רון אייכל: "שוק הדיור בארץ בדרך לשנת חורף למשך שנים"

רון אייכל: "אם הממשלה תקיים הבטחותיה, גובר הפוטנציאל לבלימת מחירי הדירות בחודשים הקרובים" ■ "יש כבר סימני התמתנות בכל הקשור לפעילות בתחום הדיור למגורים"

רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי בבית ההשקעות מיטב, מעריך היום (א') כי "גובר הפוטנציאל לבלימת מחירים בענף הנדל"ן בחודשים הקרובים, ובמיוחד בכל הקשור למחירי הדירות (ולא בשכר הדירה)". אייכל כתב את הדברים בסקירה תחת הכותרת "בדרך לשנת חורף בשוק הדיור". לדבריו, "אם הממשלה תקיים הבטחותיה, המחירים בשוק הדיור צפויים להיכנס לתרדמת חורף למשך שנים".

זאת, לדבריו, מאחר ובמהלך השבוע פורסמו נתונים לגבי כמות מבוקשת של דירות חדשות לחודש יוני, מהם עולה כי המגמה שהחלה בחודש האחרון מתעצמת ונמשכת הירידה בכמות המבוקשת של דירות.

מהדיווח עולה כי רק בחודש יוני צנחו הביקושים לדירות ב-18% בהשוואה לחודש הקודם. אם משווים את הרבעון השני, לעומת הראשון, אזי נרשמה ירידה של 21% ברבעון השני בהיקף הדירות שנמכרו.

בצד ההיצע, לפי דיווח של אתר המכירות Yad2, נראה כי מספר הדירות המוצע למכירה רשם עלייה משמעותית בחודשים האחרונים. כך, בחודש יולי היו מספר המודעות גבוהות ב-14%, לעומת הרמה של תחילת השנה. בהחלט ניתן לראות בשני אינדיקטורים אלו כמעודדי התייצבות במחירי השוק, לדברי אייכל.

אינדיקטור נוסף המצביע לדברי אייכל על רגיעה מסוימת בשוק הדיור, הינו מספר חודשי ההיצע - נתון המייצג את מספר החודשים שיידרש בכדי למכור את כל מלאי הדירות במשק, בהנחה שלא יתווספו דירות חדשות למכירה. על פי נתונים מנוכי עונתיות מספר חודשי ההיצע עמד בחודש יוני על 8.8. זהו הנתון הגבוה ביותר מתחילת שנת 2009 והוא מצביע על שיעור המכירה הנמוך ביותר של דירות באופן יחסי להיצע הקיים בשוק, מאז ינואר 2009.

"יתרה מכך, קיים קשר הפוך בין מחירי הדירות, לבין מגמת חודשי ההיצע. בהחלט ניתן להצביע על שינוי מגמה בחודשי ההיצע. אי לכך, אנו בהחלט מצפים לבלימה במחירי הדירות בחודשים הקרובים", אמר אייכל.