מדריך לעובד המתלבט: האם כדאי לקבל רכב חשמלי?

הרכב החשמלי מצטרף לאופציות הבחירה של מקבלי הרכב הצמוד ■ כמה זה יעלה לעובד, ומה חשוב לקחת בחשבון לפני שמכניסים את התקע

החודש הצטרף הרכב החשמלי, לראשונה, לרשימת אופציות הבחירה של מקבלי הרכב הצמוד בארץ לאחר שנחתם הסכם ראשון בין בטר פלייס עם חברת הליסינג אלבר. אלא שמערכת השיקולים של העובדים בבחירה "החשמלית" שונה מזו של לקוחות פרטיים. איך ייראה השוק החדש? מדריך למתלבטים.

כמה זה יעלה לעובד?

כמו בכל רכב ליסינג, עלות הרכב חשמלי לעובד המקבל רכב צמוד מורכבת משלושה אלמנטים של תשלום. השניים הראשונים, שמנוכים ממשכורת העובד, הם העלות החודשית של רכב הליסינג ושווי השימוש החודשי.

העלות החודשית של רכב הליסינג דומה לזו של רכב משפחתי בטווח המחיר הממוצע בשוק (באזור ה-122 אלף שקל פלוס מינוס) כלומר בסביבות ה-2,400 עד 2,800 שקל בחודש כאשר המחיר הסופי המדויק נקבע כמקובל בשוק במו"מ בין הצי ,שמצטייד בכלי הרכב, לבין חברת הליסינג בהתאם לכמות הרכישות ו/או הכוח השיווקי של אותו צי, הנחות תקופתיות משתנות וכדומה.

עם זאת, ייתכן שיהיו מעבידים שיחליטו, מנימוקים של תדמית "ירוקה" של התאגיד, לעודד את העובדים לבחור ברכב חשמלי ולכן יסבסדו/יגלמו את חלק מהעלות החודשית שלו לעובדים.

מרכיב העלות השני הוא שווי השימוש, שכמו ברוב הדגמים עומד השנה על 2.5% ממחיר המחירון הרשמי של הרכב. במקרה של הפלואנס החשמלית מדובר במחיר מחירון רשמי של 122,900 ולפיכך בשווי שימוש חודשי של כ-3,072 שקל לחודש. לפיכך, תיאורטית, הבחירה ברכב חשמלי "שקופה למשתמש" מבחינת המשכורת בהשוואה למשפחתית בנזין רגילה אלא אם כן הוא נמנה על מקבלי רכב קטן יותר מרכב משפחתי ורוצה לשדרג לחשמלי.

כמה זה עולה למעביד?

רוב המעבידים משלמים עבור העובד את עלות הדלק השנתית. במקרה של הרכב החשמלי המקבילות של חשבון הדלקן הן "חבילות הקילומטרים החודשיות" שאותם ישלמו המעסיקים לחברת "בטר פלייס". המחיר החודשי ישתנה בהתאם לחבילה שירכוש הבוס עבור עובדיו וגם, כנראה, בהתאם לכוח המיקוח של הצי והיקף המכוניות שיזמין.

כיום, ברוב הציים אין מגבלה ריאלית מעשית למספר הליטרים השנתי ובלבד שהוא בגבולות ההיגיון. עובד שנוסע 35 אלף קילומטר בשנה לא נדרש לשלם יותר מעובד שנוסע 20 אלף קילומטר. אבל במקרה של הרכב החשמלי הבוס יקבע מראש "מכסת קילומטרים". לפיכך מנהלי ציים וכספים בארגון, יצטרכו לעמוד בפני לחצים בתוך הארגון להזמין מראש עבור מקבלי הרכב "חבילות" גדולות ככל האפשר.

איפה התמריצים?

המקדימים להצטייד ברכב חשמלי יהנו מבונוס יקר מציאות בדמות מקום חנייה מובטח בצמוד לעבודה. חבילת השירות של הרכב החשמלי לארגונים כוללת גם התקנת עמדת הטענה לכל מנוי במקום העבודה.

איפה הבעיה?

לפחות בשלב הראשון יוכלו מקבלי רכב צמוד להזמין רנו פלואנס חשמלית רק אם הם עונים על הקריטריון הבסיסי של כל המנויים, כלומר שיש להם בעלות על חנייה פרטית בבית או לפחות מקום חנייה קבוע בחניון ציבורי או פרטי. בנוסף, לפחות בשלבים הראשונים אפשר לצפות למגבלות על הכיסוי הגיאוגרפי של עמדות החלפת הסוללות בארץ, שמהן תיגזרנה גם מגבלות על טווח הנסיעה.