טבע שמה גז: תקים תחנת כוח במפעל ברמת חובב

ההשקעה נאמדת בכ-70 מיליון דולר בהספק של 45 מגוואט ■ החברה שוקדת כעת על תסקיר השפעה על הסביבה לבקשת הוועדה המחוזית מחוז דרום

חברת התרופות טבע מצטרפת לשוק צרכני הגז הטבעי. החברה מקדמת תוכנית להקמת תחנת כוח פרטית בשטח מפעל טבע-טק ברמת חובב. עלות ההקמה של תחנה בהספק זהה לזה שמבקשת טבע להקים, נאמדת בכ-60 עד 70 מיליון דולר.

התחנה שתפעל בגז טבעי תספק את צריכת החשמל של המפעל, ותוכל למכור את עודפי החשמל לחברת החשמל. התוכנית להקמת תחנת הכוח נדונה לאחרונה בוועדה המחוזית מחוז דרום, שהחליטה לחייב את טבע להגיש תסקיר השפעה על הסביבה, על-פי הנחיות היועץ הסביבתי של הוועדה.

במכתשים אגן כבר בהקמה

לפי הנתונים שהציגה טבע-טק לוועדה, תהיה תחנת הכוח המתוכננת בעלת הספק של עד 45 מגוואט, ותפעל במתכונת קוגנרציה (מחזור משולב). התחנה, שתפעל כאמור על בסיס גז, תהיה דו-דלקית ותוכל לפעול בסולר או במזוט כגיבוי. צריכת החשמל של מפעל טבע-טק לבדו מוערכת ב-20 עד 25 מגוואט, כך שהתחנה תוכל לייצר עודפי חשמל שיימכרו לרשת.

בחברת טבע סירבו להתייחס לפניית "גלובס" בעניין.

מדובר במפעל השני ברמת חובב היוזם תחנת כוח פרטית. מפעל מכתשים אגן צפוי להתחיל בימים אלה בהקמה של תחנת כוח בהספק של 120 מגוואט שתהיה מבוססת אף היא על גז טבעי. בפרויקט להקמת התחנה והפעלתה זכתה חברת אדלטק של משפחת אדלסבורג. עלות ההשקעה בהקמה מוערכת ב-200 מיליון דולר.

גם במועצת רמת חובב רוצים להקים תחנת כוח

המועצה המקומית תעשייתית רמת חובב ומינהל מקרקעי ישראל מקדמים את הקמתה של תחנת כוח גדולה בשטח המועצה. מדובר בתחנה שתהיה בעלת הספק של כ-400 מגוואט, בהשקעה של למעלה מחצי מיליארד דולר.

על-פי התוכנית, הנמצאת בדיונים ראשוניים, יפורסם מכרז קרקע לתכנון, הקמה והפעלה של התחנה בשטח של כ-60 דונם שנמצא בתחומי אזור התעשייה. התוכנית כפופה עדיין לקבלת אישור מהמועצה הארצית לתכנון ולבנייה לתיקון תמ"א 10, תוכנית המתאר הארצית לתחנות כוח.

בנוסף נדרשים עדיין אישורי רשות החשמל ובדיקת היתכנות מול חברת החשמל לגבי היכולת להוליך את החשמל שתייצר התחנה. מועצת רמת חובב, בראשות אנדרי אוזן, מקדמת במקביל גם מיזם סולארי להקמת תחנה פוטו-וולטאית שתהיה בעלת הספק של 30 מגוואט.

לצורך הקמת התחנה הוקצה שטח של 485 דונם באזור בריכות האגירה הישנות של רמת חובב. להערכת גורמים במועצה המכרז להקמת התחנה הסולארית יפורסם במהלך השנה.