דנקנר התאהב בהשקעה שלו

הוא עוד רחוק מזה, אבל מי היה האמין לפני שנתיים שתשובה, אביר הגז, יבקש הסדר חוב?

במשבר 2008, בזמן שהקולגות שלו התמודדו עם משבר האשראי (יצחק תשובה בקבוצת דלק, עידן עופר בצים ולב לבייב באפריקה ישראל), עמד נוחי דנקנר מהצד כשהוא יכול לחייך. אמנם גם המניות של החברות מקבוצת אי.די.בי נחתכו במהלך המפולת, אך המח"מ הארוך של רוב איגרות החוב שהנפיקו חברות הקבוצה, אפשר לדנקנר מרווח נשימה קריטי באותם ימי משבר מלחיצים. אם או בלי קשר ישיר לכך הוא אף החליט לנצל את הפאניקה בשווקים, ולבצע השקעה נועזת של מיליארדי שקלים במניות קרדיט סוויס.

היום, כשנראה שהמשבר שוב חוזר, דנקנר כבר לא עומד מהצד. אותה השקעה במניות קרדיט סוויס שהסבה לו בעבר רווח מרשים של כמיליארד דולר בתוך פחות משנה, הפכה כעת לאבן ריחיים על צווארה של קבוצת אי.די.בי.

איך זה קרה לו? נדמה שבמקרה של קרדיט סוויס דנקנר לקה בטעות נפוצה בקרב משקיעים: הוא התאהב בהשקעה. הרי לפני קרוב לשנתיים הוא כבר חיסל את מרבית החזקותיו בקרדיט סוויס, וברווח מכובד. לכאורה, לא הייתה לו סיבה שלא להיפרד מההשקעה בבנק השוויצרי, ולנוח על זרי הדפנה.

אלא שבמהלך השנה שבה היה מושקע בבנק, יצר דנקנר קשרים עם הנהלת הבנק, ואף קיבל הצעה מחמיאה להפוך לדירקטור בו. זאת ועוד: בזכות השקעת הענק בקרדיט סוויס הפך שמו של דנקנר מוכר גם מעבר לגבולות המשק הישראלי, ולא מעט הצעות להשקעה זרמו למשרדי אי.די.בי בעקבותיה.

ייתכן שזה מה שמנע מדנקנר להרפות. הוא ראה לנגד עיניו את הפגיעה בשם שביקש לעשות לעצמו, אם יסתפק ברווח מהיר. במקרה כזה הוא היה נתפס כספקולנט ולא כמשקיע אסטרטגי, ודנקנר רצה להראות שהוא מחויב להשקעה בבנק. לכן, הוא שב וקנה את מניותיו בהיקף גדול. בדיעבד, כמובן, נראה כי עדיף היה לו לקום מהשולחן ולעזוב לאחר מימוש הרווח, גם במחיר של פגיעה אפשרית בתדמית.

נורת אזהרה למשקיעים

כאשר בעלי שליטה לא עומדים מאחורי החברות שלהם, השוק והתקשורת מבקרים אותם, ובצדק. במקרה שלפנינו מגיע דנקנר ומודיע על סיוע ותמיכה בכור באמצעות הלוואה של חצי מיליארד שקל. ועדיין, השוק מעניש אותו בנפילות חדות במניות הקבוצה (חדות אף יותר מהמפולת הכללית בשווקים).

הסיבה לכך היא שכאשר מתחילות עסקאות בתוך הבית, וחברה אחת נרתמת לעזור לשנייה מדובר בנורת אזהרה למשקיעים. דוגמה מצוינת לכך היא דלק נדל"ן, שנעזרה כמעט כל דרך אפשרית בחברות אחרות מקבוצת דלק של יצחק תשובה, בכדי לשפר את מצבה הפיננסי. רק כשכל זה לא עזר היא נאלצה, בסופו של דבר, לבקש הסדר חוב.

אז נכון, קבוצת אי.די.בי והחברות הבנות אינן קרובות אפילו למצב של דלק נדל"ן, אבל מי האמין לפני שנתיים שיצחק תשובה, אביר הגז הישראלי, יבקש הסדר חוב.