בעבר הזוהר של כוכבות הפופ היה קשור לבגדים - כיום הוא קשור לגישה

בעידן הפופ הנוכחי המושג אייקון אופנה הפך לעניין חמקמק, והגבול שבין יצירתי לזוועתי למעורפל מתמיד ■ זמרות כמו ליידי גאגא, איימי וויינהאוס ובת' דיטו בוחנות כל הזמן את הגבולות מחדש

מותה הפתאומי של זוכת הגראמי בת ה-27 איימי וויינהאוס הותיר לא מעט שאלות פתוחות בענייני סמים, אלכוהול וגברים, והקשר שביניהם לבין הצלחה בגיל צעיר. מהעבר השני, החיובי יותר במהותו, נשארו גם לא מעט תלבושות פרובוקטיביות, פרועות ומסקרנות, מלוות בתסרוקות יצירתיות ובלא מעט משיכה.

על אף שבחייה התעקשה הכוכבת המוכשרת להתנער ככל האפשר מתדמית אייקון האופנה שדבקה בה בעל כורחה (דמותה מעולם לא עיטרה שערים של מגזיני אופנה והיא לא כיכבה בקמפיינים של מותגי אופנה) - אי-אפשר היה לטעות בהופעתה האותנטית והייחודית. לא בכדי היא סומנה כיקירה התורנית של מעצבי אופנה מובילים כמו קרל לגרפלד, רוברטו קוואלי וג'ורג'יו ארמאני.

את מקור התופעה של זמרות שההופעה המוחצנת שלהן חשובה לא פחות מהקריירה המוזיקלית עצמה מובילה ליידי גאגא, שהגיחה משומקום לזירת הפופ העולמית ב-2008. מאז, כוכבות הפופ הצעירות נדרשות להרכיב מלתחה תיאטרלית מאי-פעם, מלתחה שמלווה אותן כמעט בכל הופעה יומיומית.

כך הפך בעידן הפופ הנוכחי המושג אייקון אופנה לעניין חמקמק, והגבול שבין יצירתי לזוועתי למעורפל מתמיד; מה שנתפס עד לא מזמן כזוועתי הפך ליצירתי, ומה שנתפס כחדשני וכרענן, בדרך כלל נראה כשילוב טרחני של שמאטעס, שלא לומר טראש.

למרות (או בגלל) הופעתן, הזמרות הצעירות מצולמות חדשות לבקרים, לבושות באאוטפיטים שאינם משאירים את הקהל אדיש, ומציתים את דמיונן של פאשוניסטיות מתבגרות ברחבי העולם, הממהרות לחקות אותן. מגוחך או אופנתי? סקסי או וולגרי? נועז או פתטי? שפטו בעצמכם.

הדומיננטית - בת' דיטו

הופעותיה האחרונות, המגושמות וחסרות הברק של הזמרת האמריקאית בת ה-30 הן המשך ישיר לניסיונה (המוצלח יש לומר) לקנות את לבן של חובבות האופנה. הכוכבת, סולנית להקת האינדי גוסיפ, הצליחה להטריף את הקהל לא רק בשל כישרונה המוזיקלי אלא גם בשל הופעותיה הפרובוקטיביות בעירום מלא על שערי מגזיני אופנה מובילים כמו ווג, לאב, W ועוד. לפני כשנה אף צעדה על המסלול בתצוגת אופנה של ז'אן-פול גוטיה, בנעלי עקב, בגרבוני רשת ובשמלות קצרות, במידות גדולות במיוחד (56).

הופעותיה של דיטו, לסבית מוצהרת שמעולם לא הסתירה את עמדותיה האמיצות בנושאי מגדר ודימוי הגוף, מתאפיינות בבגדי גוף מטאליים, מנומרים, בשמלות נוצצות מטופשות או צבעוניות באופן מוגזם. בנוסף, היא מפגינה בגאווה הרבה צלוליטיס ושיער גוף נטולי הסוואה. לא מפתיע שהיא זכתה מיד לאהדה גורפת במגזר הפמיניסטי, ובמקביל - להרבה מאוד תשומת לב של גורמים חשובים בעולם האופנה, בהם עורכי מגזינים, צלמים ומעצבים (בעבר אף צולמה לכתבת אופנה מלהיבה במגזין ,Pop שבו דגמנה בגדים מהקולקציה של איב סן לורן, פראדה ולואי ויטון, שחלקם נתפרו במיוחד עבור מידותיה).

גימיק או אמת פנימית מנצחת? העיקר שהצליח לה.

בת' דיטו / צלם: רויטרס
 בת' דיטו / צלם: רויטרס

הדיווה - ליידי גאגא

מאז שסטפני ג'ואן אנג'לינה גרמנוטה המציאה עצמה מחדש כליידי גאגא, היא נתפסת כמוזת האופנה הבולטת ביותר של העשור האחרון. מדובר בתופעה תרבותית שהשפיעה באופן גורף על כוכבות פופ עכשוויות מז'אנרים מגוונים ובגילים שונים. עכשיו הן עמלות על טיפוח חזות מקורית במטרה לאמץ לעצמן, כמוה, זהות חיצונית חדשנית ולפרוץ על הבמה את כל הגבולות המוסכמים.

בעידן הפומפוזיות של הקרקס התקשורתי שמייצגת גאגא, הכול הולך: כתפיים מרופדות בהפרזה, מסמרי ניטים דוקרניים, תחרות דביקות ויריעות ויניל מבהיקות, פאות ענקיות וחליפות עור בסגנון סאדו-מאזו לצד בגדי גוף ונעלי עקב. כל אלה הפכו לחלק אינטגרלי מהמלתחה. הגימיקים הם אין-סופיים, שלא לומר מתישים, אך מעבר לתופעה התרבותית-חברתית המסקרנת והסוחפת שגאגא מייצגת - אין הרבה. בוודאי לא כישרון מוזיקלי.

ליידי גאגא / צלם: רויטרס
 ליידי גאגא / צלם: רויטרס

המכורה - איימי וויינהאוס

לאחר כמה ביקורים במכוני גמילה ובהמשך למופע הקטסטרופלי בחודש שעבר בבלגרד, שבו תועדה וויינהאוס על הבמה ממלמלת, מועדת ומבולבלת, בוטל סיבוב ההופעות שלה באירופה. כעת העולם נזכר בגאונות המוזיקלית שלה, בזינוק שלה לתהילה, וכן - גם במורשת האופנתית שהותירה אחריה.

טראש או אוונגרד, מרושל או ספונטני, סקסי או סליזי - אי-אפשר היה להתעלם מהופעתה: השמלות הקצרצרות, הקעקועים הגדולים, הסיגריה הקבועה בזווית הפה, התסרוקות התפוחות, המחשופים הנדיבים, האודם האדום, וכמובן האיי-ליינר השחור המוגזם. כל אלה היו סימני ההיכר שהפכו את סגנונה לבלתי ניתן לחיקוי, גם אם לא היה תמיד אסתטי במיוחד.

במבט לאחור, אין ספק שהאמביוולנטיות שעוררה הופעתה (שאפיינה גם את אישיותה ואת סגנון חייה) הייתה חלק בלתי נפרד מהקסם שלה.

איימי וויינהאוס / צלם: רויטרס
 איימי וויינהאוס / צלם: רויטרס

האוונגרדית - ניקי מינאז'

סימן ההיכר של אוניקה טניה מאראג', הידועה בכינויה הבימתי ניקי מינאז', הוא פאות זרחניות בצבעי ירוק, ורוד וכתום זוהר. הראפרית הצעירה משתדלת לפתח לעצמה פרסונה שתתעלה על אלה שלפניה, ובינתיים עושה רושם שהיא גם מצליחה.

"צבעים הופכים אותי למאושרת ומרגשים אותי. אני אדם מאוד ויזואלי, וכשאני מסתכלת במראה ורואה ירוק או ורוד, זה עושה לי משהו. זה גורם לי להרגיש חיובית", אמרה בעבר כשנשאלה על כך.

את דרכה בעולם ההיפ-הופ החלה מינאז' לפני כשנתיים, בסדרה של הופעות אורח בשירים של אמנים כמו מריה קארי, קניה ווסט וליל' וויין. תחת חסותו של האחרון, היא הוציאה כמה מיקס-טייפים שיצרו את הבאזז. היא משלבת באומץ את הטרנדים החמים ולא מפחדת ממה שיגידו: הדפסי חיות עם עור, ורוד עם מנומר, נעלי עקב אימתניות, עיניים ושפתיים מודגשות, תכשיטי ענק וציפורניים מקושטות יהלומים.

מוגזם? בטוח. אך בקהילת ההיפ-הופ יותר זה יותר, ולא בכדי תוהים שם אם מדובר במלכה הבאה.

ניקי מינאז' / צלם: רויטרס
 ניקי מינאז' / צלם: רויטרס

הילדותית - קייטי פרי

בשבוע שעבר הפכה הזמרת הבריטית את הקיץ לדרדסי כשהופיעה לבכורת הסרט "הדרדסים" שבו היא משתתפת, בשמלה מיני לבנה, קצרצרה, כשעליה הדמות שלה, דרדסית מתוכשטת במיוחד. סימבולי משהו, כי סגנונה האישי של נסיכת הפופ ידוע כמתקתק, כעליז, ובעיקר כילדותי מאוד.

את אחד מרגעי השיא של הטעם הרע רשמה פרי לפני כשנה, כשצעדה על השטיח האדום בערב הגאלה של המטרופוליטן בניו יורק בשמלת קצפת לבנה עם נורות שהבהבו בשלל גוני הקשת, ובאחד הקליפים האחרונים שלה היא נראית כנערת לוח שנה המשתעשעת ביקום של סוכריות וממתקים לצדו של סנופ דוג. ממש לאחרונה נודע כי הבלונדית הטרייה אף מועמדת לתשעה מפרסי ה-MTV היוקרתי שיתקיים בסוף אוגוסט, מה שהופך אותה למועמדת הראשית השנה (צמודים מאחוריה הזמרים קניה ווסט ואדל, עם שבע מועמדויות).

כשנודע לפרי שהקליפ "פאיירוורק" מועמד לפרס הקליפ הנשי של השנה, אמרה בתגובה, "כשאלך לעולמי אני רוצה שישימו אותי בזיקוקי דינור ושיפוצצו אותי מעל הים בסנטה ברברה". נדמה שיש למה לחכות.

קייטי פרי / צלם: רויטרס
 קייטי פרי / צלם: רויטרס

האקלקטית - כריסטינה אגילרה

ייאמר לזכותה של כריסטינה אגילרה שהיא הייתה שם קודם. טרום עידן גאגא, אגילרה נחשבה לכוכבת הפופ שמפנה עורף לכל המוסכמות בנועזות ובראוותנות המינית של הופעותיה, שהיו מוקפדות ומדויקות (כמעט עד כדי מלאכותיות), והכניסו ממד תיאטרלי אל הבמה. אבל אז הגיעה ליידי גאגא והצליחה לשכלל את העניין לרמות אחרות, ואגילרה נותרה מאחור.

סימן ההיכר האופנתי של אגילרה היום יורה לכל הכיוונים: שילוב בין התערטלות למרדנות, בין חוסר אונים אופנתי לרוח עתידנית מגוחכת, בין בגדי גוף מוויניל שחור ושוט ברוח הפטישיזם לבין מראה א-מיני מוחלט. כך או כך, הרעיון הוא שהכול הולך. התוצאה, כנראה, פחות רלבנטית.

כריסטינה אגילרה / צלם: רויטרס
 כריסטינה אגילרה / צלם: רויטרס