צולם ביום כיף: הטרנד החדש שסוחף את ענף התיירות

אחד הטרנדים החמים בתיירות הוא שילוב של נופש או טיול עם אתגר צילומי, מסוף שבוע תל אביבי ועד צילומי נוף בטבע ■ יש קליק

החום התל אביבי באותו בוקר לא הפריע לנו, קבוצת צלמים שנפגשה שעה אחת קודם לכן, לשוטט בעקבות גיא חמוי, צלם ומדריך ברחובות פלורנטין, להקשיב להנחיותיו תוך הגרת זיעה ולרדוף אחר הפריים המוצלח הבא. כל אחד על מצלמתו באשר היא הגיע כדי ללמוד משהו חדש, לשנות את נקודת ההסתכלות, לנבור בפרטים הקטנים, לתפעל את המצלמה ביתר יעילות ולשפר את איכות הצילומים. אם להתחיל מהסוף - אז הצלחנו, אבל למען הסדר הטוב - נחזור להתחלה.

היום, בעידן שבו הזמינות הטכנולוגית והקלות הבלתי נסבלת של תפעולה הפכו לנחלת הכלל, הכיף הזה ממכר ומתפשט. היום כולנו צלמים וכולנו יודעים את התורה. השיפורים העצומים לצד פשטות ההפעלה קירבו את עולם הצילום לפתחו של עולם התיירות. אלה מצאו שפה משותפת חדשה, וכך הוכנס קונספט חדש המשלב צילום בנופש ובטיולים - סדנאות צילום שמעבירים אנשי מקצוע לחובבים שהתמכרו עד כלות.

להיט חם ועדכני הוא צילום על סגוויי היוצא ממתחם "התחנה" לכיוון נמל יפו. הסיור, שאורכו שלוש שעות, כולל הדרכות (נהיגה וצילום), התנסות, וסיכום עם ביקורת עבודות. החוויה הרב חושית מתאימה לחובבי צילום ברמות שונות (מגיל 16, ארבעה עד תשעה מטיילים בקבוצה), מובלת בידי מדריך מקצועי, וחולפת בחמדותיה של העיר בשעות הערב המוקדמות שיוצרות נוף דרמטי ואווירה קסומה (480 שקלים, טל' 054-5850405).

מלון קראון פלאזה במגדלי עזריאלי לקח את הרעיון לכיוון יצירתי. באמצע השבוע הוא מארח בעיקר אנשי עסקים, ולסופי השבוע המציאו המנכ"ל מיכאל פלסז, חובב צילום אדוק בעצמו, ומגי לוי-אשכנזי, מנהלת מכירות אירועים, קונספט חדש לצורך העניין. פלסז מספר שכדי לקבל אישור מאשתו לקנות מצלמה חדשה הוא פשוט יצר קורס צילום, וכך הגשים חלום. צוות מנהלים יצא לסדנת התנסות, וספג חוויה מגבשת ומרגשת.

על אף שאני בדרך כלל חיית פריפריה שנמנעת מלדרוך בבועה ההבילה והמיוזעת, במיוחד באוגוסט, באתי להתנסות. סוף השבוע התחיל ביום שישי, בארוחת בוקר במסעדת המלון, וכלל שתי סדנאות מעשיות ואחת תיאורטית. עבדנו עם גיא על צמצם, תריס ומה שביניהם, וצילמנו בפלורנטין בשתי סמטאות עלובות ומוזנחות אבל ססגוניות ועליזות בזכות הגרפיטי הצבעוניים שמעטרים את הבתים הישנים. המצלמות המגוונות - מאייפונים עבור בפאואר שוט פשוטות ועד מצלמות מקצועיות - תקתקו במשך שעתיים רצופות, שבהן פקחנו עיניים וחיפשנו זוויות מעניינות, שילובים בלתי אפשריים וניגודים משלימים. גיא - סבלן, פתוח ומקצועי - הצליח לגרות אותנו לחשוב אמנות, לצאת מהמסגרת ולנפץ הרגלים ישנים. ברגע שהחלפנו משקפיים גילינו עולם מופלא של דימויים, ומעז יצא מתוק. היה חם ומרתק, וחזרנו עם שלל יקר.

רינת הלון - צלמת שעוסקת בעיקר באדריכלות - הייתה ההפך מגיא. דידקטית ומסודרת, העבירה חומר תיאורטי בשיטתיות ראויה (בעיקר להיפראקטיביים שכמוני).

התיאוריה הפכה למעשה בסשן צילומי אדריכלות בתל אביב, כולל המאהל ברוטשילד לקינוח. רינת הדגישה את ההבדל בין צילום מדויק לצילום אווירה, לימדה את השימוש ב"איזון לבן" ובטכניקת הצילום הפנורמי. חזרנו עם כרטיס זיכרון כמעט מלא.

כדי להעצים את החוויה החליטו במלון שכל אחד ישלח תמונה נבחרת מכל סדנה, והתמונות יתקבצו לתערוכת צילומים. המטרה - להשריש את הקונספט הצילומי ולהפוך אותו לחלק בלתי נפרד מהמקום. בימים אלה כבר מוצגת בו תערוכה של גיא חמוי - כפתיח שיתחלף בהמשך באמנים נוספים, ובעתיד יהיו גם מכירות פומביות ואפילו תחרויות צילום.

בזמן החופשי אפשר לצאת בשאטל (חינם) מהמלון לים, להוציא אנרגיה בהולמס פלייס (ללא תשלום), או סתם לשוטט בקניון (תאוותכם בידכם).

החדרים היקרים יותר כוללים כניסה חופשית לטרקלין העסקים, המציע מזון ושתייה כל היום לצד פינות ישיבה ומחשבים. מחיר סוף שבוע עם סדנאות צילום: 1,790 שקלים לזוג בחדר משודרג, על בסיס חצי פנסיון כולל ארוחת בוקר בשישי. בשגרה: לינה וארוחת בוקר 1,300-900 שקלים לזוג. בסוויטות: 5,000-2,000 שקלים. (הסדנאות הבאות יתקיימו ב-10-9 בספטמבר, ב-29-28 באוקטובר וב-17-16 בדצמבר, ויעסקו בצילומי אווירה, בהעברת צבע ואופי של מקום, בחשיפות, בשחור-לבן ועוד; טל' 03-7774000, אינטרנט: www.h-i.co.il.

למי שמחפש אווירה פחות אורבנית מומלץ לחבור לאלון קירה, צלם ותיק שמוציא קבוצות לסוף שבוע של צילום בעמק יזרעאל.

בתוכנית: צילומי נוף ושקיעה, צילומי מאקרו ופריחה (בהתאם לעונה), הרצאות וביקורת עבודות. כל אלה שלובים בטיולים באתרים נבחרים באזור, ומלווים בהדרכה אישית מותאמת למצלמה, בשיפור איכות הצילום, בטיפים ועוד.

אפשר להצטרף גם למפגשי צילום קצרים שעוסקים בטווח רחב של נושאים במבחר אתרים ברחבי הארץ. טל' 074-7027876, אינטרנט: www.allonkira.co.il.

טיול וצילום / צלם: אורלי גנוסר
 טיול וצילום / צלם: אורלי גנוסר

טיול וצילום / צלם: אלון קירה
 טיול וצילום / צלם: אלון קירה

טיול וצילום / צלם: אורלי גנוסר
 טיול וצילום / צלם: אורלי גנוסר