פחד אלוהים: מדדים מובילים בעולם נכנסו ל"שוק דובי"

לונדון, ברזיל והונג קונג כבר ב"שוק דובי" ■ וול סטריט קרובה מאוד לטריטוריה הלא-מחמיאה ■ אנליסטים: השוק חושש מצמיחה איטית מאוד בארה"ב

המפולת החדה בשווקים תפסה משקיעים רבים לא מוכנים, עד כדי כך שמשקיעים רבים שואלים עצמם האם מדובר בתיקון חד או בקריסה של ממש, כמו ב-2008. איש אינו מסוגל לענות על שאלה זו כעת, אך אם בוחנים מדדי מניות מרכזיים בעולם, ניתן לראות כי בעקבות הירידות האחרונות נכנסו המדדים לקטגוריית "שוק דובי".

באופן טכני, תיקון בבורסות מוגדר כירידה של 10% ויותר, כלומר המשמעות היא נסיגה זמנית של המדדים כחלק ממימושי רווחים במגמה ראשית של עליות. ירידה של 20% ומעלה מוגדרת כבר כ"שוק דובי", כלומר מגמת ירידות כמגמה ראשית.

נתונים שנאספו ע"י "ביזנס אינסיידר" מראים כי מדדים מרכזיים בעולם כבר נכנסו ל"שוק דובי", וגם בוול סטריט לא רחוקים משם: בורסת לונדון נפלה 20% מהשיא האחרון, בורסת הונג קונג נפלה 23% וברזיל רחוקה 20% מהשיא האחרון ו-31% מהשיא ההיסטורי. בארה"ב, מדד S&P 500 נפל 18% מהשיא האחרון בשלהי אפריל, כך שהוא מרוחק רק כ-2% מהטריטוריה הרשמית של "שוק דובי".

5.4 טריליון דולר - זהו "קציר הדמים" של הנפילות האחרונות בשווקים, כלומר הסכום שהתאדה מהשווקים מאז ה-26 ביולי. רק אמש נפל מדד הדאו ג'ונס ב-634 נקודות - הירידה החדה מאז ה-1 בדצמבר 2008.

בעוד שרבים מתייחסים בביטול להורדת דירוג האשראי של ארה"ב ע"י S&P, יש מי שמסביר מדוע מדובר בהחלטה חשובה ודרמטית; יאן הציוס, כלכלן בכיר בבנק ההשקעות גולדמן זאקס, מסביר כי החלטת S&P עשויה לדחוק בממשל האמריקני להגדיל את הקיצוצים בתקציב כדי להקטין את הגירעון. הוא מעריך שהקיצוצים עליהם כבר הוסכם "יגלחו" כ-1% מצמיחת התמ"ג בשנת 2012, כך שקיצוצים נוספים עלולים לפגוע עוד יותר בצמיחה השברירית ממילא. להערכתו, הצמיחה בשנה הבאה תסתכם ב-2%-2.5% בלבד.

"מה שמפחיד את השווקים זו הצמיחה האיטית", מסכימה קת'לין גפני מקרן האג"ח Loomis Sayles, המנהלת נכסים ב-20 מיליארד דולר. היא מציינת שבשוק חוששים שאירופה וארה"ב לא יוכלו להתמודד עם חובות העתק שלהן, חובות המהווים משקולת על הצמיחה.