדירוג שלה והדולר יירדו"

הפשרה שהושגה בנושא תקרת החוב, לא פותרת את הבעיות העמוקות בארה"ב, ואפילו לא מסירה לחלוטין את האפשרות להורדת דירוג ■ המסקנות: האג"ח הקונצרניות במדינה עדיפות על הממשלתיות, וכדאי להתמקד בהשקעה במניות הדיבידנד והטכנולוגיה

שלשום (א'), לאחר שבועות של קרב מרתק בין נשיא ארה"ב ברק אובמה לרפובליקנים, הושגה פשרה בנוגע להעלאת תקרת החוב של ארה"ב. במסגרת הפשרה תועלה תקרת החוב של המעצמה האמריקנית לפחות ב-2.1 טריליון דולר, כנגד קיצוצים של 2.4 טריליון דולר לפחות. סוגיית החוב מרטה באחרונה את עצבי המשקיעים, והעמידה בשאלה את יכולת ארה"ב לפרוע בזמן את התחייבויות האג"ח שלה.

למרות הפשרה שהושגה, והסרת העננה הנוגעת ליכולת פירעון האג"ח של ארה"ב, בשוק לא ממהרים להמליץ להשקיע באג"ח ממשלת ארה"ב. בכירי הכלכלנים שעימם שוחחנו, מעריכים כי התשואה באג"ח זו אינה אטרקטיבית כעת ולא משקפת נכונה את מצב המדינה, אך מעדיפים להימנע מביצוע שורט.

אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של כלל פיננסים, "לא מציע לשחק באג"ח ממשלתיות, שכן האמריקנים קובעים את כללי המשחק והם יכולים לשנות את החוקים".

דן רון, סמנכ"ל ההשקעות בתכלית דיסקונט, סבור שאג"ח ממשלת ישראל אטרקטיביות כיום יותר בהשוואה לאמריקניות. "מרווח התשואות בין ארה"ב לישראל הוא של כ-2%. לאור המצב הכלכלי הטוב בארץ, אין הצדקה לכך, ויש עוד מקום לצמצום במרווח", הוא מעריך.

רון אייכל, הכלכלן הראשי של מיטב, מציין כי אג"ח קונצרניות דולריות קצרות טווח הן חלופה טובה לאג"ח ארה"ב, וכך גם אג"ח של מדינות עם כלכלה חזקה כמו אוסטרליה וקנדה.

כהנוביץ' ממליץ גם על השקעה במניות אמריקניות גלובליות המחלקות דיבידנד. "הן חשופות פחות למצב המשק האמריקני, ותיפגענה פחות מהורדת דירוג האשראי לארה"ב, למי שחושש מאפשרות כזו". רון מסכים ומעדיף חברות טכנולוגיה מבורסת הנאסד"ק. "הן משופעות יותר במזומנים, ויש להן חשיפה גדולה יותר לשוקי חו"ל, בדגש על מדינות מתפתחות".

דירוג מושלם לנצח?

אחת השאלות המרכזיות שנשאלו בשבועות האחרונים היא, האם בפעם הראשונה מאז שנת 1917 ייפגע דירוג האשראי המושלם של ארה"ב, שעומד על AAA. סוגית תקרת החוב איימה באופן ממשי על הדירוג, ונראה כי גם הרחבתה לא מסירה לחלוטין את האפשרות הזו.

לפני כשבועיים הודיעה חברת דירוג האשראי המובילה S&P, כי קיים סיכוי של 50% שתוריד את דירוג האשראי של ארה"ב בשלושת החודשים הקרובים, גם אם תקרת החוב תועלה. זאת במידה שלא יינקטו צעדים משמעותיים להקטנת גירעון הענק בתקציב המדינה, העומד על כ-10% מהתוצר. S&P מעניקה לארה"ב דירוג אשראי מושלם מאז 1941.

בהקשר זה אמר אתמול מוחמד אל-אריאן, מנכ"ל חברת פימקו - מנהלת קרנות האג"ח הגדולה בעולם, כי אם S&P רצינית בכוונותיה היא תוריד את דירוג האג"ח עוד השבוע, מאחר שהפשרה לא תביא לפתרון בעיותיה של ארה"ב.

הכלכלנים שעימם שוחחנו סבורים אחרת. "הורדת דירוג היא בהחלט עניין אפשרי", אומר אייכל. אך להערכתו הסוכנויות לא ימהרו לעשות זאת בקרוב. "למדינות עם חובות דומים, כמו ספרד, כבר הורידו את הדירוג, אך הסוכנויות יעדיפו לדעתי להמתין ולראות מי יהיה הנשיא שייבחר בבחירות הבאות (נובמבר 2012, ט' ב' פ'), ומה תהיה האג'נדה שלו. אם הנשיא הבא יבקש לשמור של רמת גירעון דומה להיום, נראה שהדירוג אכן ירד. כרגע השוק לא מתמחר כל הורדת דירוג, אחרת אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים לא היו נסחרות בפחות מ-3% תשואה, ואלו לשנתיים ב-0.4%".

רון וכהנוביץ' סבורים אף הם, שהורדת דירוג אינה צפויה בטווח הקצר. "הורדה תלויה בסוג ההסדר שאליו יגיעו הממשל והרפובליקנים. הסוכנויות המדרגות יתנו להערכתי הזדמנות נוספת לארה"ב", אומר רון, וכהנוביץ' מוסיף: "אם העסקה והקיצוצים אכן יעברו סופית בקונגרס, לא תהיה סיבה ל-S&P להוריד כעת את הדירוג".

אגב עניין זה נציין כי מודי'ס, סוכנות הדירוג המרכזית השנייה, הודיעה שלשום, כי אין בכוונתה להוריד בשלב זה את דירוג האשראי שלה על ארה"ב.

מיני מערבולת

במידה שבכל זאת תתבצע הורדת דירוג, החשש המיידי הוא שהדבר יביא לעלייה בגובה הריבית שידרשו משקיעי האג"ח מהממשל. כיום משלמת ארה"ב תשלומי ריבית של כ-250 מיליארד דולר בשנה, וגם תוספת קטנה במרווחים עשויה להוסיף עשרות מיליארדים לסכום זה.

כהנוביץ' סבור כי המשקיעים לא יקבלו בצורה מאוד קשה הורדת דירוג, אלא יבחנו אם ארה"ב מסוגלת לשרת את חובה. "המשקיעים בוטחים בארה"ב, והתשואות הנוכחיות באג"ח אומרות הכול. לאחר הפספוסים עם משבר הסאב-פריים ומשבר החוב האירופי, השוק כבר לא קונה באמונה עיוורת את מה שסוכנויות הדירוג אומרות. כך, בינואר השנה הורידו ליפן את הדירוג ל-AA, אך התשואה על אג"ח ממשלת יפן היא רק 1.07%".

גם רון חושב שישנם דברים מהותיים לא פחות מהדירוג. "דירוג החוב הוא חשוב, אך מה שייתן את הטון הוא נתוני המאקרו בארה"ב, ובראשם הצמיחה והאבטלה. צריך לזכור שדירוג אשראי נמוך יותר הפך למגמה כלל-עולמית. אין כיום הרבה מדינות עם דירוג אשראי מושלם", הוא אומר.

אייכל, לעומתם, בהחלט מביע חשש, כי להפחתת רמת דירוג עלולות להיות השלכות על שאר שוק האג"ח. "לא ייתכן שלחברה כמו ברקשייר האתאוויי (חברת ההשקעות של וורן באפט, ט' ב' פ') יהיה דירוג אג"ח מושלם, ולארה"ב לא. בנוסף, ישנם תאגידים ומדינות שחייבים לקנות אג"ח AAA, והם עשויים למכור חוב של ארה"ב".

לדברי אייכל, הפחתת דירוג פתאומית עלולה ליצור מיני מערבולת בשווקים. "נראה היחלשות של הדולר מול מטבעות מרכזיים, ואין ספק שגם האפיק המנייתי ייפגע מחוסר הוודאות. החשש הוא שארה"ב תצטרך להעלות מיסים כדי לממן את תוספת הריבית שידרשו מחזיקי האג"ח, וזה יפגע בצריכה שחשובה כל-כך לצמיחה של ארה"ב".