אילן לוין על מחאת הרופאים: "זה כמו סרט טורקי"

(עדכון) - הרופאים בביה"ח מאיר פתחו בשביתה למרות צווי המניעה ■ יו"ר ועד הרופאים בביה"ח מאיר, צביקה קליין: "הצעדה של ד"ר אידלמן לירושלים הייתה בזבוז של זמן, היא סתמית וחסרת אפקט לחלוטין"

דווקא אחרי הביקורת הנוקבת שמתח אמש בית המשפט העליון על התנהלות ההסתדרות הרפואית, נראה כי הארגון איבד לחלוטין את השליטה שלו על השטח. המתמחים בביה"ח שיבא ובביה"ח מאיר בכפר סבא הודיעו על כוונתם להגיש בהקדם את מכתבי ההתפטרות שעליהם חתמו זה מכבר, וראשי המתמחים מאיימים בצעדים דומים ביתר בתי החולים בארץ.

במקביל, ועד הרופאים של בית החולים מאיר בכפר סבא פתח הבוקר במפתיע בשביתה כללית, בטענה כי העיצומים שבה נוקטת ההסתדרות הרפואית הם מדודים מדי ולא אפקטיביים.

"תסמונת האוהלים הגיעה גם להסתדרות הרפואית", אמר על כך בשיחה עם "גלובס" הממונה על השכר במשרד האוצר, אילן לוין. "זה מתחיל להיראות כמו סרט טורקי... לדעתי ד"ר אידלמן חייב בדחיפות מבוגר אחראי שיוציא אותו מכל הסיפור הזה".

"ד"ר אידלמן לא צריך להמשיך בצעדי סולו"

השביתה הזו בביה"ח מאיר פרצה למרות צווי מניעה שהוציא לאחרונה ביה"ד הארצי לעבודה כנגד כל שביתה או עיצומים שלא במסגרת הצעדים של ההסתדרות הרפואית, ובוועד הרופאים של מאיר מסרו ל"גלובס" כי הם מודעים לכך שהשביתה נוגדת את צווי המניעה.

יו"ר ועד הרופאים בביה"ח מאיר, צביקה קליין, הסביר את צעדיו בשיחה עם "גלובס" ותקף בחריפות את יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן: "הוא צריך לעבור לצעדים אמיתיים ולא להמשיך בצעדי הסולו שלו כשהוא שובת רעב ואנחנו יושבים מסביבו כאילו הוא איזה גורו. הצעדה שלו לירושלים הייתה בזבוז של זמן ובעניין הזה אני מסכים במאה אחוז עם הביקורת של בית המשפט העליון. היא הייתה סתמית וחסרת אפקט לחלוטין".

ד"ר קליין דחה את הטענות שלפיהן בתי החולים מהמרכז והשרון מתנגדים להבנות שגובשו לאחרונה בין ההסתדרות הרפואית למשרד האוצר משום שהן היטיבו בעיקר עם הפריפריה. "נשמח מאוד שההסכם יטיב עם הפריפריה ואנו בעד תמריצים לרופאים שיעברו לפריפריה, אבל לא אם זה על חשבוננו. אנחנו רוצים שההסתדרות הרפואית תחזור אל הדרישות המוקדמות שהיא הציבה, למשל 50% תוספת שכר לערך השעה ותוספת של 100% לתעריף של תורנות אם רוצים שגם מומחים יבצעו תורנויות. במקום זה הם מדברים על תוספת של 20%-40%, כלומר הם התקפלו ב-60%. זה ארגון יציג זה? מבחינתי אם האוצר הקציב 2.5 מיליארד שקל, אז שיקציב 4 מיליארד שקל".

בתגובה לצעד הזה של ועד הרופאים בביה"ח מאיר אמר היום ל"גלובס" יו"ר ועד הרופאים בביה"ח שיבא, ד"ר זאב פלדמן, המשמש גם כחבר מזכירות בהסתדרות הרפואית: "ועד הרופאים במאיר לא יודע כנראה מה זו דמוקרטיה ייצוגית. הם פועלים כנגד צווי מניעה של בית המשפט ואנחנו לא נוכל להגן עליהם. אני רוצה לראות את הרופאים במאיר חותמים בעצמם על הסכם שכר".

לפחות על פניו, נראה כי הצעדים האלה של הרופאים "בשטח" מחזקים את הרושם כי ההסתדרות הרפואית לא תוכל לחתום בתנאים שנוצרו על הסכם קיבוצי, כפי שטען אתמול משרד האוצר בבית המשפט העליון. נזכיר כי שופטי העליון המליצו לרופאים לאמץ מנגנון של בוררות או גישור כדי ליישב את הפערים שנותרו, אולם אלה סרבו לכך.