ארזו לבד

"אורזי מזוודות" - הקלאסיקה מאת חנוך לוין, חוזרת לבמת הקאמרי עם אנסמבל מפואר של 20 שחקנים. דרור קרן, שנושא על כתפיו את התפקיד הראשי בהצגה, אומר בראיון ל"גלובס": "אני חושב שלו חנוך היה צופה בתוצאה הוא היה שבע רצון"

"כל המעורבים בהפקה עדיין מנסים לפענח אותה עד תום, החל בשחקנים וכלה בקהל באולם", אומר השחקן דרור קרן על העיבוד החדש של הבמאי אודי בן משה ל"אורזי מזוודות". הקלאסיקה מאת חנוך לוין, שהועלתה לראשונה ב-1983 וחוזרת לבמת התיאטרון הקאמרי עם אנסמבל מפואר של 20 שחקנים בהם תמר קינן, רבקה מיכאלי, אוהד שחר, גילת אנקורי, אבי גרייניק ואפילו חנה מרון המיתולוגית המגיחה בתפקיד קטן גונב הצגה שבמסגרתו היא לא מוציאה מילה מפיה. עדיין, עד כמה שניתן לדבר על תפקיד ראשי ב"אורזי מזוודות", דרור קרן נושא אותו על כתפיו.

העלילה סטאטית לחלוטין ועדיין קורה בה הכול. בשכונה נידחת, שבה כולם חיים בווריד של כולם, אסופת אנשים קטנים עם חיים קטנים חולמים על חיים גדולים במקומות אחרים. חלקם יארזו מזוודות וייצאו לחפש את מזלם, גם אם ברור להם שלא ימצאו. אחרים ימתינו למוות חסר משמעות שיחתום חיים חסרי תוחלת. אלחנן (דרור קרן) חולם על שווייץ, ובינתיים הוא קורבן להצקותיה של אמו הנרגנת (רבקה מיכאלי הנפלאה), פורק את תסכוליו המיניים בביקורים תכופים אצל הזונה המקומית (שירי גדני), ובעיקר לא זז מילימטר.

"חנוך אולי לא נחשב מחזאי הומניסט אבל במחזה הנוכחי אני מוצא קריאה לחיות, למרות שהוא עושה את זה בדרכו הבוטה והצינית", מפרש קרן. "שוויץ היא רק מטאפורה, והנסיעה היא התחלה של חיים אמיתיים שבהם קורה משהו. לא משנה מה, העיקר להחליט ולזוז. משהו שהרבה אנשים לא עושים כל חייהם".

זכית לעבוד פעמיים מול חנוך לוין כבמאי לפני מותו. זה השפיע על היכולת שלך לעבוד על מחזה שלו עם במאי אחר?

"אודי בן משה חקר מחוזות נפשיים קרובים לאלו שחנוך היה מחפש בהם, כך שהרגשתי נוח לבטוח בו בעיניים עצומות. הרצון לעבוד עם אודי היה אחת הסיבות העיקריות שלי להשתתף במחזה, ואני חושב שלו חנוך היה צופה בתוצאה הוא היה שבע רצון. נדוש לומר שזכינו כולנו להיות בני דורו של האיש המופלא הזה, שבעיניי זוכה רק בשנים לאחר מותו להכרה הבינלאומית שלה היה ראוי עוד בחייו.

"את חנוך פשוט לא עניינה הצלחה בינלאומית, וגם הכסף לא היה בראש מעייניו. 'אורזי מזוודות' הוא בעיני מחזה בינלאומי, מאחר שבכל פינה בעולם אפשר למצוא אנשים המחכים שיקרה משהו אבל מפחדים לעשות מעשה".

המחזה מועלה על במה ענקית נטולת תפאורה. המטרה הייתה לתת לטקסט של לוין ולביצועי השחקנים לעמוד במרכז על חשבון כל האלמנטים האחרים?

"אודי עבד הרבה על זיקוק וניקוי. היו ניסיונות לשלב אלמנטים ויזואליים בכמה סצנות, עוד בגד או עוד רהיט, ובכל פעם הגענו למסקנה שהכי נקי עובד הכי נכון. לא סתם אומרים שהכתיבה של חנוך מכילה במלל את כל מה שהקהל צריך".

ההצגות הקרובות של "אורזי מזוודות" יתקיימו בין ה 24 ל-27 בחודש באולם הקאמרי 1 בתל-אביב