המדריך: מה לא מספרים לכם בתעשיית הפורקס?

עו"ד אסף ברם במספר כללי אצבע חשובים לפני פתיחת חשבון מסחר במט"ח ■ בין הכללים העיקריים: הימנעות ממינוף יתר וקריאת ההסכם מול חברת הפורקס לעומקו

ענף המסחר בפורקס ובסחורות פורח בעולם, וגם אצלנו בישראל קמו עשרות חברות שמציעות בפרסומים בתקשורת תשואות פנטסטיות על השקעה מינימלית. לקוחות שהפסידו ממסחר שכזה סכומי עתק, לאחר שגילו כי שמו את כספם על קרן הצבי, נאלצים לא אחת לפנות לאפיק המשפטי.

המסחר בבתי הפורקס למיניהם מבוצע לרוב "מול הבית", כלומר - מפעילי פלטפורמת המסחר לא רק מפגישים בין קונים ומוכרים מן הציבור הרחב, אלא עומדים בעצמם בצידה השני של העסקה, מול הלקוח. עובדה זו מעמידה את בתי הפורקס בניגוד עניינים מובהק מול הלקוחות.

בנוסף, נזכיר כי ההשקעה במט"ח במינוף גבוה נמצאת בקצה העליון של הסולם הספקולטיבי. ראוי כי משקיעים המעוניינים לקפוץ על רכבת ההרים של המסחר הממונף, יוודאו שיש להם לב חזק למקרה של הפסדים כואבים.

רשות ני"ע נדרשה לבעייתיות בתחום הפורקס, ואף התקבל חוק שאמור להדק את הפיקוח על זירות המסחר הללו ולהסדירן; אולם יישום החוק תלוי בתקנות שטרם פורסמו, למרות שהחוק התקבל לפני כשנה.

אם בכל זאת החלטתם להשקיע בתחום, נציג כאן מספר כללי אצבע, שבעזרתם תוכלו להקטין חלק מהסיכונים שעלולים להוביל לנזק כלכלי: הימנעו ממינוף גבוה (כלל אצבע: לא למנף את ההון העצמי יותר מפי 5), ובכל מקרה קצבו מראש סכום שאם הפסדתם אותו - אתם יוצאים מהמשחק. חשוב שיהיה זה סכום, שהפסד שלו לא יהווה עבורכם מכה כלכלית כואבת מדי.

ודאו שנפתח חשבון על שמכם במוסד פיננסי מוכר (עדיף בנק בישראל). רוב פלטפורמות הפורקס בנויות על "פול", כך שכל כספי הלקוחות מופקדים בחשבון אחד המצוי בשליטת חברת הפורקס עצמה. חשבון על שמכם יקטין הסיכון שתיאלצו להתמודד עם הפסד כולל של בית הפורקס, או עם מצב שקבלת כספים בחזרה מעוכבת בידיהם.

לפני רכישת מכונת כביסה, אנו נוהגים לבצע חקר שווקים מקיף. מדוע לא לעשות זאת כשמדובר בהפקדת כספים בידי גוף שאיננו מכירים? ודאו לגבי בית הפורקס כמה זמן הוא קיים, מי הם בעליו, האם ההיסטוריה שלו חיובית. בקשו המלצות ובצעו סקר שוק.

בדקו האם חברת הפורקס רשומה כחברה ישראלית, ולא מסתתרת מאחורי שמות מסחריים מטעים. במקרה שחברת הפורקס רשומה בחו"ל, אתם עלולים למצוא עצמכם נדרשים לטוס לאחת מבירות אירופה, או לאיזה אי אקזוטי, על מנת לתבוע את כספכם בחזרה.

היעזרו בבעלי מקצוע מורשים. בררו עליהם, והיעזרו בהם להשקעה נבונה. הימנעו ככל שניתן מפעילות מול מי שאינו מורשה.

היזהרו מאנשי השיווק. דעו כי ישנם מקרים שבהם מי שיגייס אתכם להשקיע בבית פורקס מסוים, ואף יציע לכם סיוע בניהול הכספים, עובד עם בית הפורקס. הוא עשוי לקבל חלק מן הכספים שהפקדתם, וחלקו גדל ביחס ישר להפסדיכם.

בדקו שהשערים (הציטוטים) שעל פיהם מתנהל המסחר בבית הפורקס, הם מדויקים ואמינים. יש אתרי אינטרנט ייעודיים לצורך זה.

זכרו כי מדובר במסחר מקצועי הדורש השקעה של זמן וטכנולוגיה. כנסו למסחר לאט, ולמדו אותו לאורך זמן.

קראו בעיון את הסכם ההתקשרות מול בית הפורקס. אל תסתפקו במצגות של אנשי המכירות ובפרסומים המגמתיים. אם משהו לא ברור, היוועצו באיש מקצוע אובייקטיבי. האותיות הקטנות יהפכו כבמטה קסם לאותיות קידוש לבנה, כשתבואו בטענות מסוג 'זה לא מה שאמרו לנו'.