מסתמן: עו"ד ברזילי יישב בוועדות למינוי נושאי משרה שיפוטית

עפ"י הצעת חוק של קבוצת חברי כנסת מהימין, ראש לשכת עורכי הדין יהיה אחד משני נציגי לשכת עורכי הדין בוועדות למינוי נושאי משרה שיפוטית, ובהן הוועדה לבחירת שופטים

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, יהיה אחד משני נציגי לשכת עורכי הדין בוועדות למינוי נושאי משרה שיפוטית, ובהן הוועדה לבחירת שופטים, הוועדה למינוי דיינים והוועדות למינוי קאדים, קאדי מד'הב בבתי הדין הדרוזיים והוועדה למינוי שופטים בבתי דין צבאיים - כך קובעת הצעת חוק חדשה שהונחה שלשום (ד') על שולחן הכנסת, לפני יציאתה לפגרת הקיץ.

הצעת החוק הוגשה על-ידי קבוצת חברי כנסת מהימין, ככל הנראה במטרה לסייע לראש לשכת עורכי הדין החדש, עו"ד דורון ברזילי, לזכות בשליטה לפחות על אחד משני המקומות השמורים לנציגי הלשכה בוועדה לבחירת שופטים, אם לא יצליח להקים קואליציה שתקנה לו שליטה במועצה הארצית של הלשכה, הבוחרת כיום את שני נציגי הלשכה.

את ההצעה הגישו חברי הכנסת רוברט אילטוב, זאב אלקין, יריב לוין, אברהם מיכאלי, אורי אריאל, משה גפני, אורי מקלב וכרמל שאמה.

על-פי ההצעה, חוק בתי המשפט יתוקן, וייקבע כי במקום המצב הקיים, שבו המועצה הארצית של הלשכה בוחרת את שני נציגי הלשכה לוועדה - תבחר המועצה הארצית רק נציג אחד, שיבוא מתוך סיעות האופוזיציה בלשכה, בעוד שהנציג האחר יהיה ראש הלשכה עצמו. כך יהיה גם באשר לבחירת דיינים, קאדים, קאדי מד'הב דרוזיים ושופטים צבאיים. בוועדות שבהן יש ללשכה רק נציג אחד - הוא יהיה אוטומטית ראש הלשכה.

"הצעת החוק נועדה להסדיר את דרך בחירתם של נציגי לשכת עורכי הדין לוועדות המינויים לנושאי משרה שיפוטית", מצוין בדברי ההסבר להצעת החוק. "החוק יחול על בחירות להחלפת הנציגים בוועדות המינויים המכהנים כעת, וכל עוד לא ייערכו בחירות לפי הכללים שיותקנו, ימשיכו לכהן הנציגים המכהנים כעת בוועדות המינויים. ההצעה תמנע סחר מכר פוליטי במינויים האמורים".

כפי שפורסם ב"גלובס", בחודש דצמבר הקרוב אמורה המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין לבחור - בהתאם לחוק הנוכחי - את שני נציגי הלשכה לוועדה לבחירת שופטים, לאחר שהנציגים הנוכחיים, עו"ד פנחס מרינסקי ועו"ד רחל בן-ארי, יסיימו קדנציה בת 3 שנים. בד-בבד עוסק בימים אלה ראש הלשכה ברזילי בגיבוש קואליציה, במטרה לזכות בשליטה במועצה הארצית ובוועד המרכזי של הלשכה.

ראש הלשכה הקודם, עו"ד יורי גיא-רון, שגם הוא חבר המועצה הארצית, מנסה מצידו לגבש הסכמים עם סיעות שונות, ובהן הסיעות הערביות במועצה, כדי לגבש בלוק חוסם לברזילי.

על-פי ההערכה, מטרתה של הצעת החוק החדשה היא לאפשר לברזילי שליטה לפחות על אחד משני המקומות בוועדה לבחירת שופטים, והצעה זו תקודם לחקיקה אם יתברר כי ברזילי מתקשה בגיבוש קואליציה, ועוד לפני חודש דצמבר, אז תבחר המועצה הארצית את הנציגים החדשים בוועדה לבחירת שופטים.