"השוק אטרקטיבי: הריבית בארץ לא תעלה חודשים ארוכים"

אמיר איל, יו"ר אינפיניטי: "למי שמחפש הזדמנויות - כבר יש לא מעט כאלה בשוק הישראלי; אני מרגיש יותר בנוח כרגע בהשקעה באפיק האג"ח הקונצרני על פני האפיק המנייתי"

"הצעד השנוי במחלוקת של הורדת דירוג החוב בארה"ב, באופן פרדוקסלי יגרום גם לדבר חיובי, בדמות היחלשות הדולר כנגד המטבעות האחרים ובכך סיבסוד הייצוא והייצור האמריקני וזה מה שיעזור בבלימת הגידול בגירעון ובעידוד שוק התעסוקה", כך אומר היום (א') אמיר איל, יו"ר קבוצת ההשקעות אינפיניטי ואסטרטג המאקרו של הקבוצה, ומציין כי "הדבר היחידי שפועל בשנים האחרונות על מנת לצמצם את כוחן של המעצמות העולות במזרח - זה שער המטבע, ובעניין זה מדיניות הדולר החלש של ארה"ב - קיבלה סיוע".

לדברי איל "התשואות על אג"ח האמריקניות אמנם עלולות לעלות בעקבות הורדת הדירוג, אולם במכפלה של שוויו הריאלי של החוב הזה (העלייה בתשואות על החוב כפול שער החליפין) - לדעתי זה יהיה לטובת האמריקנים, כלומר הירידה בשער החליפין תקזז את העלייה בתשואות. אני צופה לחץ של עוד 5% על הדולר, אך מגמה זו תיתקל בהתנגדות מצידן של הגושים האחרים בעולם, כמו יפן ואירופה שם כבר הודיעו על התערבויות בשוק המט"ח והאג"ח.

"יש צביעות בדירוג של S&P מאחר ולמרות שארה"ב מחזיקה את מכונות הדפסת הכסף בעולם, הרי שמדינות כמו בריטניה וגרמניה הן שמקבלות כיום את הדירוג המירבי טריפל A. ולכן לדעתי בהורדת הדירוג מדובר בעיקר בעניין סמנטי שלא צריך לגרור את השוק לירידות כל כך חדות.

השוק אטרקטיבי

"כרגע השוק אטרקטיבי. יש הזדמנויות טובות מאד שכדאי לנצל בשל הלחץ הפסיכולוגיה הכלכלי שנוצר. בסה"כ העולם לא עוצר מלכת. יש הבדל תהומי בין 2008 לזמן הנוכחי, בעוד שב-2008 היתה הפתעה גדולה ומחנק נזילות אמיתי שהוא המתכון לפשיטת רגל מידית, כיום החברות בעולם נזילות מאד. כך שהמשמעות היא שאמנם צפויה האטה בצמיחה הכלכלית, אך לא כאוס או פשיטות רגל מרובות בשוק.

בהתייחסו לישראל מעריך איל כי "האינפלציה תהיה נמוכה ממה שחוזים כיום בשוק ותשאף לרמה נמוכה מאד, גם בגלל שהממשלה לא יכולה לנקוט כרגע במדיניות של העמקת שיעורי המס, אלא להיפך, גם בעקבות ירידה במחירי הקומודיטיס, בשל הציפיה לירידה בביקושים העולמיים וגם בגלל שהמחאה החברתית יוצרת סביבת עבודה שבה החברות הישראליות לא יכולות להעלות את המחירים יותר.

"מכאן, שהריבית בישראל לא תעלה עוד חודשים ארוכים ולכן צריך להאריך את מח"מ ההשקעה בשוק האג"חים בנוסף אם הירידות בשוק יחריפו בתקופה הקרובה בעקבות החשש הפסיכולוגי, יש לנצל את המרווחים הגבוהים שכבר נוצרים באג"ח הקונצרניות ולהאריך את מח"מ ההשקעה בהן. נציין כי יש לבצע מיצוע של הרכישות, ולא לרכוש בפעם אחת הכל, על מנת שבמידה והירידות נמשכות ניתן יהיה להגדיל את התשואה הפנימית. כרגע מדובר על כך שיש בשוק אגרות חוב צמודות שנותנות 4-5% ריאלי באג"ח של חברות גדולות ובעלות הדירוגים הגבוהים ביותר.

"הבורסה ירדה עד הבוקר ב-15% והבוקר נופלת עוד כ-5%, כאשר ישנן מניות כמו אלו של קבוצת IDB ודסק"ש שנפלו כ-50% מתחילת השנה ולכן אין ספק שמדובר במחירים מאד נמוכים. אמנם יכול להיות שבשל אפקט הפחד המחירים יהיו עוד יותר נמוכים, אך זה כבר לא כלכלה אלא פסיכולוגיה. למי שמחפש הזדמנויות - כבר יש לא מעט כאלה בשוק ההון הישראלי. אך בשל הצורך בנקיטת מידה רבה של זהירות אני היתי מרגיש יותר בנוח בהשקעה באפיק האג"ח הקונצרני על פני האפיק המנייתי.