מבקר המדינה למשרד הביטחון: מכרז לתפירת מדי צה"ל

מיכה לינדנשטראוס: על משרד הביטחון להפסיק התקשרותו עם המתפרות המספקות לו מדים בעשרות השנים האחרונות ולערוך מכרז פומבי

על משרד הביטחון להפסיק התקשרותו עם המתפרות המספקות לו מדים בעשרות השנים האחרונות ולערוך מכרז פומבי לרכישת מדים בין כל המתפרות המעוניינות בכך - כך קבע מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, בתום בדיקת התקשרותו של משרד הביטחון עם מתפרות נבחרות לאספקת המדים.

הבדיקה נפתחה בעקבות פנייתו של בעל מתפרה ברמלה למבקר, במסגרתה טען כי משרד הביטחון אינו עורך מכרזים לרכישת מדים עבור צה"ל ורוכש את המדים ממתפרות קבועות. לטענתו, הגם שהשקיע ממון רב בקבלת אישור להיות "ספק מוכר" של משרד הביטחון בענף הטקסטיל, נמנעת ממנו האפשרות להתמודד במכרז לאספקת מדים.

בתגובה לתלונה השיב עו"ד יצחק וכטל, סגן היועץ המשפטי של משרד הביטחון, כי בשל היקף ההזמנות המצומצם של מדים ובגדי עבודה בשגרה, לעומת הצורך בייצור מוגבר של מדים בעת חירום, גיבש המשרד לפני עשרות שנים רשימה של 11 מתפרות אשר התחייבו לספק את הכמויות המוזמנות מהם בשגרה, ולייחד את פעילותם בחירום לתפירת מדים.

פטור ממכרזים

עוד נטען כי 9 מתוך המתפרות הנבחרות קיבלו עדיפות בשל היותן באזור קו עימות או באזור עדיפות לאומית, אשר למשרד הביטחון מדיניות להזמין עבודה ממפעלים באזורים אלה.

באשר לחובת המכרז לרכישת מדים, טען משרד הביטחון כי קיבל פטור מחובה זו בשל הצורך בשמירת קווי הייצור של מפעלים אלה - וכטל ציין כי המתפרות הללו מתקיימות רק מהזמנות של משרד הביטחון, וקיום מכרז עשוי להביא לסגירתן.

מדיניות ראויה

במכתב שהעביר מבקר המדינה לעו"ד אחז בן-ארי, היועץ המשפטי של מערכת הביטחון, נדחו טענותיו של המשרד. המבקר מצא כי התלונה מוצדקת וכי אין כל הצדקה להמשך ההתקשרות עם המתפרות הקבועות.

המבקר קבע כי המדיניות , הראויה לכשעצמה, של עידוד מפעלים באזורי עדיפות לאומית ובפריפריה, אינה מצדיקה את הפטור האמור.