מגזין G: סיפורי האימה של השוכרים בת"א

בעלי הדירות בת"א לא מתרשמים מהמחאה ולא מורידים השכירות. אם כבר, הם מעלים ■ "אני ממונף על הדירה ויש לי משכנתא", מסביר אחד מהם ■ והשוכר בכותרת? באוהל ברוטשילד

שבוע רביעי למחאה השוטפת את המדינה, ויש מרחב אחד ששם היא בכל זאת אינה מורגשת, ולא מדובר רק לצד שולחן הממשלה. מדובר בלוחות הנדל"ן ברשת, שם אין סימן וירטואלי או מוחשי למה שמתחולל בחוץ. עד כמה מחאת הדיור משפיעה בפועל על השטח ועל מחירי השכירות בתל אביב? יצאנו בעקבות המודעות.

"לבי איתם, ויוקר המחיה זה קונצנזוס", מקדים אמיר מראשון לציון, 40, בעל למעלה מעשר דירות להשקעה ברמת גן, בבת ים ובתל אביב. "גם לי יש ילדים, ואני רואה איך חלום הדירה מתרחק. עם זאת, הדירות שלי זה עסק, ולא קניתי אותן בשביל העיניים היפות של אף אחד".

אל אמיר הגענו בעקבות מודעת דירה להשכרה בלוח יד2. הנכס הוא דירת שלושה חדרים במחיר 5,300 בשכונת יד אליהו, כולל גינה ופורצלן יוקרתי. הוא מעדיף לא להזדהות בשמו המלא, אך משתף כי השוכר האחרון שילם 5,000 שקלים והגיע הזמן לחוזה חדש ומעודכן. "במקור רציתי לבקש 5,500 שקל", כך אמיר, "אבל אמרתי או-קיי, בגלל האמפתיה למה שקורה נבקש 5,300 ונגמור סיפור. מפה אני לא יורד. לא יודע אם זה היה שיקול נכון, אבל הרגשתי שזה צעד נכון ברמה האנושית".

- ועדיין, אתה מעלה ב-300 שקלים. אפילו לא משאיר את המחיר הקיים.

"עם כל הכאב, העדויות בשטח מראות שיש עלייה במחירי השכירות וזה לא יעצור. אנחנו מתפרנסים מזה, ואני לא מאמין שהמצב ישתנה. אנחנו בצד של בעלי הנכסים, וכרגע נוצר מצב, אמנם לא באשמתנו, שאנחנו נהנים ממנו. אבל אני לא שאנן, בעלי דירות צריכים להיות הגונים עם השוכרים".

את הדרך לדירות הרבות שבבעלותו, מספר אמיר, שעסק בעבר בהיי-טק, הוא עשה תוך מינוף חסכונות בתוספת משכנתאות, וכך מדירה לדירה הגדיל את היקף הנכסים בתוך חמש שנים בלבד. בשנתיים האחרונות הוא כבר לא קונה דירות, ומצביע על שוק המכירות שעומד קפוא לעומת השכירות: "המחירים גבוהים מדי, ואני מפנה את הכסף למיזמים אחרים".

אמיר אחר, אלאלוף, גם כן כבן 40, עדכן בימים אלה את מחיר דירת שני החדרים שבבעלותו ברחוב חובבי ציון בעיר והעלה את השכירות ב-400 שקלים לאחר שנתיים שבמהלכן מחירה לא עודכן. "אני לא מעלה את מחיר השכירות תוך כדי השהות של הדיירים", הוא מסביר, "אבל בגלל שהדייר יוצא ומחירי השכירות עלו תוך כדי שהותו, החלטתי להעלות".

- מחאת הדיור לא משפיעה על המחיר שאתה דורש?

"לא. בהתחלה אשתי חשבה שאולי המחיר קצת גבוה, אבל היא לא הייתה ערה למחירים שהתעדכנו בשנתיים האחרונות".

אלאלוף מספר שחלפו חמש שנים מאז רכש את הדירה להשקעה, ומספק הצצה לאופן שבו בועת הנדל"ן התנפחה אל מעבר לכל פרופורציה. "מכרתי את המכונית ולקחתי משכנתא", הוא מסביר כיצד מימן את הדירה. "זאת הייתה החלטה כלכלית טובה". באותם ימים ביקש אלאלוף על הדירה שכירות של 500 דולרים, הנכס הניב תשואה, ועמה הגיעה גם קניית הדירה שבה מתגוררת המשפחה שלו עצמו בראשון לציון.

אמנם, כחלק מהניסיונות להיאבק בבועת הנדל"ן, הוחלט במשרד האוצר לנקוט עמדה כלפי בעלי הדירות להשקעה כמו אלאלוף ואמיר, וקבע פטור ממס שבח על מנת לתמרץ שחרור דירות להשקעה בחזרה לשוק, אבל אלאלוף לא התפתה: "לא חשבתי למכור, אז פטור ממס שבח פשוט לא דיבר אליי".

- ואולי המחאה תוליד צעדים שיורידו מחירים? אולי כדאי למכור לפני שזה קורה?

"אני חושב שבמרכז תל אביב שום דבר לא יכול לקרות למחירי הדירות, אבל יכול להיות שהמחיר של הדירה שלנו בראשון לציון ירד".

"וואן וויי טיקט"

אנחנו ממשיכים לשוטט במודעות הנדל"ן ומגיעים אל פז שקלים, 32, מתווך שפועל בתל אביב בשנה וחצי האחרונות. על הדירה שעל הפרק בתל אביב הוא מבקש 6,100 שקלים. "יש עלייה מסחררת במחירי השכירות ואין סימן שאלה בנושא - זה וואן ווי טיקט", אומר המתווך. "זה נובע מכמה סיבות, כולל הצעדים שהממשלה עשתה. יש לנו הרבה לקוחות שרוצים עכשיו למכור את הדירות להשקעה שלהם בעקבות ביטול מס שבח, ורוצים לממש. מה שזה עושה בשטח, זה מצמצם את ההיצע בשוק הדירות להשכרה, ולכן המחירים עולים ועוד יעלו".

- מי קונה את אותן דירות?

"כיום אין הרבה קונים בתל אביב, וכולם יושבים על הגדר. שוק המכירות נעצר כי יש ציפייה לירידת מחירים בעקבות הלך הרוח והצעדים שהממשלה אולי תעשה. אבל ממה שאני נחשפתי אליו, דירות להשקעה עוברות לידיים פרטיות של מי שיכול להרשות לעצמו לגור בעיר. זה מגביר את התחושה שהצעד הזה למעשה העלה את מחירי השכירות בעיר".

- המחאה משפיעה במשהו על השוכרים? הם מרגישים שהכוח עובר לידיים שלהם?

"התמימים שבינינו מצפים לאיזו ירידת מחירים בשכירות, אבל הם לא קוראים נכון את השוק ומפספסים דירות טובות בגלל ציפייה שיתחשבו בהם. יש שוכרים שהם יותר פרקטיים, ואם הם מגיעים לדירה עם מחיר הוגן, אז הם מיד שולפים צ'קים. בתל אביב, מי ששולף יותר מהר - לוקח".

- מה אומרים בעלי הדירות להשכרה על רקע המחאה?

"יש כאלה שאכפת להם ואומרים שהם לא רוצים להקשות על השוכרים, אבל זה ממש נדיר. רובם שואלים כמה ריאלי לקבל וכמה אפשר לקבל ת'כלס. המחאה לא מרגשת אותם במיוחד, אולי זה קצת מאיים על מי שלא בקיאים בשוק ונבהלים מהמצב".

דוגמה למי שנבהלת מענן המחאה שעומד מעל שוק הדיור היא בעלת הדירה י' מתל אביב, שאליה הגענו בעקבות מודעה להשכרת דירת 3.5 חדרים בצפון הישן של העיר. היא מדווחת על מציאות אחרת ממה שמתאר שקלים, ומלמדת על תופעה שאולי נרקמת בשוק השכירות בתל אביב ברמות המחירים שנעים בין 6,500 ל-8,000 שקלים לדירה. לאחרונה ביצעה י' שיפוץ נרחב בדירת המשפחה, שעמדה לשכירות לפני השיפוץ עבור 5,500 שקלים. לאחר השיפוץ היא מבקשת 6,900 שקלים על מנת להחזיר את ההשקעה, אבל לדבריה, "כמעט שאין טלפונים, ממש אפס ביקוש".

- הזמנים השתנו?

"חשבנו שנוכל לדרוש עבורה 7,500 שקלים, אבל גילינו שאנחנו בחלום ומה שאפשר היה לעשות לפני חודשיים אי-אפשר לעשות היום. התחושה היא שיש מחאה שקטה בפועל ואקלים לא נוח בזמן הזה לשוק השכירות ברמות המחיר האלה".

י' מדווחת כי גם לחברתה יש דירה שעומדת ריקה, אף שלא העלתה את מחיר השכירות. "אני לא בטוחה שאני מבינה בדיוק את הסיטואציה", היא מעידה, "יכול להיות שבחדרי-חדרים הזוגות מדברים ואומרים לעצמם מה פתאום שנשלם 6,900 על דירה בתל אביב בעוד שהם יכולים לגור בצניעות מחוץ לעיר".

בעלת הדירה צחקה

בכל הנוגע לשיפוצים של דירות להשקעה, כפי שביצעה י', אפשר לזהות בלוחות הנדל"ן ברשת מונח פופולרי חדש: דירות בוטיק. כזאת יש גם לאמיר ביד אליהו, דירה כזו מתווך גם שקלים. דירות בוטיק עולות מן הסתם יותר, אבל מה זה בעצם? "זאת הדירה הכי יפה ביד אליהו", מתייחס אמיר לדירה בבעלותו, "אלה דירות ששמתי עליהן ארגזים של כסף והשקענו בתכנון, בשיש ובריצוף יוקרתי, וכשרואים את הדירה מתאהבים".

- מתאהבים וגם משלמים?

"אנשים מוכנים לשלם עבור האיכויות האלה. בכל הדירות שלי אני משקיע ולא עושה דירות בית שימוש או מפצל. זה מוכיח את עצמו - אף דירה שלי לא עמדה ריקה יום אחד כבר שבע שנים. אבל אני תמיד שואל את מי שרציני כמה הוא מרוויח, ואם אני רואה שבן-אדם מתכננן להוציא יותר מהגובה שלו, אני אומר לו 'זה לא בשבילך. אתה סתם תיקרע. זה לא טוב לך ולא טוב לי'".

יומיים לאחר שפרסם אמיר את דירת הבוטיק בלוח, הוא מדווח כבר על ארבעה מתעניינים רציניים, אחד מהם אף מוכן להעלות את הרף ולשלם עבורה 5,500 - המחיר שאמיר רצה לבקש לפני שמצפונו העיק עליו ב-200 שקלים.

- מיהי האוכלוסייה שמתעניינת ויכולה גם לשלם?

"יש לי כדורגלן לשעבר, יצרן טקסטיל, מנכ"ל חברת דוגמניות שממש להוט, ויש גם שותף ושותפה מהקריות, שהם מבחינתי בדירוג טריפל-A אפילו שיש להם כלב" (מי שינסה למצוא את הדירה של אמיר בלוח יתאכזב - העסקה נחתמה עם השותפים מהקריות במחיר 5,500 שקלים: "בסוף העליתי להם בגלל הכלב").

מי שלא זכה או יזכה בעתיד הקרוב לשכור דירת בוטיק בתל אביב הוא עתניאל בן-עמר, 27, מהנדס תוכנה (ורב-סרן במיל' שמשרת 40 ימים בשנה) שפרסם בלוח דירת שני חדרים להחלפה בארלוזורוב פינת אבן גבירול, שעליה שילמו הוא ושותף 3,600 שקלים. עכשיו מפורסמת הדירה במחיר 4,000, וזה לדבריו "הכנה נפשית כי לדעתי בעלת הדירה תעלה את המחיר ל-4,500. הייתי אופטימי כשפרסמתי את המודעה".

- מה השתנה?

"נכנסתי לדירה לפני שנתיים, כשהיא הייתה חורבה, במחיר מופקע, בלי טיח, אורות או ברזים. השקעתי במרצי ובכספי כדי להביא אותה למצב שראוי למגורים. זה עלה לי אלפי שקלים וזמן עבודה. ואז בעלת הדירה הגיעה בחודש נובמבר לחדש את החוזה, ראתה את הדירה ואמרה, 'איזה יופי, עכשיו הדירה שווה יותר', והחליטה להעלות לנו את המחיר. זה נשמע סוריאליסטי, אבל זה מה שקרה והתווכחנו איתה. עכשיו היא פנתה אלינו שוב ואמרה שהיא רוצה יותר. החלטתי לחפש מי שייכנס במקומי עד סוף החוזה, ובינתיים אני גר באוהל ברוטשילד".

- ביקשתם שתתחשב בכם על רקע מחאת הדיור?

"הצחוק שצחקתי עכשיו - זאת הייתה התגובה שלה. היא אומרת שהיא צריכה לדאוג לכיס שלה וזה חלק מההכנסה החודשית שלה והיא לא יכולה להפסיד כסף. היא הביאה לאחרונה איש מקצוע שינהל לה את הנכס. מישהו לחש לה באוזן שהיא יכולה להשיג יותר. היא קוראת בעיתון שמותר עכשיו לפצל דירות ושומעת בתקשורת כמה לוקחים בעלי דירות בתל אביב. לא מעניין אותה מי אנחנו. זה מצב על הפנים. חיים בעיר הזאת באי-ודאות".

- מוכנים לחסוך בסלולר ובבגדים?

לידיעת בן-עמר ושאר יושבי האוהלים בשדרה: מסביבכם עומדות כיום להשכרה לפחות עשרים דירות בשכנות. המחירים נעים מ-2,500 שקלים לדירת חדר ועד ל-17 אלף שקלים לדירת 4.5 חדרים. דירת שלושה חדרים תעלה לכם 7,500. בעלת הדירה הנחשקת אמנם מסרבת להרחיב בנושא, אך מוסרת: "המחיר נגזר ממחיר הדירה שאני עומדת לשכור בצפון הישן בתל אביב. אני לא חושבת הרבה על המחאה וזה לא השפיע על התמחור, חוץ מהעובדה שהרעש בלילות בלתי נסבל".

בעל דירה נוספת שאפשר למצוא בלוח הנדל"ן לא רחוק מרוטשילד הוא דן, שמציע את דירתו בת 2.5 חדרים באבן גבירול במחיר 5,200 שקלים בחודש: "העליתי את השכירות ב-4%", הוא מוסר. "ההחלטה להעלות קשורה לזה שמעלים לי את מחיר השכירות בדירה שאני גר בה בדרום העיר ב-1,200 שקלים, ואני משלם עליה היום 4,700 שקלים בחודש".

- אז אתה גם שוכר מיואש וגם משכיר שמעלה מחירים. מלכוד.

"אני לא היחיד בשני הכובעים האלה. זה מצב מלכודי שרבים חיים בו בתל אביב".

המתווך פז שקלים מכיר היטב את הסיטואציה: "יש הרבה בעלי דירות שהם בעצמם שוכרים, וגם להם לא מורידים את המחיר ואפילו מעלים, אז זה חופף והמחיר נגזר בהתאמה". גם אמיר, בעל הדירות הרבות להשקעה, מדווח על קשר הדוק בין הוצאות להעלאת מחירי השכירות: "לי העלו את הריבית על המשכנתא. אני ממונף, וכל עלייה של הפריים משפיעה עליי באלפי שקלים. ישנו גם עניין יוקר המחיה, ומעלים לי מים ויש הוצאות על דלק. אחד משפיע על השני, זו הכלכלה".

האם ההסבר הזה יתקבל על דעתם של המוחים בשדרה? "יצא לי לקפוץ לרוטשילד", מדווח אלאלוף מהדירה בחובבי ציון, "זה לא נראה כמו מחאה, אלא זה נראה כמו אירוע חברתי לאנשים שבאים לעשות כיף יחד, לשיר שירים, להיפגש אחד עם השני, ונראה שהם מאוד נהנים מהשהות שם. יכול להיות שיש קבוצה שבאה באמת למחות, אבל רובם באו בשביל החברה".

אלאלוף, אגב, הוא מרצה לתעשייה וניהול באוניברסיטת בר-אילן, ונושא הדיור עלה לא פעם בשיעורים עם הסטודנטים - אותם סטודנטים שוודאי מוחים באוהל ואותם סטודנטים שמחפשים דירה בתל אביב במחיר בלתי אפשרי. "אנחנו מדברים בשיעורים הרבה על תחבורה ועל נגישות והקשר שלהן למחירי השכירות", הוא אומר. "יש אזורים שהמחירים עלו בהם בעקבות נגישות לתחבורה, כמו בנימינה ויוקנעם, ויש מקומות שזה עלול לקרות בהם בעתיד, כמו אילת, אם תהיה רכבת, או כרמיאל. אז דיברנו על זה בכיתה בהקשר של מחירי הדיור".

- אנשים מעיזים להתמקח יותר בימים אלה?

"יש כאלה ששואלים אם אפשר להוריד, אבל תמיד שואלים. אני אומר להם שאני צריך לראות אותם בשביל זה".

גם אמיר בעל עשרים הדירות ביקר בשדרת רוטשילד עם הבן שלו: "התרשמתי שיש שם בעיקר צעירים תל אביביים, סטודנטים יאפים, שיש להם כוח להרפתקאות האלה. לא ברור עד כמה הם עושים לביתם כדי להגיע למשהו ועד כמה הם מוכנים להוציא פחות על סלולר, אינטרנט ובגדים".

- הם יכולים להיות דיירים שלך באחת הדירות.

"ברור שהם יכולים להיות דיירים שלי. חלקם הגדול עובדים קשה ושורפים את המשכורת לא רק על השכירות, אלא גם על יוקר המחיה. לכן זה התפקיד של הממשלה לעשות צעדים משמעותיים. גם אם אני אעשה הנחה על דירה בבעלותי, בטוח שאני אהיה היחיד שעושה את זה, וזה יהיה חסר תועלת".

tzela-k@globes.co.il