"הפריפריה בישראל הפכה למקלט מס עבור חברות"

רו"ח דורון שטיין מפירמת רואי החשבון זיו-האפט: "תופעת מדינת תל-אביב חייבת להיפסק"

15% מחברות התעשייה מתכננות להעביר את פעילותן לפריפריה בעקבות החוק לעידוד השקעות הון - כך עולה מבדיקה שערכה פירמת רואי החשבון BDO זיו-האפט. רו"ח דורון שטיין, שותף באשכול התעשייה של BDO זיו-האפט, מכנה את הפריפריה בישראל "מקלט מס אולטימטיבי".

"במשך שנים הורגלו בעלי החברות שמס ההכנסה הישראלי הינו מהגבוהים בעולם", אמר שטיין. "שיעורי מס חברות הגיעו עד לפני שנים ספורות לשיעור של 36%, ונוסף לו מס על משיכת רווחים בשיעור 25%. שיעור מס אפקטיבי של 52% היווה מכשול להשקעות ישראליות, כמו גם להשקעות של משקיעי חוץ. כל זאת בתקופה בה רווחים מהשקעה בניירות ערך סחירים הייתה פטורה ממס, ויצרה לכן מוטיווציה להשקיע בשוק ההון ופחות בתעשייה".

ואולם, תחת המדיניות הכלכלית שהוביל ראש הממשלה בנימין נתניהו הורד מס החברות בהדרגה, והוא אמור לרדת ל-18% עד שנת 2016, אלא אם נתניהו יחליט לבטל את הורדת מס החברות ואולי אף להעלותו במסגרת התוכנית הכלכלית החדשה שמגובשת בעקבות המחאה הציבורית על יוקר המחיה.

שטיין מציין כי חברות מעוניינות להעביר פעילות לפריפריה כדי לזכות בהטבות מס נוספות, כגון מענקי השקעה על השקעה בציוד ומכונות בשיעור 24%, השתתפות בשיעור 50% בעלויות מחקר ופיתוח, מס חברות אשר יירד בהדרגה לשיעור 6%, מס מופחת על דיבידנד בשיעור 15% בלבד - וכל זאת בשילוב זיכוי מס לעובדים ביישובי פריפריה וקווי עימות.

לפי בדיקת BDO, כ-40% מהחברות בישראל כבר בחרו בהטבות על-פי חוק עידוד השקעות החדש; 20% מהחברות נמצאות בתהליך של "גיור" חברות שהוקמו על-ידן, לצורך פעילות בחו"ל; 15% מהחברות מכינות תכניות מעבר מהמרכז לפריפריה כדי לזכות בהטבות; ומעל 35% מחברות מגישות בימים אלה בקשות למדען הראשי להכרה בתוכניות המו"פ שלהן כזכויות למענקים.

"תופעת מדינת תל-אביב חייבת להיפסק", הוסיף שטיין. "המדינה מצאה דרך מקורית למשוך משקיעים מהשורה הראשונה להקים את מפעליהם בפריפריה הדלילה. שילוב של סלילת מסילות רכבת ושדות-תעופה, יחד עם הטבות למגורי צעירים לרכישת דירה ראשונה, בשילוב עם הטבות מס לאזורים אלה - הינה מנוף צמיחה לתעשייה אשר צמאה לגידול. הפרסומים כאילו שיעור האבטלה בישראל ירד לשיעור של 5.7% בלבד אינם משקפים את שיעור האבטלה הגבוה יותר בפריפריה, המגיע בחלק מהיישובים למעל 15%".