מי דוחף את מחיר הזהב

מה הייתם אומרים אם היו מספרים לכם שהוקמה מועצה לטובת אג"ח של טייקונים?

מחיר הזהב שובר לאחרונה שיאים חדשים על בסיס יומי, ובכל יום אנו מוצאים סיבה אחרת מדוע מגמה זו צפויה להימשך.

יש הטוענים שהזהב מגן מפני אינפלציה, יש הטוענים שהוא התחליף היחיד לחולשת הדולר ויש הבורחים אל הזהב ברגעי משבר. ייתכן וכל הסיבות מוצדקות ואף היו אלה שהפכו את הזהב להשקעה לגיטמית וראויה לכל משקיע. אבל ייתכן ולכל זה יש יד מכוונת.

הכירו את ה-WGC

מעטים יודעים שחברות כריית זהב המרכזיות הקימו את מוצעת הזהב העולמית (WGC) במטרה לסייע ליצור שוק לזהב שהן כורות. מצד אחד, ניתן לומר שמדובר בגוף לגיטימי לחלוטין (כמו מועצת החלב) שמטרתו לאגד גופים בעלי אינטרס משותף. מצד שני, מה הייתם אומרים אם הייתה קמה מועצה לטובת אגרות חוב הטייקונים?

עד שנת 2002, לא היו תעודות סל על הזהב. למשקיע הפשוט לא הייתה כל דרך להשקיע בזהב, והשקעה שכזו הייתה שמורה בעיקר לבנקים מרכזיים. באותה התקופה, סך ההשקעות העולמיות בזהב נאמדו בכ-400 מיליון טון. באותה השנה, נפגש מנכ"ל WGC עם משקיע מוסדי לשעבר, ובמהלך משחק גולף התחילו לגלגל את נושא קרנות ה-ETF על הזהב.

השקת הקרן הראשונה לא הייתה פשוטה מכיוון שמכשיר שכזה לא היה קיים לפני. נדרשו מספר רב של אישורים על מנת להקים תעודת סל שכזו ולרשום אותה למסחר. לבסוף, בשנת 2003, הושקה תעודת הסל הראשונה, ה-GLD , שנרשמה למסחר בניו-יורק. השקת התעודה הביאה את ההשקעה לזהב להיות פשוטה ונגישה לכל משקיע.

השקת התעודה, ותעודות נוספות אחריה הרשומות למסחר בכל העולם, יצרה שוק חדש. וכך נוצר "יש מאין", שוק של כ-85 מיליארד דולר של השקעות בתעודות סל בזהב.

ההערכה היא ש-SPDR GOLD, תעודת הסל הראשונה שהושקה, מחזיקה לבדה כ-1,200 טון זהב, שהם כ-70 מיליארד דולר. חשוב להבין שאחזקות הזהב של התעודה הזו לבדה, גדולות יותר מרזרבות הזהב של שוויץ או סין (נכון ל-2010). למען הדיוק, ה-GLD היא הגוף השביעי בגדולו בעולם מבחינת אחזקות הזהב שלו המהוות כחצי מאחזקות הזהב של ה-IMF.

חיים נתן - זהב
 חיים נתן - זהב

הקמת שוק תעודות הסל על הזהב, הביאה למצב בו יותר משליש מהחזקות הזהב משמשות כיום להשקעה.

קונספירטיבי או לגיטימי?

נכון שהסיפור על גוף שמייצג חברות כרייה והשיק תעודות סל על הזהב תוך כדי משחק גולף, נראה לנו צהוב וקונספירטיבי. אבל בסך הכל מדובר בגוף לגיטימי שיצר מוצר והצליח לשווק להמונים את הצורך במוצר הזה.

הצורך בהשקעה בזהב תמיד היה, והוא תמיד נתפס כמגן וכמטבע סחיר שלא מאבד את הערכו. תעודות הסל פשוט הקלו את תהליך ההשקעה, ואיפשרו לנו לקבל עוד שנה של תשואות דו-ספרתיות למשקיעים במתכת.

חיים נתן הינו ראש צוות מאקרו במנורה מבטחים קרנות נאמנות בע"מ (להלן: "מנורה קרנות"), בעל רישיון מנהל תיקים ובעל זיקה מכוח תפקידו לנכסים פיננסיים.

מנורה קרנות ו/או חברות אחרות בקבוצה עשויים להיות בעלות עניין אישי בני"ע מכוח כך שהן מחזיקות ו/או עלולות להחזיק ו/או לבצע פעילות בני"ע עבור עצמן ו/או עבור לקוחותיהן ו/או במסגרת אחרת. אין לראות באמור לעיל עבודת אנליזה של ני"ע ו/או הצעה של הנכסים ו/או הזמנה לרכשם ו/או ייעוץ בדבר כדאיות ההשקעה בהם ו/או כהצעה או כשידול, במישרין ו/או בעקיפין, לקנות ו/או למכור את הנכסים, בשום אופן צורה ו/או דרך.

שיווק ההשקעות לעיל אינו מהווה תחליף לשיווק המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.