שיערוך בניין HSBC בניו-יורק הזניק את רווחי נכסים ובניין

חברת הנדל"ן הרוויחה 91 מיליון שקל - זינוק של 237% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ■ עדיין לא הוסדרו חובות ומימון פרויקט ה"פלאזה" בלאס וגאס

חברת נכסים ובנין, זרוע הנדל"ן של קבוצת אי.די.בי, דיווחה היום על עלייה של 11% בהכנסות מהשכרת נכסים ברבעון השני, ל-159 מיליון שקל. בשורה התחתונה נרשם רווח של 91 מיליון שקל - זינוק של 237% מהרבעון המקביל אשתקד, הודות לשערוך מאסיבי של נכסים בהיקף של 276 מיליון שקל (לעומת 109 מיליון שקל ברבעון המקביל).

את עליית הערך מסבירים בחברה בעדכון שוויו ההוגן של בניין HSBC בניו-יורק, בסכום של 139 מיליון שקל, בשינוי תזרים המזומנים הצפוי לנבוע מהנכסים עקב היותם מושכרים בחוזים צמודי מדד, וכן בעלייה ריאלית בדמי השכירות הנגבים בנכסיה השונים של הקבוצה.

בסיכום המחצית הראשונה של 2011 הגיעו ההכנסות ל-314 מיליון שקל, שיפור של 15%, ובשורה התחתונה נרשם רווח נקי של 113 מיליון שקל, גידול של 35%, הודות לשערוכים בגובה 312 מיליון שקל (118 מיליון שקל בתקופה המקבילה).

סגי איתן, מנכ"לית קבוצת נכסים ובנין, מסרה היום כי "במחצית הראשונה של השנה המשיכה נכסים ובנין להגדיל את ההכנסות משכר דירה, המהוות את ליבת העסקים שלה. במקביל, הקבוצה מתמקדת בפיתוח פעילות התחדשות עירונית (פינוי-בינוי), המשלבת בין הפן החברתי לנדל"ני (היצע). בכוונת הקבוצה לצאת לשיווק הפרויקט הראשון בפתח תקווה, בהיקף של 360 יחידות דיור, כבר ברבעון הקרוב".

"אין שינוי בשווי הקרקע בוגאס"

הדוחות כוללים התייחסות לפרויקט ה"פלאזה" בלאס וגאס, בו שותפה קבוצת אי.די.בי (חלקה של נכסים ובנין הוא 25%) עם אלעד גרופ של יצחק תשובה. בחברה מציינים, כי בחודשים האחרונים בוחנים הצדדים חלופות שונות להשגת מימון לפרויקט בשנים הקרובות, לרבות טיפול בהלוואה בסך כ-620 מיליון דולר מקונסורציום בנקים, שמועד פירעונה הוא באוגוסט 2012. בין היתר, נבחנת אפשרות להתקשר עם בנק השקעות בינלאומי שיסייע במו"מ עם המלווים.

מאחר שטרם הושג הסדר עם המלווים הקיימים, ועוד לא גובש מימון לפרויקט, צפויה דחייה במועד התחלת הבנייה של הפרויקט המתוכנן, ובמקום בסוף השנה הנוכחית, עשויה הבנייה להתחיל במהלך 2012.

את הקרקע לפרויקט השאפתני רכשו הצדדים לפני ארבע שנים תמורת 1.24 מיליארד דולר, ערב פרוץ משבר הסאב-פריים בארה"ב, שפגע קשות בנדל"ן האמריקני בכלל ובעיר ההימורים בפרט. מחצית מהקרקע נרכשה מהון עצמי, והיתר בהלוואה.

כשהגיע מועד פירעון ההלוואה, במארס 2009, הושגה הארכה עד אוגוסט 2012 בתנאים דומים, כנגד תשלום מזומן עבור ריבית עתידית של 95 מיליון דולר. בשל משבר הנדל"ן בארה"ב, מחקו החברות המושקעות בפרויקט 483 מיליון דולר מהשקעתן בשנים קודמות.

נכסים ובנין מדווחת כי לא חל שינוי בשווי הקרקע, המוערכת במיליארד דולר. היא מתבססת בכך על תקן 36, הקובע שיש לפחית את שווי הנכס עד ל"סכום בר השבה" שלו שהוא הגבוה מבין: שווי שימוש (Value in Use) המחושב על פי היוון תזרימי המזומנים הצפויים להתקבל מהנכס, או שווי הוגן (השווי שניתן לקבל בעת מימוש הנכס) בניכוי עלויות מכירה.