פסגות זכה במכרז המורים והגננות ב-13 מיליארד ש'

הזכייה אושרה למרות שפסגות איננו עומד במגבלת נתח השוק שקבע האוצר ■ דמי הניהול שאותם תגבה פסגות יניבו לה כ-2 מיליון שקל בשנה

בית ההשקעות פסגות זכה במכרז ענק לניהול ארבע קרנות השתלמות של המורים והגננות בהיקף כספי של כ-13 מיליארד שקל. כך נודע ל"גלובס". עוד נודע, כי דמי הניהול שאותם תגבה פסגות עומדים על 0.015% מנכסי הקרנות. אלו יניבו לפסגות הכנסות של כ-2 מיליון שקל בשנה.

ניהול ההשקעות של הקרנות יצא למכרז שבו התמודדו גם הראל, דש, אי.בי.אי, ואינפיניטי. בפסגות גאים על הזכייה ומסבירים כי היתרון לגודל של פסגות, והיקף הנכסים של הקרנות, מאפשרים גביית דמי ניהול נמוכים יחסית.

עוד נודע כי הזכייה במכרז הייתה תלויה באישור של משרד האוצר, מאחר שפסגות איננו עומד במגבלת נתח השוק שקבע האוצר - 15% מהיקף שוק החיסכון לטווח ארוך, שהם 77.5 מיליארד שקל.

פסגות מנהל כיום כ-48 מיליארד שקל בקופות גמל וקרנות השתלמות, ועוד כ-30 מיליארד שקל בקופות מפעליות שבהן ניתנים שירותי ניהול השקעות ושירותים נלווים (ניהול סיכונים, בקרה ועוד).

כלומר לפי "החוק היבש", פסגות חורג מהמגבלה ב-13.5 מיליארד שקל. אולם במשרדי הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, שהתמודדו לראשונה עם השאלה האם נכסים שבהם ניתנים שירותי ניהול השקעות נחשבים בחישוב מגבלת נתח השוק, הוחלט לאשר את הבקשה של פסגות.

פסגות מנהל כ-130 מיליארד שקל (לפני העסקה הנוכחית), מנוהל על-ידי רונן טוב ונמצא בבעלות קרן אייפקס שאותה מנהלת זהבית כהן, המשמשת גם כיו"ר פסגות. לצד המנכ"ל רונן טוב היה מעורב גם בקבלת האישור מהאוצר הסמנכ"ל אריק פרץ, האחראי על תחום החיסכון לטווח ארוך, שבכובעו הקודם היה סגן הממונה על שוק ההון באוצר. לצורך המינוי של פרץ לתפקיד בפסגות בחודש ינואר האחרון קוצרה תקופת הצינון שלו על-ידי ועדת ההיתרים.

קרנות ההשתלמות של המורים והגננות כוללות ארבע קרנות נפרדות, שהגדולה בהן מנהלת 8.5 מיליארד שקל. עד סוף אוגוסט הן מנוהלות על-ידי מודוס סלקטיב - חברה-בת של הבנק הבינלאומי, שככל הנראה ימשיך להעניק להן שירותי תפעול. בהתאם למסקנות ועדת בכר, הבנק מנוע מלהמשיך לנהל השקעות, ולכן החברה המנהלת של הקרנות נאלצה לבחון ניהול חיצוני, וכאמור בחרה בפסגות. דמי הניהול ששילמו הקרנות למודוס עמדו על 0.035% לשנה.

ממשרד האוצר נמסר כי "על גוף מוסדי לפעול על פי הוראות הדין, לרבות בעניין נתח שוק מקסימאלי בניהול נכסי חסכון פנסיוני".