אל-על לממונה על ההגבלים: "חברות תעופה זרות מתאמות מחיר"

התלונה, המתייחסת לתיאום מחירים בקווים הטראנס-אטלנטיים, הוגשה נגד חברות זרות החברות בברית התעופה A++ ■ אל-על: ברית זו יוצרת תחרות בלתי אפשרית שעלולה לגרום לקריסתנו

על רקע סגירת הקו של חברת אל-על לסאן פאולו עקב העדר רווחיות, הגישה אל-על בשבוע שעבר לממונה על ההגבלים העסקיים תלונה על תיאום מחירים בקווים הטראנס-אטלנטיים.

התלונה הוגשה נגד מספר חברות תעופה זרות החברות בברית התעופה הגדולה בעולם. חברות אלה יצרו ברית פנימית הנקראת "A++". חברות התעופה הענקיות החברות בברית זו הן קונטיננטל-יוניטד איירליינס, לופטהנזה, אייר קנדה וחברת BMI הבריטית. לאחרונה הצטרפו לברית גם החברות סוויס השוויצרית ואוסטריאן איירליינס.

יצוין כי ברית זו אושרה על-ידי משרד התחבורה האמריקני ורשויות התחבורה של האיחוד האירופי.

ברית זו יוצרת, לטענת אל-על, תחרות בלתי אפשרית שעלולה לגרום לקריסתה, בהתחשב בעובדה כי הקווים לצפון אמריקה מהווים משקל כבד בהכנסות החברה וברווחיה.

לטענת החברה, החברות בברית זו, שהן הגדולות והמשמעותיות ביותר בשוק התעופה הבינלאומי, שלכאורה אמורות להתחרות זו בזו, משתפות פעולה באופן מלא כמעט בכל הנושאים ואף מתחלקות בהכנסות. הן מתאמות ביניהן את תדירויות הטיסה, את רשת היעדים, את סוגי הציוד אותן הן מפעילות על הקווים כל ימות השנה (גם בשבתות ובחגים), ואפילו קיים תיאום במחלקות טיסה באופן בו הנוסע משתמש באותו כרטיס בכל פרקי הטיסה.

כך למשל, נוסע המבקש להגיע מתל-אביב לסן פרנסיסקו יכול לטוס עם לופטהנזה דרך פרנקפורט ולעלות בפרנקפורט על מטוס איירבס 380 חדיש שיטוס ישירות לסן פרנסיסקו, או לחלופין לטוס עם קונטיננטל-יוניטד לניו-יורק ומשם ישירות לסאן פרנסיסקו. אם הוא לא מעוניין לעבור דרך שדות-תעופה ענקיים, הוא יכול לטוס לטורונטו עם אייר קנדה ומשם לסאן פרנסיסקו. בתעשיית הביגוד קוראים לזה: Mix & Match.

גורם בכיר בענף התעופה אמר ל"גלובס" כי סגירת הקו לסאן פאולו אחרי שנתיים וחצי של תפעול היא אחת התוצאות של חוסר היכולת של אל-על להתחרות בקווים הטראנס-אטלנטיים בגלל שאינה חברה בברית תעופה בינלאומית. ספק אם יש לחברה כמו אל-על יש זכות קיום בטווח הרחוק מול הקרטל הזה, ללא חברות בברית גלובאלית. הסוגיה מקבלת משנה תוקף לאור הסכם השמיים הפתוחים עם אירופה שעשוי להיחתם בעתיד הקרוב.

בהתאחדות סוכני הנסיעות אומרים כי כבר כיום עולם התעופה מתגבש סביב מספר קטן של בריתות תעופה שמחלקות את השמיים ביניהן, לרבות את שמי ישראל, והצרכן הישראלי נפגע מכך, מאחר שהוא סבור כי הוא רוכש כרטיס בחברה מסוימת, אך למעשה הוא רוכש כרטיס מתואם במחיר עם חברות אחרות.

בכנס סוכני הנסיעות שהתקיים לפני מספר חודשים באילת אמר יוסי פתאל, מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, כי כשליש מהתנועה בין ישראל לאירופה נשלטת על-ידי ברית התעופה הגדולה "סטאר אלייאנס".

מאל-על לא נמסרה תגובה. תגובת הממונה על ההגבלים: "התקבלה תלונה בנושא, והיא נבחנת ברשות".