טסים הרבה לחו"ל? רשות המסים בעקבותיכם

לרשות המסים יש יעד חדש: לבחון את הכנסותיהם בארץ ובחו"ל של תושבי ישראל המרבים לטוס לצורכי עסקים ■ בין הנבדקים: רופאים, עורכי דין, רואי חשבון, בעלי עסקים ויזמים

טסים הרבה לחו"ל? רשות המסים בעקבותיכם. אחרי הזמרים הים-תיכוניים שנבדקו על-ידי רשות המסים, ברשות מסמנים מטרה חדשה: ישראלים המרבים לטוס לצורכי עסקים.

אזרחים רבים הופתעו לאחרונה לגלות בתיבת הדואר שלהם מכתב מרשות המסים, המבקש מהם להצהיר על מקורות ההכנסה שלהם בארץ ובעולם. ככלל, התקבל המכתב לאחר חזרתו של הנמען מנסיעה לחו"ל.

למכתב צורף טופס "דוח פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה", חתום על-ידי ראש מטה המודיעין הארצי באגף המודיעין והחקירות של רשות המסים, כהן מישאל, אותו מתבקשים האזרחים למלא.

ל"גלובס" נודע כי לאחרונה הרשות הציבה לעצמה כיעד לבחון את הכנסות תושבי ישראל המרבים לנסוע לחו"ל. ככלל, מדובר באנשים שמנהלים מזה שנים רבות, ללא כל הפרעה, שאלה או חקירה, אורח חיים שבמסגרתו הם חיים בין שני עולמות - בין הארץ לחו"ל.

אלא שלאחרונה החלה רשות המסים להצליב את נתוני הטיסות עם הדיווחים של אותם נישומים למס הכנסה, ולבחון האם יש אי-התאמה בוטה בין אורח חייהם לדיווחיהם.

פרופיל הנישום הפוטנציאלי על-פי רוב הינו של ראש משפחה, בעל בית, משפחה וילדים בישראל, שנוסע באופן קבוע, על בסיס שבועי או דו-שבועי לארה"ב או לאירופה, בייחוד בריטניה (אך גם למקומות אחרים בעולם), לצרכי קיום עסקיו המצויים שם. נישומים אלה משלמים מס בחו"ל, אך לא בהכרח נלכדו עד היום ברשת המס בישראל.

רבים מהנישומים שקיבלו את "מכתב ההפתעה" הנם בעלי מקצועות חופשיים, בהם רופאים, עורכי דין ורואי חשבון וכן בעלי עסקים ויזמים בתחום הנדל"ן, הבנייה, המסחר ועוד.

לכידת "נישומים בינלאומיים"

רבים מ"הנוסעים המתמידים", שנדרשים כעת לדווח על מקורות הכנסתם, לא היו מוכרים לשלטונות המס בישראל. רבים מהם התנהלו עד עכשיו תחת ההנחה שהם תושבי חוץ לצרכי מס.

ל"גלובס" הגיעו תלונות על כך שרשות המסים מנסה כעת ללכוד אותם ברשת המס, והפתעה מכך שלאחר שנים שהם מנהלים את עסקיהם באופן מסוים, רשות המסים מבקשת לקבוע כי הם תושבי ישראל לצרכי מס.

עם זאת, יש לציין כי חלק מהנישומים שקיבלו את מכתב ההצהרה נכנסים מראש אל גדר תחולת התושבות שנקבעת לצרכי מס, וזאת על-פי חזקת הימים, שבמסגרתה די בשהות ממוצעת של כ-142 יום בשנה בישראל כדי להיחשב לתושב החייב במס.

יצוין כי רבים מהנישומים לא מודעים לכך שברשות המסים סופרים יום וחלק מיום כימים שלמים במניין הימים לצורך החיוב במס. בנוסף נספרים ימי הכניסה וימי היציאה מהארץ כימים מלאים בישראל. התוצאה: במקרים רבים די בכך שיחיד מגיע לישראל לסופי שבוע, חמישי עד ראשון או שני, בתוספת שהייה קצרה בארץ בחגי ישראל וביקור או שניים לאירוע משפחתי - והוא כבר מצוי עמוק בתוך ספירת הימים הישראלית.

גם אלה שמקפידים על ספירת הימים עשויים להיות מסווגים על-ידי הרשות כתושבי ישראל, בשל העובדה כי בבעלותם בית קבע בישראל ומשפחתם כאן.

חשוב לציין כי במקרים מסוימים אכן מדובר במחדלים חמורים של הנישומים בדיווח, שאף יכולים להגיע לכדי פלילים, ותפקידה של רשות המסים לחשוף אותם.

המדיניות של רשות המסים מתכתבת עם המגמה העולמית ללכוד ברשת המס "נישומים בינלאומיים" המנהלים רשת מסועפת של תכנוני מס יצירתיים, כדי להתחמק מתשלום מס במדינה כזו או אחרת.

כיום רשויות מס בעולם כולו מהדקות את המצור על הנישומים ובעלי ההון. כך, למשל, משיקה ארה"ב את ה-FATCA - האקט לשיפור הדיווח והצייתנות באשר לחשבונות בנק זרים - וחילופי מידע בין רשויות המס חובקים את מדינות בעולם, כולל מקלטי המס.

תוכנית גילוי

לדברי מומחה מס שחלק מלקוחותיו הגיעו אליו עם המכתבים המדוברים, "אי-אפשר לחלוק על עצם קיומו של מהלך שמטרתו להגביר את רמת הצייתנות של תושבי ישראל לצרכי מס. זה ראוי ונכון. עם זאת, ברור שמדובר באוכלוסייה מאוד מגוונת, נורמטיבית ואיכותית, שאנחנו רוצים כאן ובגדול". לכן, הוא אומר, אל לרשות המסים להבריח אנשים מישראל עם מדיניות נוקשה.

לדבריו, "רשות המסים תוכל למקסם את הצלחתה ואת הרווחה של כולנו אם תקדים למהלך זה הכרזה על תוכנית גילוי מיוחדת - לקבוע תקופה לא ארוכה, שבמהלכה תאפשר לנישומים המקיימים משק-בית בישראל אך פועלים לפרנסתם בחו"ל, להציג את עצמם לראשונה לרשות המסים ללא חשש מהעמדה לדין, ואולי תוך מתן הקלה מסוימת בנושא קנסות וריביות".

"אנחנו לא נמציא את הגלגל", הוא אומר, "רשויות מס בעולם כולו עושות זאת ובגדול. מהלך שכזה יאפשר לרבים להסדיר את מעמדם ולהתחיל לישון בשקט בלילה, ואילו רשות המסים תהנה מעליה משמעותית ברמת הדיווח והציות".

מרשות המסים נמסר: "מטה אגף המודיעין ברשות המסים פועל בדרכים מגוונות בכדי להרחיב את רשת הנישומים החייבים במס בישראל, בין היתר על-ידי בדיקה של ישראלים המרבים בנסיעות לחו"ל ובירור מקורות הכנסתם. הפעילות במישור זה בתקופה האחרונה אף הניבה תוצאות, ומספר נישומים דיווחו ושילמו מס על פעילות בחו"ל שלא הייתה ידועה לרשות המסים. בכוונת הרשות להמשיך ולהדק את הפיקוח והביקורת על פעילותם העסקית בחו"ל של חייבים במס בישראל".