AMG: ירידה של 25% בביקוש למשכנתאות בחודש האחרון

קבוצת AMG לייעוץ משכנתאות: "בשבועות האחרונים ניכרת האטה חדה בביקושים למשכנתאות" ■ מנכ"ל AMG: "גם אם צעדי הממשלה יצליחו, ייקח שנים להשלים המחסור בדירות"

מחאת הדיור מתחילה להתגלם בירידת הביקוש למשכנתאות: קבוצת ‏AMG‏ לייעוץ משכנתאות מדווחת על ירידה של כ-25% בביקוש למשכנתאות חדשות בחודש האחרון.

‏‏"בשבועות האחרונים ניכרת האטה חדה בביקושים למשכנתאות חדשות", מציין מנכ"ל ‏AMG‏ משכנתאות, עמית קמינסקי, "זאת על רקע מחאת האוהלים והמחאות הנוספות, ועל רקע הציפיה כי הצעדים בהם ינקוט ראש‏‎ ‎הממשלה יובילו לירידת מחירים בשוק הנדל"ן".

‏לדברי קמינסקי, מדובר בציפיות לא ריאליות משום שבתקופה הנראית לעין לא צפויות ירידות מחירים. "גם אם כל צעדי הממשלה יצליחו", הוא מוסיף, "הרי שאת המחסור החריף והאמיתי בדירות ייקח שנים להשלים, ורק אז נראה ירידת מחירים".

‏לפי נתוני ‏AMG‏, קיימת ירידה מורגשת בהתעניינות לגבי משכנתאות חדשות המיועדות לרכישה עתידית של דירה, בעיקר בקרב זוגות צעירים שרוכשים את דירתם הראשונה. עיקר פעילותם של הבנקים למשכנתאות בתקופה זו, לדברי קמינסקי, הוא בטיפול במשכנתאות של רוכשים שביצעו כבר רכישות בחודשים האחרונים וכעת צריכים לקבל את המימון לכך.

‏קמינסקי מוסיף כי בשל גל הביקושים לנדל"ן, שהגיע לשיא בחודשים האחרונים, הבנקים למשכנתאות נערכו בהתאם, הגדילו את מצבת כוח האדם המטפל בבקשות למשכנתא ופתחו סניפים ועמדות נוספות. "הבנקים מעוניינים לשמור על המחזורים שראינו טרם גל המחאות" הוא מציין, "בשל ההאטה בפעילות בתחום המשכנתאות זהו הזמן בו הבנקים יגלו גמישות גבוהה יותר ויציעו תנאים טובים למשכנתאות, אולם סביר להניח שהציבור ימשיך לשבת על הגדר בזמן הקרוב. זהו הזמן דווקא לאלו שכבר לקחו משכנתאות בשנים האחרונות למחזר את ההלוואה אותה נטלו ולהתאימה לסביבת הריבית העולה או לחילופין להחזר החודשי שגדל בעקבות העלאות הריבית. כך ניתן להשיג תנאים טובים יותר, החזרים נוחים יותר וחסכון ניכר בעלויות המשכנתא".