אפקט כחלון: 18% ירידה ברווחי חברות הסלולר ברבעון 2

השינויים הרגולטוריים של שר התקשורת כחלון מתבטאים במלואם לראשונה ■ ההכנסות של חברות הסלולר ממכירת ציוד זינקו לכ-1.5 מיליארד שקל, בעיקר בזכות הסמארטפונים

כבר ברבעון הראשון של השנה הצביעו דוחות חברות הסלולר על תחילת הפגיעה של השינויים הרגולטוריים בתוצאות. ברבעון השני ההשפעה כבר ניכרת יותר.

ברווח המצרפי של 3 החברות - סלקום מקבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר, פרטנר שבשליטת סקיילקס של אילן בן-דב ופלאפון מקבוצת בזק של שאול אלוביץ' - נרשמה ברבעון השני ירידה של 17.8% ביחס לרבעון המקביל ב-2010. ועדיין, המספרים מרשימים: 3 החברות הרוויחו יחד 728 מיליון שקל, ופלאפון רשמה את הרווח הגבוה ביותר.

בתחילת השנה נכנסה לתוקף הירידה בדמי הקישוריות, התעריף שחברת תקשורת נדרשת לשלם בכל פעם שהיא מעבירה לחברה אחרת שיחה או SMS. במקביל, חברות הסלולר, שהתרגלו אמנם לשוק רווי אך לא מאוד תחרותי, נערכות ליום שאחרי כניסת המתחרים החדשים.

מירס וגולן טלקום זכו במכרז התדרים שערך משרד התקשורת (שזכה לביקורות רבות בעקבות פסילת שתיים מהחברות), ומתכוננות לקראת כניסתן לשוק. גם מפעילים וירטואליים, MVNO, עשויים להיכנס ולהגביר את התחרות.

וכך, חברות הסלולר הוותיקות מנסות כבר עכשיו לפתות מנויים. התוצאה: עלייה חדה במכירת מכשירים, לצד שחיקת מחירים.

כבר ברבעון הקודם נרשם זינוק מרשים בהכנסות ממכירת ציוד קצה, כשהכוונה היא בעיקר לסמארטפונים. המגמה המשיכה גם ברבעון השני, וגם הפעם מכירת הציוד הצליחה לפצות חלקית על השחיקה בהכנסות משירותי סלולר.

בפלאפון ההכנסות ממכירת ציוד הגיעו ל-513 מיליון שקל, עלייה של 77.5% ביחס לרבעון המקביל; בסלקום הן הגיעו ל-458 מיליון שקל, 137.3% יותר מהרבעון המקביל; ובפרטנר המכירות הגבוהות ביותר, 520 מיליון שקל, עלייה של 97%; ובסך-הכול הכנסות 3 החברות מתחום זה עמדו על 1.49 מיליארד שקל.

ירידה בהכנסות משירותים

בכל הקשור להכנסות משירותים, המגמה היא הפוכה. על רקע השינויים בשוק, החברות נאלצות להתרגל למספרים מסדר גודל שונה לגמרי. בפלאפון, שכבר רשמה ברבעונים קודמים הכנסות משירותים בהיקף של יותר ממיליארד שקל, נרשמה ירידה של 18.9% ל-925 מיליון שקל. נראה כי בסלקום הפגיעה מהורדת דמי הקישוריות מהותית יותר מאשר בפלאפון, וההכנסות שלה משירותים ירדו ב-24.5% לרמה של 1.13 מיליארד שקל. בפרטנר הירידה הייתה 21.9% ל-1.1 מיליארד שקל.

הפגיעה בשורה העליונה משפיעה מן הסתם גם על ה-EBITDA (רווח בנטרול מס, ריבית, פחת והפחתות) ועל הרווח הנקי. בעוד שה-EBITDA ירד אצל 3 החברות, ברווח הנקי יש מי שמצליחה לגדול. פלאפון רשמה ברבעון השני רווח נקי של 279 מיליון שקל, עלייה של 4.5%. חברת הסלולר הגדולה בישראל היא סלקום, עם 3.37 מיליון מנויים; מספר המנויים של פרטנר הוא 3.18 מיליון, ובפלאפון ישנם 2.89 מיליון מנויים.

הישראלים אוהבים לדבר בטלפון הנייד, ומספר דקות השימוש נע בין 342 בסלקום ל-396 בפרטנר. ההכנסה החודשית הממוצעת למנוי (ARPU) בשקלים היא הגבוהה ביותר בפרטנר - 112 שקל. בכל החברות נרשמה ירידה בשל שחיקת המחירים.

שיעורי הנטישה בפלאפון ממשיכים להיות נמוכים משל המתחרות, 4.9% לעומת 6.4% בסלקום ו-6.5% בפרטנר.

תוצאות חברות הסלולר ברבעון השני
 תוצאות חברות הסלולר ברבעון השני