השופט בתיק ואנונו: "השאלה אם זה מספיק למשפט פלילי"

‎‎עם הגשת הסיכומים במשפטו של דוד ואנונו, בכיר ברשות המסים הנאשם בלקיחת שוחד מנישומים ובסחיטה באיומים, רמז השופט דוד רוזן כי ואנונו עשוי להיחלץ מחלק מהאישומים‏

‎‎שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, דוד רוזן, רמז אתמול (ב') כי ייתכן שדוד ואנונו, לשעבר ראש היחידה הארצית למודיעין שטח וחקירות ברשות המסים, המואשם בלקיחת שוחד מנישומים, בסחיטה באיומים ובעבירות נוספות, עשוי להיחלץ בשלום לפחות מחלק מהאישומים נגדו.

כאשר אמרה התובעת, עו"ד אסתי שלאין, כי ההתנהלות של ואנונו מול יוחאי יעיש, אמרגנו של הזמר קובי פרץ ועד המדינה בתיק, ומול משה שחורי, מנכ"ל מפלגת קדימה - שואנונו מואשם כי לקח מהם שוחד - מלמדת ברטרוספקטיבה על קשר מושחת שנוצר, העיר השופט: "ההערכה בנויה על בסיס הגיוני רחב, השאלה אם זה מספיק למשפט הפלילי. הרי הסנגור של ואנונו (עו"ד ליאור אפשטיין - ח' מ') 'תפס את השור בקרניו'. קו ההגנה הוא שכל ההתנהלות היא מעוותת, אבל זה לא פלילי".

‏‏כ-4 חודשים בלבד לאחר שהחל משפטו של ואנונו נשמעו אתמול סיכומי התביעה בתיק. כתב האישום נגד ואנונו, שהוגש‏ במארס השנה, מגולל פרשת שחיתות קשה, שבמרכזה 5 פרשות.

לפי כתב האישום, בתחילת 2007 קשר ואנונו קשר עם איש העסקים רן הדר ז"ל לביצועה של תוכנית עבריינית, לפיה הדר יפנה נישומים לטיפולו ואנונו תמורת קבלת שוחד, שאותו הם יחלקו ביניהם.

בסמוך לכך יצר הדר קשר עם יואל מוגמי, יועצו של שחורי, וביקש ממנו להפנות לקוחות נישומים שיש להם בעיות בתיקי מס לטיפולו של ואנונו בעבור תשלום שוחד.

ואנונו מואשם בסחיטה באיומים, לקיחת שוחד, קשירת קשר לביצוע פשע, מירמה והפרת אמונים, שיבוש מהלכי משפט ושימוש במירמה, עורמה ותחבולה.

‎‎‏"איפה הראיות"

‏התובעת סיכמה את טענותיה ביחס לכל הפרשיות שבהן מואשם ואנונו, ובכל פעם מחדש השופט הקשה עליה ורמז כי ייתכן שואנונו עשוי להיחלץ מחלק מהאישומים נגדו. "נניח שרן הדר קשר קשרים עם דוד ואנונו, ואז הוא מנסה להתגלגל ולהתפרנס מזה ומספר ליואל מוגמי ומבקש שיעביר לו (נישומים - ח' מ') איך אני יכול לשלול את זה? הוא חבר של ואנונו ומביא אותו", הקשה השופט.

‏‏השופט גם רמז כי טענת הפרקליטות שואנונו סחט באיומים את יעיש, כשהציע לו הסדר לסגירת תיק מס הכנסה נגדו - היא קלושה. "אדם שאומרים לו שיש לו חובות במס הכנסה, וזה נתון - הוא ידע שיש לו בעיות במס הכנסה. הם אומרים לו 'יש לך חובות - תשלם ‏‏X‏ כסף במקום ‏Y‏ כסף, והכול נסגר'. זו הפגת אימה ולא הטלת אימה. למה זו סחיטה באיומים?"

‏‏בתגובה אמרה התובעת: "לפי הצעתו של אדוני, הרי שכל הצעה לפרוט כסף ברחובות נתניה היא 'הצעה להפיג את חששות' בעלי העסקים. אם יעיש היה מגיב כמו קובי פרץ ולא משלם, זה היה נשאר סחיטה באיומים. עצם התשלום מעביר אותנו לעבירות שוחד".

השופט השיב: "יעיש לא מונע על-ידי סחיטה באיומים הוא מונע משיקולים כלכליים".

‏השופט התייחס גם לטענת הפרקליטות כי ואנונו קשר קשר עם רו"ח ראובן שיף בעקבות מחויבות של ואנונו ליעיש. לפי כתב האישום, איש העסקים יקותיאל ברזילי קישר בין רו"ח שיף לבין ואנונו והדר, כדי ששיף יטפל בתיק השומה האזרחי של יעיש. זאת, לאחר שואנונו קיבל שוחד מיעיש עבור סגירת תיק המס שלו.

השופט העיר לתובעת: "זו קונסטרוקציה שיכול שהתרחשה, אבל איך אני יכול לקבוע שהיא התרחשה? המעטפת קיימת איפה יש לי ראיות לקשר? איפה הקשר, איפה הראיות?"

‏עם זאת, ציין השופט כי התביעה הצליחה להוכיח שואנונו קיבל לידיו 100 אלף שקל, וכי הוא קיבל את הכסף כאיש ציבור.

למרות ההערות הרבות שאמר לתובעת במהלך הדיון, טרח השופט להבהיר כי הוא עדיין לא גיבש עמדה סופית ביחס לאישומים. "אני אולי מדבר הרבה, אבל עוד לא אמרתי את דעתי", הבהיר רוזן.

הכרעת הדין בתיק תינתן ב-5 בספטמבר. ‏‏‎‎‏