ההצעה הגבוהה ביותר עבור אגרקסקו: 90 מיליון שקל

המציעה, חברת כסלו, מוכנה להעסיק 150 עובדים - כשליש מכח האדם המועסק כיום בחברה ■ לפני פחות משנה הוערך שוויה של אגרקסקו ב-600 מיליון שקל

פחות משנה לאחר ששוויה הוערך ב-600 מיליון שקל (ע"י משרד רו"ח קסלמן) לצורך הפרטה מתוכננת, הוגשו היום שתי הצעות "משמעותיות" לרכישת השליטה בחברת אגרקסקו, תמורת סכומים הרחוקים מלהזכיר שווי זה.

ההצעות נחשפו הבוקר לראשונה בדיון שהתקיים בביהמ"ש המחוזי בת"א ועסק בגורלה של חברת הייצוא החקלאי הנמצאת מאז סוף יוני בהקפאת הליכים לאחר שנקלעה למשבר תזרימי חמור. השופטת ורדה אלשיך תחליט עד מחר בבוקר האם להאריך שוב את תקופת ההקפאה.

אלשיך אמרה היום בדיון כי "אני לא מוכנה שעו"ד שלמה נס ימשוך אותי שוב. למה היום שומעים על הצעות לראשונה? בפעם הבאה אם לא תהיה הצעה מפורטת אפסיק את הקפאת ההליכים ואגרקסקו תתפרק. אין מה לבדוק הצעה שנראית כמו גבינה שוויצרית", הטיחה השופטת בנאמן, שביקש ארכה נוספת לתקופת הקפאת ההליכים.

למרות שלכאורה לא מעט גורמים התעניינו ברכישת אגרקסקו, מאז נודע על קשייה, היום גילה עו"ד נס כי הצעות שנתקבלו לרכישת החברה כללו סכומים של 3-5 מיליון אירו בלבד, ורק שתי הצעות מוגדרות "משמעותיות".

ההצעה הראשונה היא של קרן ההשקעות ורטיקל קפיטל גרופ, המחזיקה בחברת Ciccolella ההולנדית, שעובדת עם אגרקסקו, והיא החברה הגדולה באירופה בתחום של יבוא ושיווק פרחים. הצעת ורטיקל היא לרכישה של חלק מנכסי אגרקסקו, כולל מותגים החברה, מערכות המידע והלקוחות.

ההצעה כוללת תשלום של 9 מיליון אירו למגדלים להם חייבת אגרקסקו כספים, ושהתחייבו לעבוד עם החברה לפחות ב-5 השנים הקרובות, וכן תשלום של 15 מיליון אירו, שייפרס על פני שנים הקרובות וישולם לפי היקף ההכנסות השנתי (עד לגובה של 30% מרווחי החברה לפני מס).

ההצעה השנייה היא מקבוצת כסלו, שהוצגה כמי ששולטת על חברות בישראל בתחומי לוגיסטיקה, סחר בינלאומי ונדל"ן. כסלו מציעה לרכוש את מניות אגרקסקו ולהפעילה כ"עסק חי" תמורת 90 מיליון שקל, מהם 35 מיליון שקל ב-7 תשלומים רבעוניים, והיתרה בהתאם למחזור ההכנסות השנתי על פני מספר שנים. כסלו מציעה להמשיך להפעיל את אגרקסקו כ"עסק חי" ולהעסיק 150 עובדים - כשליש ממצבת העובדים הנוכחית.

אגרקסקו, המייצאת מוצרי חקלאות תחת המותגים Carmel ו-Alesia, נקלעה למשבר, ואת 2010 סיימה בהפסד כבד של 33 מיליון אירו. היקף חובותיה הוא כ-110 מיליון אירו, כשמתוכם כ-30 מיליון אירו הם למחזיקי אג"ח מוסדיים בישראל.

"30 שנה ולא ראיתי כזה תיק"

החברה נמצאת בשליטת המדינה (30.3% מהמניות ורוב בדירקטוריון), מועצת הצמחים ומועצות חקלאיות נוספות (58.7%) ותנובה (11%). החברה מעניקה שירותי יצוא, שיווק ושינוע של תוצרת חקלאית ל-80 מדינות ברחבי העולם (2,500 לקוחות), בעיקר באירופה. הסחורה נרכשת מ-2,200 מגדלים בישראל ונמכרת בחו"ל בקונסיגנציה.

עו"ד שלמה נס, נאמן החברה בהקפאת הליכים, נותר גם היום אופטימי: "אני 30 שנה בתחום ולא נתקלתי בתיק כזה קשה, אבל החברה לא תרד לטמיון ותמשיך להתקיים. עד היום נגבו בתקופת ההקפאה למעלה מ-45 מיליון אירו במסגרת פעילות שוטפת וגביית חובות. הבעיה המרכזית של המשקיעים הפוטנציאלים היא כיצד להבטיח שהמגדלים יישארו עם החברה".