מנכ"ל חבס: "עברנו לפעול בחו"ל - בארץ פשוט יקר מדי"

רונן עקביה, המנכ"ל הטרי של חבס: "אני לא מעריך שבעתיד תהיה הצדקה לרכישת קרקע במחירה כיום" ■ לדבריו, "אנו מסיטים הון לגרמניה ולאנגליה שמאוד מעניינות, או לעסקאות חוב"

"המחאה מוצדקת - כל אזרח בישראל מתחבר למצוקת זוג צעיר שלא יכול לרכוש דירה בלי עזרת ההורים", אומר רונן עקביה, המנכ"ל הטרי של החברה היזמית חבס , המזוהה עם מגורי יוקרה ובהם מגדלי Yoo ורוטשילד 1, מבנים תל אביביים, שבמידת מה מייצגים את זרע המחאה הנוכחית: התייקרות מרכזי הערים והניכור הגובר בין בעלי אמצעים כלכליים, לבין מי שאין להם היכולת לרכוש דירה.

עקביה, תושב רמת פולג בן 35, הוא עורך דין שסיים בהצטיינות את הפקולטה בת"א. אחרי הלימודים הצטרף למשרד גורניצקי והועסק כעו"ד בתחום מימון ותשתיות. שנתיים שימש כמנכ"ל המשרד, עד שבמארס השנה נכנס לנעליו של אייל רגב, מנכ"ל חבס, שעבר לנהל את עסקי החברה בארה"ב.

חברת חבס פועלת כיזמית בישראל, מחזיקה בנכסים מניבים בצפון אמריקה ואירופה וקונה חובות נדל"ן בפעילות שבסיסה באירופה. בשנתיים החולפות היא מכרה כמעט את כל קרקעותיה בת"א: ב-37 הדירות במגדל רוטשילד 1, בן 30 הקומות, הגיעו המחירים עד 24 אלף דולר למ"ר, והן נמכרו, רובן ככולן, בתוך שנה בלבד מאז יצאו לשיווק ב-2008. בצירוף התמורה על מכירת 3,000 מ"ר שטחי המסחר במגדל זה, הסתכמו ההכנסות מהפרויקט ב-800 מיליון שקל.

"עברנו לחו"ל - כי פה יקר"

גם פרויקט Yoo, הניב תמורה נאה. עקביה מספר שכשהרצל חבס, בעל השליטה בחברה יחד עם משפחת עופר, קנה את הקרקע בשיכון צמרת והתכונן להקים עליו את המגדלים, רבים תהו "מי העשירים שיעזבו את הווילה ויבואו לגור בין שני נתיבים מהירים". היום, כשההכנסות עברו את 1.2 מיליארד השקלים, ושדרות ת"א גדושות אוהלי מחאה על העשירים שייקרו את הדיור בעיר, תהיות אלה, כמו גם הכרזת עקביה ש"הפרויקט חולל מציאות חדשה באזור", מקבלים משמעות אירונית.

- האם תלונת היזמים על מחיר הקרקע בארץ מוצדקת?

"אנחנו עברנו לחו"ל, כי פה יקר מדי, במיוחד באזור המרכז. אמנם מכרנו את הפרויקטים היקרים ביותר בת"א, אבל אני לא מעריך שבעתיד תהיה הצדקה לרכישת קרקע בגובה המחיר המבוקש כיום".

- לא תפעלו עוד בישראל?

"אין חטיבת קרקע בת"א שאנו לא מכירים ומנסים להיכנס אליה, אבל לא נכנסים כי זה לא הגיוני מבחינת המחיר, חלופות השקעה ומנועי צמיחה. עם זאת, יש לנו בישראל מוניטין בתחום היזמות, אז נמשיך לבנות כאן, אבל רק בטווח ארוך, כי אנחנו עושים עסקאות רק כדי להרוויח".

כסף במזרח אירופה ובמקומות אקזוטיים

הפרויקט היחיד של חבס בישראל הוא בקיסריה - שם רכשה בשנה שעברה 30 דונם בסמוך למועדון הגולף, והיא מתכוונת לבנות עליהם 200 יחידות נופש ו-4,000 מ"ר מסחר. עקביה מעריך שהרווח מהפרויקט יגיע ל-100 מיליון שקל.

חבס הפתיעה בחודש מאי כשהודיעה כי תרשום רווח של כ-78 מיליון שקל בגין רכישת חוב נחות, רק חודשיים לפני כן: בעלים של קומפלקס משרדים ומסחר בעיר ברן שבשווייץ הסתבך עם הבנקים המלווים כיוון ששווי הנכס ירד מתחת לאמות המידה הפיננסיות שנקבעו בתנאי ההלוואה. חבס רכשה את ההלוואה ומכרה אותו לבנק השוויצרי UBS.

- איך אתם בוחרים עסקה?

"כזו שאנו צופים שתניב תשואה דו ספרתית על ההון המושקע. מחירי הנכסים בשוויץ לדוגמא האמירו בשנים אלה, אז ניתן לממש ולהסיט את ההון לגרמניה ולאנגליה שהן מאוד מעניינות או לעסקאות חוב. אפשר לעשות כסף במזרח אירופה ובמקומות אקזוטים אחרים אבל זה לא משהו שנתגאה בו".