שאמה: "בבתי הקולנוע מוכרים פופקורן ב-200 שקל לק"ג"

יו"ר ועדת הכלכלה הגדיר בדיון שנערך היום את בתי הקולנוע כמונופול שקובע "מחירים בשמיים"

הרווח הגולמי של המזנונים עומד על 80% ממחיר המוצר לצרכן - כך חשף היום (ד') מנכ"ל יס פלאנט, משה גרבינגר, בדיון שקיימה ועדת הכלכלה של הכנסת.

בדיון, שעסק במחירים שנגבים עבור מוצרי המזון במקומות בילוי, התברר עוד כי מכירות הפופקורן מהוות 8% מרווחי חברת בתי-הקולנוע.

יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, שבעבר הגיש הצעת חוק המתייחסת למחיר הפופקורן בבתי-הקולנוע, הגדיר בדיון את בתי-הקולנוע כמונופול שקובע "מחירים בשמיים".

על הצופים אמר שאמה כי הם לקוחות שבויים חסרי יכולת להתמקח או אפשרויות בחירה אחרות. יו"ר הוועדה אמר כי ישנם מוצרים שעלותם במקומות הבילוי מאמירה למאות ואלפי אחוזים ממחירם המקורי. בבתי-הקולנוע, למשל, נמכר הפופקורן במחיר של כ-200 שקל לק"ג.

שאמה סיפר בדיון כי ערך בדיקה בקרב המזנונים על חופי היום. "בעלי המזנונים, כמו העיריות ובתי-החולים, חוגגים במסים ובדמי הזיכיון שהם גובים ממפעילי המזנונים, והללו משרשרים את דמי השכירות והזיכיון הגבוהים לצרכן, שנדרש לשלם אותם תמורת המוצרים במחיר גבוה במיוחד", אמר.

חברת אתרים, שמפעילה את 13 המזנונים בחופי תל-אביב, אמרה בדיון כי במכרזים שלהם נקבעים מחירי מקסימום למוצרי יסוד, ובהם 7 שקלים עבור מים מינרליים, 5 שקלים לארטיק ו-12 שקל לכריך.

שאמה אמר בדיון כי יש למצוא פתרון לבעיה וסיפר כי פנה לממונה על ההגבלים העסקיים, אך זה הסביר לו כי יש קושי רב בהטלת פיקוח על המוצרים.

"שווה לחדש וללטש את הבעיה כדי למצוא לה פתרון חוקי. המצב שהצרכן הולך לבלות במגרש ספורט או בבית-קולנוע או בחוף רחצה הוא של ניצול בולט וזועק לשמים. הדבר בולט בעיקר במכונות מכירת מזון ומשקאות אוטומטיות", אמר שאמה. לדבריו, יש להתנות את מתן הזיכיונות במחירי המוצרים שיימכרו.

בתום הדיון החליטה הוועדה להטיל על רשות ההגבלים העסקיים לגבש המלצות להורדת המחירים בתוך 3 חודשים. שאמה איים כי אם לא ייעשה הדבר, הוועדה תקדם הצעת חוק בנושא.

יו"ר הוועדה קרא לרשות הצרכן במשרד התמ"ת לנקוט צעדים בנושא, והציע גם לבעלי העסקים לנקוט יוזמה ולהעניק הנחות במחירים למשפחות שיוצאות לבילוי עם הילדים.