הדולר היציג התחזק ב-0.4% ל-3.4 ש'; האירו עלה ב-0.8%

האירו היציג ננעל על שער של 4.962 שקלים ■ הבנק המרכזי של שוויץ התערב במסחר ■ בזירה העולמית האירו רושם עלייה לרמה של 1.432 דולרים

המסחר במט"ח התנהל היום (ד') בהתחזקות הדולר מול השקל, המטבע האמריקני הוסיף לערכו כ-0.43% ושערו היציג ננעל על 3.464 שקלים לדולר. גם האירו היציג רשם עלייה של כ-0.8% מול השקל וננעל על שער של 4.962 שקלים.

ממחלקת המחקר של FXCM נמסר כי הדולר שקל מתחזק שוב, כיאה למצבו של הדולר בעולם. היותו עכשיו קרוב ל-3.465 הופך אותו שוב למועמד פריצה מעלה של תחום הדשדוש שכבר הזכרנו כל כך הרבה פעמים. גבול עליון הדשדוש העומד על 3.55 שקלים לדולר, לא רחוק כלל במידה והדולר אצלנו ירצה להתחיל מגמה עולה שתתחיל מפריצה כזו.

מה שקרה אתמול בעולם לא היה כל כך עלייה בדולר, אלא ירידה דרמטית של כל נכסי הסיכון: מניות, סחורות (חוץ ממתכות יקרות), מטבעות המייצגות מדינות מתפתחות, ותשואות של אג"ח מדינה. בצורה "מוזרה" למי שאיננו עוקב יום-ים אחרי השוק, אישור החוב שהיה צריך לתת רוח גבית לנכסים אלו דווקא תאם בזמן לנפילה שלהם. לכאורה, יכולתו של הממשל לגייס כספים חדשים בשוק האג"ח, מהותו הדפסת דולרים חדשים מצד הפד, והרבה, כי חלק נכבד מן הגיוס נקנה בימים אלו על ידו. הדפסה כזו אמורה כמובן להחליש את הדולר, ולעודד את המניות כמו שראינו בכל מהלכו של תוכנית ה-QE2 ז"ל.

"מה גרם לשחקנים הגדולים באמת (ורק אלו יכלו להוריד את השווקים בעוצמה ובעומק כזה) לשחרר כל כך הרבה סחורה? איננו יודעים. אולי השילוב של חידוש העלייה בעלות המימון של ספרד ואיטליה, בשילוב עם אי אישורה עדיין של דירוג ה-AAA של אמריקה מצד חברת S&P, היווה את הבסיס לכך. אנו חוזרים ואומרים שאיננו יודעים, אבל יש סיכוי סביר שעוד נדע, וזאת בעתיד הלא רחוק. ככה זה לעיתים: השוק משקף משהו מוסתר מן העין לציבור, כי מעגלי המידע די רחבים, והמדיה הכלכלית היא כמובן האחרונה לדעת. נזכיר לגבי הדולר שקל שאורך הזמן שבו המטבע היה בדשדוש תעצים מאוד את חשיבות הפריצה או השבירה ממנו, ותייצר תנועה אלימה במיוחד עקב כמות פקודות קטיעת ההפסד העומדות מאחורי רמות הגבול של אותו דשדוש", מציינים ב-FXCM.

בזירה העולמית האירו עולה בכ-0.8% לרמה של 1.432 דולרים ואילו הין היפני רושם יציבות מול המטבע האמריקני ונסחר בשער של 77.085 ין לדולר.

מנגד, הבנק המרכזי של שוויץ' הודיע כי התערב במסחר במטרה לעצור את התחזות את הפרנק השוויצרי מול הדולר והאירו. בהודעה שנמסר מהבנק, נאמר כי התחזקות המטבע המקומי "מאיימת על התפתחות הכלכלה המקומית והיציבות בשוויץ". בתוך כך, הפרנק השוויצרי צונח בכ-1.4% מול הדולר ובכ-1.8% מול האירו.

המשקיעים מחפשים אפיקים בטוחים

הדולר מתאושש לאחר שהושג ההסכם על העלאת תקרת החוב בארה"ב אך הסנטימנט בשווקים נותר שלילי. הבוקר נרשמות ירידות שערים חדות באסיה לאחר נעילה שלילית בוול סטריט אמש. המשקיעים נושאים עיניהם לעבר נתוני המאקרו והחששות מפני האטה של הכלכלה האמריקנית יוצרת סנטימנט שלילי במסחר בניו יורק. גם הסחורות נסחרות בנטייה לירידות בצל החשש מפני גלישה למיתון. לעומת הסנטימנט השלילי בבורסה ובבורסת הסחורות בניו יורק, הדולר רושם התחזקות.

על פי הערכות בשוק הגורם העיקרי להשתלטות הסנטימנט השלילי בשווקים הפיננסים הוא החששות מפני הורדת דירוג האשראי המושלם של ארה"ב ובשל ההאטה המתמשכת אשר עשויה להוביל למיתון נוסף בעתיד הנראה לעין.

"השווקים הפיננסים ינסו להתאושש מאחד הימים הגרועים של השנה אך יהיה להם קשה במידה ודוח התעסוקה של ה- ADP יאכזב. הנתון צפוי להעיד על כך שנוספו לסקטור הפרטי כ-101 אלף משרות בחודש יולי", מציינים בכלל פורקס.

[לאתר המט"ח][לפורטל הפיננסי]