נתניהו ושטייניץ הכריעו: מס החברות לא יירד ב-2012

ההצעה שנדחתה: להפחית המס ב-2012 מ-24% ל-23% ■ המהלך צפוי להניב לקופת המדינה כ-700 מ' ש' ■ הצוות הכלכלי שמקים רה"מ ישקול להטיל מסי ירושה והכרה בטיפול

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, יובל שטייניץ, החליטו לדחות את ההפחתה המתוכננת במס החברות ב-2012 מ-24% ל-23%. הצעד צפוי להניב לקופת המדינה כ-700 מיליון שקל בשנה הבאה. בסביבתו של שר האוצר הסבירו כי ניתן לדחות את ההפחתה "לאור הנתונים החיוביים שמתקבלים משוק העבודה". עם זאת, ברור כי ההחלטה המהירה נובעת מהלחץ של תנועת המחאה.

בד בבד, טרם התברר מה יעלה בגורלה של הפחתה המתוכננת במס הכנסה ליחידים. לפי החלטת ועדת הכספים מ-17 במאי 2011, נדחתה הפחתת מס הכנסה לשני עשירונים העליונים לשנת 2012. לפיכך, שכירים המשתכרים 14-21 אלף שקל ייהנו מהפחתת מס של נקודת אחוז אחד ב-2012. ירידה מ-30% ל-29%. המהלך צפוי להוסיף 600-700 מיליון שקל לקופת המדינה. ההקפאה הזו ממתינה לאישור הממשלה.

שתי ההחלטות נולדו כתוצאה מבקשת ועדת הכספים להקפיא את העלאת הבלו על הדלקים המתוכננת לינואר 2012. לא ברור אם הקפאות אלו יספיקו כדי לבצע מהלכים נוספים בתחום המיסוי כתוצאה מגל המחאה, כגון הפחתת המע''מ.

בימים הקרובים צפוי להתחיל לפעול הצוות הכלכלי לגיבוש תוכנית חדשה. בישיבות צפויות לעלות כמה הצעות, הן בצד המיסוי והן בצד ההוצאה. הצעדים שהצוות צפוי לבדוק בצד המיסוי כוללים, בין השאר, הטלת מס עיזבון או ירושה, הכרה בהוצאות טיפול ילדים לצורכי מס, ביטול פטורים נרחבים לעשירונים העליונים לרבות הפטור ממס להפקדות לקרנות השתלמות, הפחתת המע''מ והפחתת הבלו על הדלק. העיקרון שינחה את הצוות בנושא המיסוי יהיה הפחתת המס העקיף (מסי צריכה) והגדלת המס הישיר (מסי הכנסה).