בקשה לייצוגית: סלקום גורמת לחיובי יתר על הודעות SMS

בבקשה, בהיקף 145 מיליון שקל, נטען כי סלקום מפחיתה שלא כדין את מספר התווים בכל מקטע לחיוב של הודעות SMS בעברית, ברוסית, בערבית ובאנגלית - ובכך גורמת לחיובי יתר

חברת הסלולר סלקום מטעה את מנוייה ומחייבת אותם ביתר בעת שליחת הודעות טקסט (SMS) - כך נטען בתביעה ובבקשה לאישורה כייצוגית, בהיקף של כ-145 מיליון שקל, שהוגשה הבוקר (א') לבית המשפט המחוזי מרכז כנגד החברה.

בבקשה נטען כי סלקום מפחיתה שלא כדין את מספר התווים בכל מקטע לחיוב של הודעות הטקסט (SMS) בעברית, ברוסית, בערבית ובאנגלית - ובכך גורמת לחיובי יתר בחשבונות מנוייה.

התובעים, משה דרורי ואלינור ביטון, המיוצגים בידי עורכי הדין רענן בשן ובת-חן פארי סבאג, טוענים כי סלקום הטעתה אותם ואת יתר מנוייה והפרה את התחייבותה כלפיהם, בכך שקיצרה את אורך מקטעי ההודעה והפחיתה את מספר התווים בכל מקטע לחיוב. בשל קיצור אורך המקטעים, כל הודעת טקסט פוצלה למספר גדול יותר של מקטעים, וכך חויבו המנויים על משלוח מקטעים עודפים.

כידוע, הצרכן מחויב במשלוח הודעות טקסט לפי מספר התווים שבהודעה. התווים כוללים אותיות, רווחים וסימני פיסוק. ככל שבהודעה נכלל מספר רב יותר של תווים - כך מפוצלת ההודעה למספר גדול יותר של מקטעים, שעל כל אחד מהם מחויב הצרכן.

לטענת התובעים הייצוגיים, בהסכמי ההתקשרות עם מנוייה ובאתר האינטרנט שלה מתחייבת סלקום למנות כל 70 תווים בעברית, רוסית וערבית וכן 160 תווים באנגלית, כמקטע אחד לחיוב. ואולם, נטען, החברה מפרה את התחייבותה ובפועל מקצרת את אורך המקטעים ב-3 עד 10 תווים.

מעשירה את כיסה במיליונים

לשם אימות טענותיהם בטרם הגשת התביעה, ערכו התובעים בדיקות מדוקדקות בנוגע לאופן חלוקת מסרונים למקטעים והחיוב בגינם באמצעות מכשירים משני דגמים שונים: הבלאקברי, שבו מובנה מונה תווים בעת הקלדת טקסט; והאייפון, שבו לא קיים מונה תווים מובנה, ויש להגדירו במיוחד.

במסגרת הבדיקה שלחו התובעים מסרונים שכללו תווים בהיקפים שונים ובדקו את כמות המקטעים שחויבה בגינם. בבדיקה נמצא כי המסרונים שנשלחו חויבו בסכומים העולים על התעריף שפירסמה סלקום, וזאת עקב קיצור אורך התווים בכל הודעה שניתן לשגר.

כך למשל, נמצא כי הודעת טקסט בעברית המונה 135 תווים, ואשר אמורה להיות מחויבת כמשלוח 2 מקטעים - מחויבת בפועל כמשלוח 3 מקטעים. באופן דומה, הודעת טקסט באנגלית, המונה 310 תווים, ואשר אמורה להיות מחויבת כ-2 מקטעים - מחויבת בפועל כ-3 מקטעים.

וכך, נטען בבקשה, מחייבת סלקום את מנוייה במשלוח הודעות עודפות, ומעשירה את כיסה בסכומים שהצטברו למיליונים רבים.

עוד טוענים התובעים הייצוגיים כי בשל קיצור אורך המקטעים, גורמת סלקום ללקוחותיה לנצל מהר יותר את חבילות הודעות הטקסט שברשותם, לחרוג מהחבילות ולשלם תעריף גבוה יותר לכל הודעה שבחריגה ואף לרכוש חבילות הודעות טקסט גדולות ויקרות יותר, שכלל אינן נחוצות להם.