האוצר מרחיב את חובת הדיווח המקוון למע"מ

מ-1 בינואר צפוי להיכנס למעגל המדווחים בדיווח מקוון עסקים שמחזורם השנתי מעל חצי מיליון שקל ■ חובת הדיווח צפויה להגדיל את הוצאות העסק במאות שקלים בחודש

משרד האוצר מטיל על העסקים הקטנים עלויות נוספות. לפי החוק הקיים, מ-1 בינואר הקרוב אמורים להיכנס למעגל המדווחים למע"מ בדיווח מקוון, עסקים שמחזורם השנתי מעל חצי מיליון שקל (להלן "המחזור השני"). מדובר ב-110 אלף עסקים לערך, המוגדרים קטנים.

לפי הערכות ארגון העצמאים (לה"ב), בראשות יהודה טלמון, המהלך יחייב את העסקים הקטנים להעסיק יועץ מס או לרכוש תוכנה שתבצע את הדיווח המקוון, דבר שיטיל עלויות נוספות חודשיות הנעות בין 200 ל-700 שקל, בהתאם לאופי העסק, הנמדד בכמות החשבוניות החודשיות. בסך-הכול, המהלך יעלה למגזר העסקים הקטנים כ-55 מיליון שקל.

כיום מדווחים דיווח מקוון למע"מ עסקים שהמחזור השנתי שלהם עולה על 4 מיליון שקל בשנה (להלן "המחזור הראשון"). עם זאת, העלויות בעקבות המהלך הזה הן כמעט אפסיות, שכן מדובר בחברות שממילא מחזיקות יועצי מס.

בעקבות הגזירה, פנה טלמון ליו"ר ועדת הכספים, משה גפני, על מנת שיעצור את השינוי. "אני פונה אליך ומבקש לזמן ישיבה לדיון בנושא. אין צורך לפרט את הנטל הכלכלי והביורוקרטי שיושת על עסקים אלה לעומת התועלת השולית, אם בכלל, שתצמח למדינה מהמהלך.

"תוצאות המהלך לגבי המחזור הראשון מעידות כי המרחק בין ההצהרות (6 מיליארד שקל גבייה עודפת) לבין התוצאה רחוק כרחוק מזרח ממערב. אם כך הדבר לגבי עסקים בעלי מחזור גבוה - מה הטעם להעמיס, לטרטר ולהקשות את היד על עסקים קטנים, שגם כך בקושי שורדים, ונלחמים מלחמת קיום יומיומית על-ידי הרחבת המהלך והחלתו על המחזור השני?", תוהה טלמון.

לדבריו, "האירועים הפוקדים את המדינה בעצם הימים האלה אינם אלא ביטוי לתסכולו של מעמד הביניים, שבעלי העסקים הקטנים מהמחזור השני משתייכים אליו, ולכן בצוק העתים יש לשקול דחיית התהליך בשנה. כל פניותינו לרשות המסים נדחו בקש. אני מפציר בכבודו לכנס ישיבה מיוחדת על מנת להפעיל את השפעתך לדחיית המהלך בכל הקשור למחזור השני בשנה".

יתרה מזו, בלה"ב מעריכים כי הדבר יקטין את הכנסות המדינה ממסים, שכן העסקים הללו יפסיקו להוציא חשבוניות בכלל בביצוע עסקאות, על מנת לחסוך את העלויות ולא להיכנס לקבוצה החדשה.

"אם המחזור שלך הוא סביב חצי מיליון, אתה צריך להיות ממש טיפש כדי שלא להקטין את הדיווח ל-499 אלף שקל. יש דרכים פשוטות לעשות זאת", מסר ל"גלובס" גורם מעורב במהלך.