"בעקבות הירידה במדד יש מקום להוריד את הריבית"

אנליסט תכלית-דיסקונט:" הייתה ציפייה כי המחאה המקומית, בשילוב ההאטה העולמית הקרבה, ימתנו את עליות המחירים" ■ יהודה טלמון: "הורדת הריבית יכולה לתרום להורדת הנטל על העצמאים ומעמד הביניים"

זורמות התגובות במשק בעקבות פרסום מדד המחירים לצרכן לחודש יולי שירד באופן מפתיע ל-0.3%: "הירידה המפתיעה במדד, מחזקת את הערכה כי הנגיד יותיר את הריבית על כנה עד סוף השנה, עד שתתברר מידת ההאטה העולמית", אמר יאיר דרורי, האנליסט הראשי של חברת ניהול התיקים תכלית-דיסקונט.

"ציפיות האינפלציה, הנגזרות משוק האג"ח, קרסו בחודש האחרון לרמות נמוכות של 2.2% לשנה הקרובה, לעומת 2.8% לפני חודש וניבאו את ההפתעה במדד. זאת, מתוך ציפייה כי המחאה המקומית, בשילוב ההאטה העולמית הקרבה, ימתנו את עליות המחירים בכלל, ואת מחירי הדיור בפרט", ציין דרורי.

נשיא להב (לשכת העצמאים והעסקים בישראל), עו"ד יהודה טלמון, הגיב גם הוא למדד המחרים לצרכן שפורסם היום ואמר כי יש מקום לדרוש מהנגיד להוריד את הריבית לפחות ברבע אחוז, זאת בשל המצב בעולם ומאחר ובארה"ב לא צפויה העלאת ריבית עד שנת 2013. "בנוסף, הורדת הריבית יכולה לתרום להורדת הנטל על העצמאים ומעמד הביניים", אמר טלמון.

"נראה כי בנק ישראל יותיר את הריבית על כנה"

יוסי פריימן, מנכ"ל קבוצת פריקו, אמר כי המדד הנוכחי תואם את ההאטה בפעילות הכלכלית. "למרות המדד הנוכחי הנמוך, אם נראה את המשך התייצבות תוואי האינפלציה תחת לרמה של 2.5%, ניתן בהחלט לצפות שבנק ישראל יבחר להוריד את שער הריבית. עם זאת, לבנק ישראל אסור לפעול במדיניות זיגזג ולהוריד החודש את הריבית. ככל הנראה, בנק ישראל יותיר את הריבית לחודש ספטמבר על כנה אך יוכל לעשות כן במידה ונראה מדד נמוך נוסף בחודש אוגוסט. הורדה פתאומית של ריבית בנק ישראל עשויה לעודד בועות פיננסיות ולתרום לעליית מחירים מחודשת גם בשוק הנדל"ן", מעריך.

נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, יהודה אלחדיף ציין כי מדד חודש יולי משקף ירידה ברורה בלחצי האינפלציה בארץ, בדומה לעולם. "מגמה זו צפויה להימשך על רקע ההאטה הצפויה בפעילות הכלכלית, התמתנות עליית מחירי הסחורות וירידה בערך נכסי הציבור", העריך.

להערכת אלחדיף יש הכרח לתת כיום עדיפות למדיניות התומכת בהפחתת הריבית, נוכח קיומה של אינפלציה סבירה במשק הישראלי. "הפחתת הריבית תסייע רבות לעסקים הקטנים בהורדת עלויות המימון המעיקות עליהם", אמר.