ביניש: מערכת המשפט אינה מופקדת על קביעת המדיניות החברתית

נשיאת העליון ‎בהתבטאות ראשונה לגבי המחאה: "אין זה מתפקידנו לשנות תפיסות מאקרו המעוגנות במדיניות לגיטימית, אך יש בכוחנו לתרום לאדם הנזקק ולשנות דברים ברמת המיקרו"

‎‎‏"מערכת המשפט היא אמנם רשות מבין רשויות השלטון, אך אין היא מופקדת על קביעת המדיניות הכלכלית או החברתית במדינה. תפקידם של בתי המשפט להתערב כאשר יש פגיעה בזכויות אדם מוגנות וכאשר בא בפניהם עניין המצביע על הפרת עיקרון השוויון בחלוקת משאבים בין שווים בקרב האוכלוסייה. אין בידינו ואין זה מתפקידנו לשנות תפיסות מאקרו המעוגנות במדיניות לגיטימית של הממשלה. אך יש בכוחנו - וזהו בהחלט תפקידנו - לתרום לאדם הנזקק ולשנות את המציאות ברמת המיקרו" - כך אמרה היום (ב') נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, בהתייחסות ראשונה למחאה החברתית הפוקדת את ישראל.

‏דברי ביניש נאמרו בטקס השבעתם של 22 שופטים חדשים, שנערך היום בבית הנשיא בירושלים ובמעמד נשיא המדינה, שמעון פרס.

יעקב נאמן, שמעון פרס, דורית ביניש, נילי ארד / צלם: יוסי זמיר
 יעקב נאמן, שמעון פרס, דורית ביניש, נילי ארד / צלם: יוסי זמיר

ביניש התייחסה בדבריה גם למצבה הקשה של מערכת המשפט, הגדירה אותה כ"חוליה נוספת בתפיסה חברתית כוללת המצויה בחסר", ולמעשה טענה כי גם מערכת המשפט סבלה ועודנה סובלת מאי-הצדק החברתי שבגינו החלה המחאה.

"משך שנים קופחה מערכת אכיפת החוק ובתי המשפט בכלל זה, כיוון שאיושה והקצאת המשאבים לחיזוקה לא היו בסדרי העדיפויות של כל ממשלות ישראל. התוצאה היא שגם בעמדנו בשיא כוח-האדם השיפוטי, עדיין הפער בין מספר התיקים המוגשים לכל הערכאות, לבין מספר השופטים שעליהם מוטל לדון בתיקים, הוא פער עצום", אמרה ביניש, והוסיפה כי לא רק שבתי המשפט אינם מותאמים לצרכים שהמערכת מתמודדת עמם, אלא גם "הסביבה הלוויינית" שלהם, שהיא תנאי להשלטת החוק והמשפט, נדחקה שנים רבות לקרן זווית.

"די להציץ לתנאים בבתי המעצר ובבתי הסוהר ובהיעדר מוסדות לנוער, לשיקום ולנזקקים - כדי להכיר בכך שרק פעולה משולבת שראשיתה בחינוך וסופה בבתי המשפט ובחוליות הקשורות למערכת המשפט, תיתן ביטוי לחלק כה חיוני מצורכי החברה", אמרה ביניש.

דורית ביניש, שמעון פרס, יעקב נאמן / צלם: יוסי זמיר
 דורית ביניש, שמעון פרס, יעקב נאמן / צלם: יוסי זמיר

‎‎‏"לעשות צדק"

‏עוד ציינה ביניש בדבריה כי כבר לפני שנה היא השמיעה קריאה הדומה לקריאות לשינוי סדרי העדיפויות במדינה, קריאה המושמעת כעת על-ידי מובילי המחאה החברתית.

"בטקס השבעת שופטים לפני שנה בדיוק דיברתי על התופעות הקשות של אלימות, איומים ועבריינות שפשטו במקומותינו. הזכרתי את המצוקות הקשות שבתי המשפט נחשפים אליהן מדי יום ביומו. ציינתי אז, ואני שבה ומציינת היום, כי על בתי המשפט לעשות כל מאמץ למיגור עבריינות ופשיעה, לקידום השוויון ולהגנה על זכויות אדם ואזרח, אך כפי שאמרתי אז - פתרון הבעיות שבפניהן ניצבת המדינה והחברה בישראל אינו מסור לבתי המשפט בלבד", אמרה ביניש.

את דבריה בפני 22 השופטים הטריים סיימה נשיאת בית המשפט העליון באמירה כי מרגע כניסתם לתפקיד יהיה על השופטים להביא להחלטות ולמעשים את משמעות המונח "לעשות צדק".

"אלפי תיקים יבואו בפניכם, ענייניהם של אנשים המתמודדים עם בעיות שונות. בעיות חברתיות וסוציאליות, עניינים הנוגעים לזכויות אדם ואזרח, זכויות עובדים לרבות עובדים זרים ובעניינים הנוגעים לביטוח הלאומי, לביטוח בריאות ולהתמודדויות שבין אדם לחברו ולשלטון. אתם מצטרפים לשרשרת של גורמים שבכוחם להשפיע על מציאות חייהם של אנשים רבים. השתמשו בכוחכם זה בתבונה וברגישות".

22 שופטים חדשים

‏בין 22 השופטים החדשים שהושבעו היום נמצאים השופטת‎ ‎לאה‎ ‎גליקסמן-כוכבי‎,‎‏ שתכהן כשופטת בבית הדין הארצי לעבודה; השופטת רבקה‏‎ ‎פוקס, שתכהן כשופטת בבית המשפט המחוזי חיפה; השופט אלי בכר, שיכהן כשופט בבית המשפט המחוזי תל-אביב; השופט עאטף עיילבוני שיכהן כשופט בית המשפט המחוזי בנצרת; והשופט אלון אינפלד, שיכהן כשופט בבית המשפט‎ ‎המחוזי בבאר-שבע.

יתר השופטים שהושבעו היום הם עו"ד אורן שגב, שיכהן כשופט בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב; הרשם אסף הראל, שיכהן כשופט בית הדין האזורי לעבודה חיפה; עו"ד אסנת רובוביץ, שמונתה לשיפוט בבית הדין האזורי לעבודה תל-אביב; עו"ד אורי גולדקורן, שיכהן כשופט בתי משפט השלום מחוז צפון; עו"ד שירי היימן, שנבחרה לכהונת שופטת בית המשפט למשפחה במחוז חיפה;

הרשם נעמן אדריס, שנבחר לכהונת שופט בתי משפט השלום מחוז צפון; עו"ד מרים אילני, שנבחרה לשופטת בתי משפט השלום מחוז ירושלים; עו"ד אילנית אימבר, שנבחרה לשופטת בית המשפט לנוער במחוז צפון; עו"ד עינב גולומב, שנבחרה לכהונת שופטת בתי משפט השלום מחוז צפון, עו"ד אלון גביזון; שנבחר לשופט בית המשפט למשפחה במחוז דרום, עו"ד מי-טל אל-עד קרביס, שנבחרה לכהונת שופטת בתי משפט השלום במחוז תל-אביב; עו"ד חנה מרים לומפ, שנבחרה לכהונת שופטת בתי משפט השלום מחוז ירושלים;

הרשמת גלית אוסי-שרעבי, שנבחרה לכהונת שופטת בתי המשפט שלום מחוז תל-אביב; עו"ד איילת הוך-טל, שנבחרה לכהונת שופטת בתי משפט השלום מחוז חיפה; עו"ד דניאל בן-טולילה, שנבחר לכהונת שופט בתי משפט השלום מחוז דרום; עו"ד רון סולקין, שנבחר לכהונת שופט בתי משפט השלום מחוז דרום; ועו"ד בסאם קנדלפת, שיכהן כשופט בתי משפט לתעבורה מחוז צפון.‏