רוביני: "המשבר הכלכלי בארה"ב הוא באשמתו של בוש"

"נביא הזעם" בריאיון ל-CNBC: "אובמה ירש מבוש גירעון תקציבי של 1.2 טריליון ד'. הוא קיבל ממנו בלאגן מוחלט" ■ "אובמה ירש מבוש נטל של שתי מלחמות ותקציב לא מאוזן, וזאת בנוסף למשבר הפיננסי הגרוע ביותר בכל הזמנים, אי-אפשר לצאת לשתי מלחמות ולא להעלות מסים"

"בכנות, כל זה אשמתו של ג'ורג' בוש", מסביר פרופ' לכלכלה נוריאל רוביני, את הסיבות שהובילו לדעתו למצב הפיננסי בו נמצאת כיום ארה"ב. "אובמה ירש גירעון תקציבי של 1.2 טריליון דולר. לעומת זאת, כאשר בוש עלה לשלטון, היה התקציב במאזן חיובי של 300 מיליון דולר - איך הצלחנו להגדיל את הגירעון שלנו בתקופת כהונה של נשיא אחד ב-1.5 טריליון דולר? זו שאלה שצריך לשאול".

רוביני מסביר כי "בתקופת בוש הוחלט לבצע קיצוצים בנטל המיסים שלא יכולנו לעשות בשנים 2001-2003, ולהוציא מעל ל-2 טריליון דולר על שתי מלחמות לא רצויות ושלא ניצחנו בהן".

"בנוסף, הוחלט להגדיל ההוצאות על תוכניות רשת הביטחון הלאומיות דוגמת המדיקייר, ולנקוט במדיניות פאסיביות בכל הקשור להתנהלות הרגולטורים ביחס למשבר הפיננסי החריף ביותר שהתרחש מאז ומעולם", אמר רוביני, שמכונה גם "נביא הזעם", והתפרסם כאשר חזה את המשבר הפיננסי של 2008.

"כל זה הוביל להגדלת הגירעון התקציבי באופן משמעותית, בגלל המיתון ובגלל העלויות שנוגעות לייצוב המערכת הבנקאית והלאמת חלק גדול מהבנקים והמוסדות הפיננסים שקרסו", מסביר רוביני. "כך שלמעשה, היו יותר מידי פרמטרים שהובילו למעבר ממאזן חיובי לשלילי בארה"ב".

"אובמה ירש מבוש נטל של שתי מלחמות ותקציב לא מאוזן, וזאת בנוסף למשבר הפיננסי הגרוע ביותר בכל הזמנים", טוען רוביני. "זה מה שקרה. הרסנו במו ידינו את היציבות הפיננסית של ארה"ב - אי-אפשר לצאת לשתי מלחמות ולא להעלות מיסים".