כשהכלכלה האמריקנית רועדת, ההיי-טק הישראלי משקשק

ההיי-טק המקומי צריך להתמודד עם משבר חדש, בעוד השפעות המשבר הקודם עדיין נראות ■ "החברות הציבוריות יחוו ירידות בשווין למרות ששום דבר בסיסי בהן לא השתנה"

אירועי סוף השבוע בכלכלה האמריקנית, ובראשן הורדת דירוג החוב של ארה"ב, עשויות להשפיע על חברות ההיי-טק והביומד.

החברות הללו תלויות בכלכלה האמריקנית בכמה דרכים קריטיות: ארה"ב היא השוק העיקרי למוצריהן; הן תלויות בגיוסי הון, שברובם מגיעים מקרנות הון הסיכון האמריקניות; האקזיטים זקוקים לשוק הון פעיל או לחברות תאבות צמיחה שיש להן כסף פנוי להשקיע ברכישות. כמעט תמיד אלה חברות אמריקניות.

"כששוק ההנפקות חלש, התחום סובל"

"האירועים בארה"ב בהחלט לא טובים לנו", אומר אייל קישון, שותף בקרן ג'נסיס, "כשהחברות שלנו לא מוכרות, כשהמשקיעים הרלבנטיים לחברות הללו לא רוצים להשקיע וכששוק ההנפקות חלש - כל התחום סובל".

ניסים דרוויש, שותף בקרן אורבימד ישראל המתמחה בתחום הביומד, מאמין שהבעיה היא לא רק אמריקנית. "זו בעיה עולמית. הכלכלות לא יציבות, הכסף הופך להיות יקר, כולם ירצו לברוח מהשקעות מסוכנות", הוא אומר.

לדבריו, הנפגעות העיקריות יהיו החברות הציבוריות. "חברה פרטית שיש לה קצת כסף בקופה תוכל לשרוד, אלא אם המשבר יעמיק ויתארך באופן בלתי צפוי. החברות הציבוריות, לעומת זאת, יחוו ירידות בשווין למרות ששום דבר בסיסי בהן לא השתנה".

דרוויש דווקא רואה במשבר הזדמנות לקרן: "אנחנו מתכננים להשקיע 30% מהקרן בחברות ציבוריות, ואלה הפכו זולות יותר".

גיורא ירון, שמשמש כיו"ר חברת איתמר מדיקל הבורסאית ובעבר ייסד מספר רב של חברות היי-טק, רואה את המצב כמיתון קטן ולא משבר ארוך ועמוק. "באופן היסטורי, במדינות שדירוגן הורד מ-AAA לדירוג AA , לא הייתה תזוזה משמעותית של הריבית", הוא מוסיף.

"יהיו כאן מרוויחים ומפסידים. מי שמנסה להציע היום לכלכלה האמריקנית מוצרים חדשים, יכול להתכונן לתקופה קשה וכואבת; מי שמציע מוצרים שחוסכים בעלויות של תהליכים קיימים דווקא יראה עדנה.

"בימים טובים, כולם רוצים להשתפר, אבל אולי חוששים משינוי ואומרים לעצמם 'למה לגעת במה שעובד'. כשמגיע משבר, יש לך פתאום תמריץ להטמיע מוצר שנותן לך ביצועים דומים בעלויות מופחתות", מוסיף ירון.

לגבי תעשיית הביומד הוא מוסיף כי היא מושפעת מהקיצוצים התקציביים ומההתייעלות של מערכת הבריאות האמריקנית שמוביל הנשיא אובמה, "חברות הביומד כבר הבינו שהן צריכות להציע למערכת הבריאות האמריקנית רק הצעות שמהוות חיסכון".

"השוק מחכה לאירוע דרמטי"

שני המשברים האחרונים בארה"ב היו חמורים במיוחד בעבור תעשיית ההיי-טק. ב-2001 התפוצצה בועת האינטרנט, ולכן חברות טכנולוגיה הושפעו ממנו במיוחד, וב-2008 המשבר הכלכלי השפיע דרך העולם הפיננסי, שפגע בגופים מהן מגייסות קרנות ההון סיכון.

"איני מאמין שעכשיו תהיה השפעה ישירה על הקרנות דרך הגופים הפיננסיים", אומר קישון, "המשבר ישפיע עלינו בנגזרת שנייה, דרך השוק, ואני לא חושב שהוא יהיה שקול בעוצמה לזה של 2008".

גם ערן פלומין, יועץ בכיר ומנהל תחום הייעוץ בפרוסט אנד סאליבן, מאמין כי "ההשפעות הישירות של הורדת הדירוג אינן דרמטיות", אולם לדעתו, "המהלך הזה לא בוצע בחלל ריק, הוא הגיע על רקע חוסר יציבות בשוק האמריקני, שהוא עצמו אולי מוביל אותנו למיתון. אובמה נדרש בימים האחרונים לביצוע מהלכים שיכולים להשפיע על ההיי-טק והביומד כמו במשבר הקודם.

"לעיתים שוק לא יציב רק מחכה לאירוע דרמטי כדי שיתרחשו בו מימושים. אני אומר זאת על רקע השאלות שעלו בבורסה - האם מדובר במיתון מסוג U או מסוג W, כלומר האם ההתאוששות עד כה היא התיקון האמיתי, או שמא היא הייתה רק עלייה זמנית לפני ירידה נוספת".

השאלה האם המיתון יהיה ארוך או קצר טווח היא שתקבע אם חברות סטארט-אפ הזקוקות לגיוסי הון ייקלעו למצוקה.

"יש כסף במערכת, והוא לא יתייבש מהיום למחר", אומר ירון. "מי שיש לו כסף כרגע, בין אם הוא חברה או קרן, לדעתי לא יושפע כל עוד המשבר יימשך שנה או שנתיים. רק מי שכרגע נתפס בלי מזומן והוא במהלך גיוס יכול להיות בבעיה".

מה ההמלצות שלכם לחברות ההיי-טק הישראליות?

"לדעת שיהיה יותר קשה, לשמור על הכיס. ולחכות כמה חודשים כדי לראות לאן נושבת הרוח. עם זאת, אין טעם להיכנס להיסטריה, ולא צריך להיערך כרגע לקיצוצי עובדים או לשינוי כיוון".

דרוויש: "אנחנו אומרים לחברות בעיקר לשמור על הכסף וכמה שיותר".

אחד מאלה שזכו כנראה בעצה האופטימית הזו הוא ינון ברכה, מנכ"ל פריימסנס. לחברה יש מכירות בארה"ב ובעולם. הטכנולוגיה שלה לניתוח תנועות גוף, משולבת באביזר הקינקט של מיקרוסופט שמתחבר לקונסולת המשחקים אקס בוקס 360.

"המשבר משפיע על הצריכה בארה"ב", אומר ברכה. "אין ספק שהורדת דירוג האשראי משפיעה על האמריקנים. גם אין ספק שיהיו גלים משניים. לא מדובר פה במשהו וירטואלי, החוב של ארה"ב הוא מטורף".

ברכה לא נשמע מודאג ממצב ההשקעות בחברה בעקבות המשבר. "אנחנו רווחיים ולא מחכים לכסף נוסף ממשקיעים. לעומתנו, לחברות צעירות שפונות לשוק האמריקני יהיה יותר קשה. זה לא מבשר טובות".

ברכה מוסיף כי בעקבות המצב הכלכלי של ארה"ב, פריימסנס לא תוכל להתבסס רק על השוק האמריקני כשוק העיקרי שלה, "בסופו של דבר, יש גם שווקים אחרים".

ברכה אינו היחיד שרואה בהורדת הדירוג של S&P מהלך אחד בלבד מתוך סדרה של איומים על הכלכלה האמריקנית. בחברות ההיי-טק, כמו בקרנות, מדברים כבר זמן מה על הצורך להפחית את התלות בארה"ב ולהגדיל את החשיפה לשאר העולם - אירופה, המזרח הרחוק, ובעיקר אל הענקיות סין והודו ואמריקה הלטינית.

" כבר 5-6 שנים אנחנו מכוונים את החברות שלנו להיחשף יותר למדינות הללו", אומר קישון. "אולם גם באירופה המצב לא מזהיר. רוב החברות שלנו מוכרות איפה שהן יכולות, אבל התלות בארה"ב עדיין גבוהה ביותר".

"צריך לבזר את הסיכונים גיאוגרפית, וזה תהליך שמתבצע בהדרגה. עם זאת, צריך להביא בחשבון שהשווקים האסיאתיים עדיין לא מוכנים לשלם מחיר עבור חדשנות", אומר דרוויש.